سه‌شنبه ۸ آبان ۱۳۸۶ - ۱۸:۴۵
۰ نفر

گروه سیاسی: در شرایطی که وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی برای گفت‌وگو با مقامات چینی به منظور جلب حمایت آنها از تحریم‌های جدید بر ضد ایران به این کشور سفر کرده بود، پکن تصریح کرد که تحریم‌های بین‌المللی سخت‌تر علیه تهران را نمی‌پذیرد.

در پی نشست ون جیا بائو، نخست وزیر چین و تزیپی لیونی، معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی که نیم ساعت بیش از زمان تعیین‌شده به طول انجامید، پکن درخواست این رژیم برای تحریم ایران را رد کرد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، لیونی پیش از نشست بعدازظهر روز سه‌شنبه هشتم آبان ابراز امیدواری کرده بود چین از اعمال مجازات‌های تازه بر ضد ایران حمایت کند.

در همین حال، لیو جیان چائو، سخنگوی وزارت امور خارجه چین هم در کنفرانسی مطبوعاتی که ایسنا خبر آن‌را منتشر کرد، با اشاره به اینکه چین از استفاده بی‌برنامه و لجام‌گسیخته از تحریم‌ها بر ضد ایران حمایت نمی‌کند، افزود: پکن معتقد است بهترین گزینه، حل مسئله هسته‌ای ایران به‌طور مسالمت‌آمیز و از طریق مذاکرات دیپلماتیک است و این، منافع جامعه بین‌المللی را تأمین می‌کند.

همچنین قرار است برنارد کوشنر، وزیر امور خارجه فرانسه برای گفت‌وگو با مقام‌های چینی درباره برنامه هسته‌ای ایران و فراهم کردن مقدمات سفر نیکولا سارکوزی، رئیس‌جمهوری فرانسه وارد پکن شود.

حمایت دوباره مسکو

نماینده دائم روسیه در سازمان ملل هم دوشنبه‌شب از جامعه جهانی خواست از گفت‌وگوهای تهران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حمایت کند.

به گزارش مهر، ویتالی چورکین اعلام کرد: ما از همکاری از سرگرفته شده میان آژانس و ایران برای حل مسائل باقی‌مانده رضایت داریم.

عصبانیت از سخنان البرادعی

گفته‌های دبیرکل‌‌ آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تأیید صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران موجب شده است تا واکنش کشورهای غربی و به‌ویژه آمریکا به اظهارنظرهای بی‌طرفانه البرادعی، در حد عصبانیت بروز یابد.

پس از آنکه روز دوشنبه، محمد البرادعی در جریان گزارش عملکرد سالانه آژانس در مجمع عمومی سازمان ملل، بار دیگر سخنان یک روز پیش خود در مصاحبه با سی‌ان‌ان را مورد تأکید قرار داد و اعلام کرد که برنامه هسته‌ای ایران هیچ انحرافی به سمت اهداف نظامی نداشته است، زلمای خلیل زاد، نماینده آمریکا در سازمان ملل با نادیده گرفتن مقوله کمک به استفاده کشورها از انرژی هسته‌ای صلح‌آمیز به‌عنوان یکی از وظایف آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به خبرنگاران گفت: وظیفه البرادعی رسیدن به توافق با ایران برای تعلیق برنامه غنی‌سازی اورانیوم این کشور بوده است.

وی همچنین منظور از دیپلماسی را اعمال فشار بیشتر بر ایران برای تمکین کردن به خواست آمریکا دانست.

کد خبر 35371

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز