همشهری آنلاین: سرانجام روز پنجشنبه در کلمبیا توافق نهایی صلح توسط رهبر نیروهای مسلح انقلابی کلمبیا موسوم به فارک و رئیس جمهوری این کشور امضا شد.

به گزارش يورو نيوز پیش از این، اولین بار در ماه سپتامبر و پس از نزدیک به چهار سال مذاکره، توافق نامه‌ای به امضا رسید اما رای «نه» مردم به این توافقنامه در همه پرسی دوم اکتبر منجر به از سر گیری مذاکرات و اصلاح متن آن شد.

خوزه مانوئل سانتوس، رئیس جمهوری کلمبیا پس از امضا توافقنامه نهایی گفت: «نسل جدیدی که فردای کلمبیا را می سازد، از ما کشوری را تحویل خواهد گرفت که با آنچه به ما به ارث رسیده بود متفاوت است. کشوری که در آن خشونت و مرگ عادی محسوب نمی‌شود، کشوری آزاد از زنجیرهای نفرت، جایی که همه ما حق زندگی داریم.»

رودریگو لوندونیو ایچه ورّی، رهبر فارک نیز گفت: «باید هزاران هموطنی را که به خیابانها و میدانها آمدند، در روستاها جمع شدند، علیه جنگ دست به اعتراض زدند و پشتیبانی خود را از اساس این توافق اعلام کردند تحسین کرد؛ همچنین از همه بازیگرانی که دور میز مذاکرات نشستند و این میز را تا زمان رسیدن به یک توافق نهایی ترک نکردند.»

دلیل اصلی مخالفت مردم با توافق اول آن بود که آن گروه از رهبران فارک که مرتکب جنایاتی مانند قتل و آدم ربایی شده بودند، زندانی نمی‌شدند. همچنین به فارک اجازه داده می شد تا دفتر سیاسی خود را حفظ کنند.

امید می‌رود توافق جدید که سندی ۳۱۰ صفحه‌ای است به ۵۲ سال درگیری در چهارمین اقتصاد آمریکای لاتین پایان دهد؛ درگیری‌هایی که بیش از ۲۲۰ هزار کشته و میلیونها آواره بر جای گذاشت.

کد خبر 353567

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha