رئیس مرکز جنگل‌های خارج از شمال سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور از واگذاری پارک‌های جنگلی خبر داد و گفت: پارک‌های جنگلی واقع شده در محدوده شهرها براساس بند ج ماده ۱۴۷ به شهرداری‌ها واگذار می‌شود علاوه براین، پارک‌های جنگلی که در خارج از محدوده شهری قرار دارند تحت شرایط خاص به بخش‌های حقیقی و حقوقی واگذار می‌شود و سرمایه‌گذاران می‌توانند نسبت به ارائه طرح مدون در این حوزه اقدام کنند.

جنگل

فريبرز غيبي در گفت‌وگو با ايسنا، با اشاره به اينكه ايران در زمره كشورهايي با پوشش جنگلي كم است، افزود: تاكنون حفاظت از 5ميليون هكتار از اراضي طبيعي را به مردم و جوامع محلي واگذار كرده‌ايم امسال نيز سازمان جنگل‌ها و مراتع با هدف جلب مشاركت‌هاي مردمي در حفاظت و صيانت از منابع طبيعي، حفاظت 5ميليون هكتار ديگر از جنگل‌ها و اراضي طبيعي را به مردم واگذار مي‌كند و بدين‌ترتيب، مردم و جوامع محلي حفاظت از 10ميليون هكتار از عرصه‌هاي منابع طبيعي را برعهده مي‌گيرند. اين واگذاري‌ها سبب دخيل شدن جوامع بومي و محلي در حفاظت از عرصه‌هاي طبيعي شده و با مديريت و حفاظت مردم شاهد كاهش آتش‌سوزي‌ها و ساير تهديدات در عرصه‌هاي منابع طبيعي خواهيم بود.

رئيس مركز جنگل‌هاي خارج از شمال سازمان جنگل‌ها و مراتع كشور تصريح كرد: براساس قوانين جاري كشور ازجمله قانون بهره‌وري، بايد ضريب حفاظتي جنگل‌ها از ۴۰ به ۹۰ و همچنين سرانه جنگل نيز از ۰.۱۷ به ۰.۲۵ درصد افزايش يابد. براين اساس، همه دستگاه‌ها بايد براي افزايش سطح جنگل‌هاي كشور تلاش كنند.

اين مقام مسئول، با بيان اينكه به‌منظور اجرايي شدن اين قانون برنامه‌هايي در دستور كار قرار دارد، افزود: هر سال ۱۰۰ هزار هكتار جنگل‌كاري با مشاركت مردم و جوامع محلي انجام مي‌شود، علاوه براين، طرح‌هاي مديريت جنگلي با جديت پيگيري مي‌شود.
غيبي با اشاره به وضعيت اقليم كشور، افزايش سطح جنگل‌ها را ضروري دانست و گفت: هر فردي در هر منطقه‌اي از كشور متقاضي جنگل‌كاري باشد، مي‌تواند تقاضاي خود را اعلام كند تا سازمان جنگل‌ها در قالب طرح مشخص، نهال مورد نياز را تأمين كند.

وي با تأكيد بر اينكه جنگل‌كاري در كشور با استفاده از گونه‌هاي «مثمر و پيشگام جنگلي» انجام مي‌شود با اين هدف كه انتفاعي براي بهره‌بردار داشته باشد، خاطرنشان كرد: براي نمونه، استان مركزي يكي از استان‌هاي مستعد كشور است اما سطح پوشش جنگلي اين منطقه كم است.

اين استان داراي ۱۳ هزار هكتار جنگل طبيعي شامل بنه، بادام و بادامچه است و بخشي نيز ذخيره‌گاه جنگلي بلوط در شازند است كه اهميت بالايي دارد. غيبي با تأكيد بر اينكه سياست سازمان جنگل‌ها و مراتع كشور توسعه جنگل‌ها در سطح كشور است، يادآورشد: براي جنگل‌كاري بايد از گونه‌هاي سازگار با زيست‌بوم هر منطقه استفاده كرد برهمين اساس، متقاضيان جنگل‌كاري بايد از گونه‌ها، درخت‌ها و درختچه‌هاي بومي استفاده كنند. وي درخصوص كمبود منابع آبي و توسعه فضاي سبز و جنگل‌ها هم گفت:

با توجه به اينكه در منطقه خشك و نيمه‌خشك قرار داريم، گونه‌هايي كه در جنگل‌كاري استفاده مي‌شود بايد با توجه به محدوديت‌هاي منابع آبي انتخاب شوند و از گونه‌هاي خشكي‌پسند و سازگار با مناطق و سيستم اكولوژيك كشور جهت جنگل‌كاري بهره گرفته شود؛ طبق اين سياست در استان مركزي ضروري است از گونه‌هاي بادام، بنه و خشكي‌پسند در توسعه جنگل‌ها و گونه‌هايي چون زبان‌گنجشك در توسعه فضاي سبز استفاده ‌شود.

کد خبر 353522

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha