همشهری آنلاین: شرکت فیس‌بوک روی نرم‌افزار مخصوصی کار کرده‌است که می‌تواند این شبکه اجتماعی را با میزان بالای درخواست سانسور در چین منطبق سازد.

فیس‌بوک

براساس گزارش BBC، اين شبكه اجتماعي چنين فعاليتي را تاييد يا انكار نكرده‌است اما در بيانيه‌اي اعلام كرد زمان زيادي را به درك و يادگيري بيشتر درباره چين سپري كرده‌است. به گفته يكي از سخنگوهاي اين شركت، هنوز تصميمي مبني بر رويكرد چين نسبت به فيس‌بوك گرفته نشده‌است.

بنياد الكترونيك فرانتير، بنيادي كه در زمينه ايجاد حريم خصوصي بهتر در جهان فعاليت دارد مي‌گويد اين پروژه فيس‌بوك به شدت ناخوشايند است و در عين حال از كارمندان فيس‌بوك كه اين موضوع را به رسانه‌ها اطلاع داده‌اند قدرداني كرده‌است. به گفته اين بنياد خيلي خوشايند است كه افرادي پايبند به اصول و مقررات هنوز مشغول به كارند.

منابعي كه خبر وجود اين نرم‌افزار را به نيويورك‌تايمز گزارش كرده‌اند، افرادي كه كارمندان سابق و فعلي فيس‌بوك هستند، تاكيد كرده‌اند كه اين نرم‌افزار مانند بسياري از ديگر نرم‌افزارها تنها به صورت داخلي كاربرد دارد و شايد هرگز به كار گرفته نشود.

از سال 2009 به بعد تنها راه دسترسي به فيس‌بوك در چين از طريق VPN بوده‌است. اين شبكه اجتماعي كه 1.8 ميليارد نفر كاربر دارد، به شدت به دنبال آن است تا فعاليت خود را فراتر از بازار كنوني بسط دهد. در كشورهاي توسعه يافته، اين تلاش به معني آزمايش روي فناوري‌هاي جديد به منظور متصل ساختن مناطق روستايي به شبكه است و در چين ظاهرا به معني درنظر گرفتن امتيازات ويژه متناسب با سياست كنترل شديد اينترنت در اين كشور است.

به گفته يكي از كارمندان اين شركت، مارك زاكربرگ در آخرين جلسه‌اي كه با كارمندانش داشته درباره برنامه اين شركت براي حضور در چين پرسش‌هايي را مطرح كرده و نسبت به برقراري ارتباط دوباره با چين ابراز علاقه كرده‌است. وي به تازگي با رهبر چين ژي جين‌پينگ ملاقات داشته و به يادگيري زبان چيني مشغول شده‌است.

فيس‌بوك دائما به درخواست دولت‌هاي مختلف محتوا را از روي شبكه خود حذف كرده‌است و اين روند را در گزارش‌هاي سالانه خود به اطلاع كاربرانش رسانده‌است.

آنچه نرم‌افزار جديد را از اين روند مجزا خواهد ساخت ايجاد زمينه براي همكاري شركتي چيني با فيس‌بوك است تا مستقيما كنترل محتوا را در فيس‌بوك چين به دست بگيرد. اين درحالي است كه محدوده سانسور محتوا در چين بسيار وسيع است و مشهورترين آنها، تمامي جستجوهاي مرتبط با ميدان تيانانمن است كه در نتيجه آنها هيچ اشاره‌اي به كشتار سال 1989 نمي‌شود.

فيس‌بوك اولين شركت فناوري در سيليكون‌ولي نيست كه در مارپيچ اخلاقي همكاري با چين سردرگم شده‌است. گوگل نيز پس از مجادلاتي كه بر سر سانسور در اينترنت به وجود آمد از چين خارج شد و اكنون روي هنگ‌كنگ متمركز شده‌است. لينكداين نيز كه شبكه اجتماعي مخصوص مشاغل به شمار مي‌رود، باوجود اينكه بستري براي گفتگوهاي عمومي به شمار نمي‌رود،‌اما بخشي از محتواي خود را براي حضور در چين سانسور مي‌كند و به گفته بنياد الكترونيك فرانتير درصورتي كه فيس‌بوك نيز پا جاي پاي لينكداين بگذارد،‌ اصول بنيادين خود را در ازاي حضور در بازار اين كشور معامله خواهد كرد.

کد خبر 353463

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha