مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۵ - ۰۵:۴۰
۰ نفر

قائم‌مقام وزیر بهداشت درحالی از ابتلای سالانه ۹۲هزار ایرانی به سرطان خبر می‌دهد که عضو هیأت مدیره انجمن آنکولوژی ایران گفت: سرعت افزایش سرطان در کشورمان تقریبا جزو کشورهای اول دنیاست.

بیمار

دكتر ايرج حريرچي گفت: در ايران در بين مردان از هر ۱۳۴ نفر ۴ نفر و در بين زنان از هر ۱۰۰ هزار نفر ۱۲۷ نفر به سرطان مبتلا مي‌شوند و ميانگين جهاني ۲۰۵ نفر از هر ۱۰۰ هزار نفر است.دكتر فودازي، عضو هيأت مديره انجمن آنكولوژي ايران نيز افزود: در ايران برخي اوقات از عبارت «سونامي سرطان» استفاده مي‌شود كه شايد اين اندازه انذار و ترساندن درست نباشد ولي از يك سو نيز بايد توجه داشته باشيم چرا كه به‌طور كلي در وضعيتي كه اكنون قرار داريم، ميزان شيوع سرطان نسبت به نُرم كشورهاي غربي كمتر است ولي اتفاق ديگري كه رخ مي‌دهد و آن اينكه سرعت افزايش سرطان در كشور ما تقريبا جزو كشورهاي اول در دنياست.

حريرچي قائم‌مقام وزير بهداشت درخصوص چرايي افزايش بروز سرطان در ايران گفت: 3دليل عمده اين افزايش شامل افزايش اميد به زندگي و تعداد سالمندان، تغيير در شيوه زندگي و عوامل محيطي به شمار مي‌روند و در ايران نيز سالانه بيش از ۹۲هزار نفر دچار سرطان مي‌شوند كه سرطان‌هايي با بيشترين بروز در مردان شامل سرطان پوست، معده، پروستات، مثانه و روده بزرگ و در زنان شامل سرطان سينه، پوست، روده بزرگ، معده و لوكمي است. همچنين سرطان‌هايي با بيشترين بروز در هر 2جنس نيز عبارتند از: پوست، سينه، معده، روده بزرگ و مثانه.

  • 2دليل عامل افزايش سرطان در كشور

دكتر فودازي 2دليل را عامل افزايش سرطان در كشور مي‌داند و مي‌گويد: دليل نخست اينكه هرم سني جمعيت ما در حال افزايش است. ما از يك كشور جوان به كشوري ميانسال و كم‌كم پير تبديل مي‌شويم و سرطان در سنين ميانسالي و پيري رايج‌تر است. همچنين سرطان 2عامل اصلي دارد كه دسته اول عوامل ژنتيك يا غيرمحيطي هستند و ما نمي‌توانيم در آن تغييري ايجاد كنيم. با اين حال، ۷۰ درصد موارد ابتلا به سرطان ناشي از عوامل محيطي هستند؛ عواملي كه ما به نوعي در آن دخيل بوده‌ايم؛

اين عوامل محيطي شامل افزايش وزن، تغيير سبك زندگي، مصرف غذاهاي شور و نمك سودشده و در رأس آنها استعمال دخانيات است؛ به‌طور مثال اگر از همين حالا تصميم بگيريم كه دخانيات و مواد تدخيني از زندگي هموطنانمان خارج شود، ۳۰درصد از موارد ابتلا به سرطان كاهش پيدا مي‌كند. دخانيات مي‌تواند عامل سرطان كيسه صفرا، مثانه و... باشد كه ما با كنترل عوامل محيطي، حذف دخانيات، كنترل وزن، ورزش مناسب و حذف مواد غذايي پرچرب و عادات غذايي بد همچنين دسترسي به آب سالم مي‌توانيم از ابتلا به سرطان جلوگيري كنيم.

از طرفي سرطان معده در دنيا ششمين سرطان شايع است ولي در كشور ما شايع‌ترين سرطان محسوب مي‌شود، در ضمن يكي از شايع‌ترين سرطان‌ها در كشور ما سرطان دستگاه گوارش است چون اغلب افراد به دليل شرايط زندگي شهرنشيني تغذيه مناسبي ندارند و فست‌فود به راحتي در سبد غذايي آنها جاي مي‌گيرد اما بايد بدانيم كه فست‌فودها آغشته به نيتروزامين‌ها هستند كه يكي از عوامل شناخته‌شده ابتلا به سرطان معده است.

موادي كه در نمك فراوان طبخ شده باشد يا محتوي روغن فراوان باشد، عامل ايجاد سرطان است؛ بنابراين توصيه مي‌كنيم در زندگي تغيير ايجاد كنيد كه يكي از اين تغييرات كنترل وزن است؛ مثلا هفته‌اي 5جلسه، ۳۰ دقيقه‌‌اي ورزش هوازي داشته باشيد كه ضربان قلب را به يك و نيم تا دو برابر حالت عادي برساند كه بهترين نمونه دويدن آهسته است.

البته ورزش نياز به هواي سالم دارد. هواي آلوده به‌عنوان چهارمين عامل مرگ بشريت در سال ۲۰۱۲ شناخته شده و اين مشكل فقط مربوط به تهران نيست اما در بسياري از مناطق، اين مشكل برطرف شده است. ارتباط آلودگي هوا با سرطان ريه، سرطان حنجره و دستگاه تنفسي مشخص شده است.

  • سوسيس و كالباس از سفره مردم جمع شود

رئيس انجمن سرطان ايران بر لزوم جمع‌آوري سوسيس و كالباس از سفره غذاي مردم جهت پيشگيري از بروز سرطان‌ها تأكيد كرد. محمدرضا قوام نصيري با اشاره به اينكه شيوع سرطان به مواردي همچون آداب و رسوم، شرايط آب و هوايي و... بستگي دارد، گفت: جهش ژني يكي از علت‌هاي بروز سرطان است.

نيتروزآمين‌ها و مواد نگهدارنده در مواد غذايي نظير سوسيس و كالباس‌ها موجب تغيير ژني در انسان مي‌شوند. همچنين چاقي، مصرف كالري زياد، فعاليت كم و استفاده از مواد غذايي نادرست از عوامل زمينه‌ساز در بروز سرطان‌هاست. افزودني‌هاي خوراكي، رنگ‌هاي استفاده شده در مواد غذايي و استفاده از ضد‌عفوني‌كننده‌ها نيز در بروز بيماري‌هايي همچون سرطان معده تأثير بسيار زيادي دارند.

کد خبر 353014

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha