شنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۵ - ۰۶:۴۱
۰ نفر

معصومه حیدری پارس : ایلام. مهران. پایانه صفر مرزی. ۳۰۰ کیلومتر مانده تا کربلای معلی. مرز عشق به ائمه‌اطهار(ع) و زائران حسینی.

اربعین

اينجا شب و روز ندارد. هر لحظه و هر ثانيه‌اش دلداده‌هاي حسيني در تب و تاب و بيقرار زيارت يار هستند و از سراسر كشور به عشق سيد و سالار شهيدان(ع) راهي شده‌اند. اينجا در واپسين روزهاي ‌ماه صفر و نزديك به اربعين حسيني، گويي كربلايي ديگر است. شور و شوق وصف‌ناشدني زائران، فضاي شهر را معطر كرده است اما جنس مردمان اين شهر همه از جنس مهرباني است؛

مردماني كه با عشق، خاك پاي زائران حسيني را توتياي چشم خويش مي‌كنند. آري اينجا گذرگاه كربلاست و امسال نيز براي سومين سال متوالي هيئت عشاق‌العباس (فرزندان شهدا) و حسينيه سردارشهيد «عبدالحسين ولي‌زاده» با كمترين داشته‌ها و جهت خدمتگزاري به زوار كربلا، موكب استقبال و پذيرايي از زائران حسيني را تدارك ديده است. با «مهدي ولي‌زاده» فرزند شهيد بزرگوار كه به همراه خانواده و هم‌محلي‌هايش از يك هفته مانده به اربعين اقدام به راه‌اندازي آشپزخانه مرزي كرده است گفت‌وگو كرده‌ايم.

  • خوش هاتين زوارالحسين

«اين روزها با ورود صدها هزار زائر حسيني به استان ايلام در آستانه اربعين، حال و هواي عروس زاگرس تغيير كرده و شور و شعفي خاص تمام شهر را پر كرده است. اينجا علاوه بر مسئولان، مردم نيز آستين‌هاي همت را بالا زده‌اند. مهران به‌عنوان ايمن‌ترين و نزديك‌ترين مرز زميني به عتبات‌عاليات چند سالي است مورد توجه مردم قرار گرفته و سال به سال بر اشتياق مردم براي پياده‌روي اربعين افزوده مي‌شود.»

اين را مهدي ولي‌زاده مي‌گويد و ادامه مي‌دهد: «مردم خونگرم مهران هم در اين ايام، هرچه دارند عاشقانه در طبق اخلاص مي‌گذارند و با برپايي موكب‌هايي جهت اسكان و پذيرايي از زائران اقدام مي‌كنند. اصلا خستگي و شب و روز در اين روزها معنا ندارد. وقتي با شوق و اشتياق از كساني كه اصلا نمي‌شناسي و فقط مي‌داني زائر حسين(ع) هستند و به بهانه زيارت راهي اين خطه مرزي شده‌اند، پذيرايي و استقبال مي‌كني، تمام وجودت سرشار از مهرباني و خوبي مي‌شود.

انصافا اهالي هم سنگ تمام مي‌گذارند و شما به هر جايي از اين شهر كه پا مي‌گذاري با زبان شيرين محلي و «خوش هاتي» (خوش‌آمدي)‌گويان به استقبال مهمانان مي‌آيند. مردم اينجا متمول نيستند اما آنچه دارند را از مهمان امام‌حسين(ع) دريغ نمي‌كنند حتي عده‌اي هم با پخت نان محلي و غذاهاي محلي از زائران استقبال مي‌كنند.

  • مهمانداري عزاداران حسيني براي ما بركت است

شهر مرزي مهران همه ساله و نزديك به اربعين رنگ و بوي ديگري مي‌گيرد. از تكيه‌ها گرفته تا مساجد و حسينيه‌ها و حتي خانه‌ها پذيراي عزاداران امام‌حسين(ع) هستند؛ از كوچه‌پس‌كوچه‌ها تا ميادين شهرها و روستاها، جوانان به عشق حسين(ع) و يارانش با برپايي ايستگاه‌هاي صلواتي سعي مي‌كنند بهترين پذيرايي را از زائران اربعين داشته باشند. ولي‌زاده درباره خدمات موكب عشاق‌العباس مي‌گويد:

«ازيك هفته مانده به اربعين به همراه خانواده‌هايمان، عمه‌ها و خاله‌ها و دايي‌ها و همسايه‌هايمان كار را شروع مي‌كنيم. با توجه به اينكه از همان روزهاي نخست شاهد افزايش دوبرابري جمعيت زائر در مهران بوديم بر تعداد وعده‌هاي غذايي افزوديم؛ به‌طور مثال سال گذشته 5 تا 10هزار غذا در هر وعده بين زوار پخش مي‌شد اما امسال بين 10 تا 20هزار پرس غذا در هر وعده صبحانه، ناهار و شام توزيع مي‌شود.30منزل مسئوليت پخت‌وپز را برعهده دارند و هر خانه هم مسئوليتش جداست؛ مثلا پختن‌ آش رشته، برنج و انواع خورشت‌ها و صبحانه بين بانوان و خانه‌ها تقسيم شده است.

در اين ميان هم هر كس هر نذر و نيازي داشته با ما همراه شده است. سهم بانوان در اين كار بسيار زياد است. همچنين اين خدمت‌رساني شبانه‌روزي است به اين دليل كه زائران بسياري نيمه‌هاي شب به مهران مي‌رسند و به همين دليل هميشه بايد غذا و وسيله پذيرايي مانند چاي و خرما فراهم باشد. البته در بين زائران هم بسياري افراد به ما كمك مي‌كنند. خيلي‌ها هم نذر و نذورات خود را به ما مي‌رسانند. اين موكب تا 2روز بعد از اربعين هم برپاست و پذيرايي انجام مي‌شود.

البته تا زماني كه زائران به مهران برمي‌گردند ما وظيفه خود مي‌دانيم كه از آنها ميزباني كنيم. هر چند در هزينه‌هاي اين موكب و آشپزخانه بسياري از مسئولان و نهادها به ما كمك مي‌كنند اما حضور كمك‌هاي مردمي هم بسيار پررنگ است. البته با همه اين كمك‌ها و همدلي‌ها با توجه به اينكه همه‌ساله بر تعداد زوار افزوده مي‌شود همچنان نياز به كمك‌هاي مردمي حس مي‌شود.

مردم مهربان مهران با اينكه از نظر اقتصادي جزو متمولين محسوب نمي‌شوند اما با جان و دل پذيراي زائران امام‌حسين(ع) هستند. در واقع مردم مهران و ساير شهرستان‌هاي استان ايلام اين مهمانداري را براي خود يك بركت مي‌دانند و اميدوارند كه سال‌هاي بعد هم توفيق خدمتگزاري به زوار حسيني را داشته باشند».

  • كسي از اين سفره دست خالي نمي‌رود

«مريم حجتي» يكي از بانواني كه مسئول پخت‌وپز است مي‌گويد: در واقع شهرهاي مرزي همچون مهران كه در 8 سال جنگ تحميلي به ويرانه‌اي تبديل شده بودند، مردماني دارند كه در هر زمان و هر موقعيتي ولايي بودن خود را نشان مي‌دهند و در برگزاري مراسم اربعين و ميزباني از زائران هم‌ سنگ تمام مي‌گذارند؛ مردمي كه حاضرند دسترنج حاصل از كشاورزي و دامداري و هر شغل ديگر خود را براي خدمت به زائران تقديم كنند؛

مردمي كه كفش‌هاي زائران را واكس مي‌زنند و پاهاي آنها را در آب گرم شست‌وشو مي‌دهند و اجازه نمي‌دهند با همه محروميت‌هايي كه پس از جنگ نصيبشان شده است كسي از سفره‌شان دست خالي برود؛ چرا كه معتقدند امروز زمان خدمت به زائرين سردار بي‌سرمان، مولاي آزادگي، امام‌حسين(ع) است. به همين سبب عزم‌مان را جزم كرده‌ايم تا هر سال پرشكوه‌تر و ماندگارتر از سالِ گذشته ميزباني زائران را انجام دهيم.

کد خبر 352992

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha