چهارشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: موزه «ون‌گوگ» طراحی‌هایی را که یک استاد دانشگاه به «ونسان ون‌گوگ» نقاش مشهور هلندی نسبت داده بود، کپی دانست.

نقاشی

چندی پیش یک استاد دانشگاه اعلام کرد، یک دفتر از طرح‌های اولیه‌ی «ونسان ون‌گوگ» را پیدا کرده، ‌ اما موزه این هنرمند هلندی در آمستردام هلند ادعاهای این زن را رد کرد و نقاشی‌ها را کپی دانست.

با تکذیب ادعاهای «بوگومیلا ولش ـ اوچاروف» استاد دانشگاه تورنتوی کانادا از سوی موزه «ون‌گوگ» دعوایی بین این دو درگرفته است. این زن در یک کنفرانس خبری از دفتر نقاشی‌های «ون‌گوگ» که شامل بیش از ۶۰ طرح می‌شود، رونمایی کرد. او مدعی شد، نقاش «گل‌های آفتابگردان» طی سفرش در سال ۱۸۸۸ میلادی به روستاهای منطقه آرل، کارهایش را در این دفتر ثبت می‌کرد.
اختلاف‌های کارشناسان موزه «ون‌گوگ» در حالی با این استاد دانشگاه بالا گرفته که «رونالد پیکوانس» یکی از ون‌گوگ‌شناسان مشهور، این دفتر را «خارق‌العاده‌ترین کشف کل تاریخ آثار هنری ون‌گوگ» دانسته است.
در کنفرانسی که برگزار شد، ‌موزه «ون‌گوگ» اعلام کرد این طراحی‌ها مسلما توسط او کشیده نشده‌اند، بلکه تقلیدی از کارهای این نقاش مطرح هستند.

اما «ولش ـ اوچاروف» که تا کنون چند نمایشگاه از کارهای «ون‌گوگ» را برگزار کرده است، روی حرف خود پافشاری می‌کند.
او مدعی است «ون‌گوگ» این دفتر را در سال ۱۸۸۸ به «ژوزف و ماری ژینو» صاحبان یک کافه در آرل هدیه کرده است.

این استاد دانشگاه می‌گوید طراحی‌های منتسب به نقاش تابلوی «شب‌های پرستاره» اکنون از آنِ فردی است که خواسته نامش فاش نشود. او این دفتر را ۵۰ سال پیش به‌عنوان هدیه از مادرش گرفته است.
به گفته «ولش ـ اوچاروف» آن زن هیچ سررشته‌ای از هنر ندارد و این دفتر طراحی فقط آلبومی از نقاشی‌های مختلف و یادگاری از مادرش است.

مالک گمنام این دفتر گفته است: بعد از انفجار بمب‌ و تخریب شدن ساختمان‌های منطقه آرل، مادرم این دفتر را در یک اتاق خالی همراه یک دفترچه دیگر پیدا کرد. او که هیچ اطلاعاتی درباره هنر نداشت، این دفتر طراحی را به‌مناسبت بیستمین سال تولدم به من هدیه کرد.

براساس ادعای مطرح‌شده، در این دفتر طرح‌های اولیه برخی از مشهورترین نقاشی‌های «ون‌گوگ» از جمله «گل‌های آفتابگردان» و خودنگاره او دیده می‌شود. «ولش ـ اوچاروف» مدعی است که سه سال «مثل یک دانشمند» روی این دفتر کار تحقیقاتی انجام داده، اما موزه «ون‌گوگ» اعلام کرده است که کارشناسان سبک، ‌تکنیک و پیکرنگاری این طرح‌ها را مورد بررسی قرار دادند و به این نتیجه رسیدند که اشتباه‌های مکانی واضحی در آن‌ها دیدن‌ می‌شود و نقاش این کارها، آن‌ها را از روی نسخه بدون رنگ طراحی‌ها «ون‌گوگ» کشیده است.

«ون‌سان ون‌گوگ» نقاش نامدار هلندی اگرچه در زمان حیاتش در گمنامی کامل به‌سر برد، اما اکنون به‌عنوان یکی از تأثیرگذارترین نقاشان پست‌امپرسیونیست شناخته می‌شود. او در ۳۰ مارس ۱۸۵۳ در زاندرت در ایالت برابانت هلند نزدیک مرز بلژیک به دنیا آمد. «ون‌گوگ» فعالیت هنری خود را به‌عنوان طراح و نقاش از سال ۱۸۸۰ و در سن ۲۷ سالگی آغاز کرد. برخی از مشهورترین کارهای او در دو سال پایانی عمرش خلق شدند.
او فقط در دوماه پایانی عمرش، ۹۰ نقاشی از خود باقی گذاشت. خالق «شب‌های پرستاره» و «گل‌های آفتابگردان» در ۲۹ جولای ۱۸۹۰ در سن ۳۷ سالگی در میان کشتزارها، گلوله‌ای به سینه‌ خود شلیک کرد و روز بعد درگذشت.

کد خبر 352917

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha