چهارشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۶
۰ نفر

همشهری دو - مینا فرقانی: شاید تا ۵-۴ سال پیش، معدود افرادی بودند که مرخصی‌های ماهانه خود را ذخیره می‌کردند برای رفتن به یکی از سخت‌ترین سفرهای دنیا اما در سال‌های اخیر، زیارت کربلا در ایام اربعین، به یکی از حیاتی‌ترین نیازهای بعضی مردم تبدیل شده است که برایش روزشماری می‌کنند.

یاحسین

اين سفر، الزامات و محدوديت‌هايي دارد كه خوب است از قبل، آنها را بدانيد و تا حد ممكن در مقابل آنها آمادگي داشته باشيد. مثلا محدوديت‌هاي ارتباطي را بشناسيد و روش‌هاي مختلف برقراري ارتباط تلفني و اينترنتي را پيدا كنيد. همچنين بدانيد كه بهتر است از كدام سيم‌كارت‌ها براي ارتباط با ايران يا عراق استفاده كنيد. در اين صفحه به نكاتي در مورد دستگاه‌هاي الكترونيكي و ديجيتال كه ممكن است به همراه ببريد نيز اشاره مي‌كنيم.

  • قبل از سفر، مجهز شويد

كميته فرهنگي- آموزشي ستاد مركزي اربعين، سايت «آموزش و فرهنگ اربعين» (به نشاني: alarbaeen.ir) را به 5 زبان فارسي، عربي، اردو، آذري و انگليسي راه‌اندازي كرده است. در اين سايت مي‌توانيد آخرين اخبار مربوط به سفر اربعين، نشست‌هاي مرتبط و... را مطالعه كنيد. در بخش چندرسانه‌اي اين سايت، فايل‌هاي صوتي و تصويري و اپليكيشن‌هاي تلفن همراه قرار داده شده‌اند كه متناسب با حال و هواي اربعين هستند. اپليكيشن «جاذبه حسيني» يكي از نرم‌افزارهاي تحت موبايل است كه در اين سايت بارگذاري شده است. ازجمله قابليت‌هاي جذاب اين اپليكيشن عبارتند از: نقشه آفلاين نجف، كربلا و مسير پياده‌روي نجف تا كربلا، امكان به اشتراك‌گذاري موقعيت دقيق خود با همسفران، گنجينه صوتي (شامل سخنراني، زيارات، روضه و...)، اطلاعات موردنياز براي سفر (پيش از سفر)، چك‌ليست وسايل موردنياز زائر، مجموعه واژگان پركاربرد عربي به فارسي و عربي به انگليسي و بسياري قابليت‌هاي ديگر. همچنين سايت‌هاي ديگري مانند سايت «پياده‌روي اربعين» (به نشاني: arbain.ir) و سايت «اربعين» (به نشاني: arbaeen.net) نيز با ارائه محتوا در مورد اين تجمع بزرگ انساني، به زائران خدمت‌‌رساني مي‌كنند و اطلاعات لازم را در اختيارشان مي‌گذارند.

  • من حامي دين هستم!

«اني احامي ابدا عن ديني» شعاري است كه اين روزها از زبان زائران اربعين حسيني زياد شنيده مي‌شود و به‌عنوان شعار اربعين امسال اعلام شده است. درواقع، اربعين نقطه آغازي شده است براي احياي زندگي ديني و حمايت همه‌جانبه از شعائر و ارزش‌هاي شرعي. براي فراگير‌كردن اين شعار در ميان مردم و همچنين زائران اربعين حسيني گروه‌هاي مردمي مختلفي تلاش مي‌كنند. يكي از نقاط كانوني فعاليت اين كمپين، شبكه‌هاي اجتماعي است كه به‌صورت روزانه محصولات چند‌رسانه‌اي با موضوع اربعين بارگذاري و منتشر مي‌كنند. هم‌اكنون صفحات اين كمپين به 4زبان عربي، اردو، انگليسي و فارسي در شبكه‌هاي اجتماعي فعاليت مي‌كنند و تمامي محصولاتي كه توليد مي‌شوند به 4زبان منتشر مي‌شوند. شما نيز اگر مي‌خواهيد از اين كمپين حمايت كنيد يا محصولات و اخبار آن را دنبال كنيد، مي‌توانيد به آدرس اينترنتي www.alarbaeen.tv مراجعه كنيد يا مطالب خود را با هشتگ‌هاي «#من_حامي_دين_هستم» و «#اني_احامي_ابدا_عن_ديني» در صفحات اجتماعي منتشر كنيد.

  • سيم‌‌كارت‌هاي عراقي را دريابيد

خيلي از زائران ايراني در ايام اربعين نگران اين هستند كه تماس‌هاي خودشان را چكار كنند و به محض ورود دنبال سيم‌كارت‌هاي عراقي مي‌گردند. بهتر است پيش از هرچيز درباره سيم‌كارت‌هاي عراقي بدانيد كه آنها اعتباري به‌معناي واقعي هستند، يعني نه‌تنها بايد آنها را شارژ كنيد بلكه فقط در مدت زمان مشخصي نزديك به 15روز مي‌توانيد از آن استفاده كنيد؛ يعني به محض اينكه سيم‌كارت شما در گوشي قرار مي‌گيرد فعال مي‌شود و تا 15روز مهلت داريد از آن استفاده كنيد.

در عراق 3 سيم‌كارت بيش از همه رايج است؛ آسياسل، زين و كورك. هركدام از اين سيم‌كارت‌ها ويژگي‌هاي خودشان را دارند كه در ميان آنها آسياسل هم در دسترس‌تر است و هم مي‌توانيد آن را از ايران تهيه كنيد. در پايانه‌هاي مرزي هم هر 3 سيم‌كارت را مي‌فروشند كه تقريبا براي آنها چيزي حدود 3 تا 7 هزار دينار بايد پرداخت كنيد كه بخش كمي از آن، حدود هزار دينار شارژ اوليه سيم‌كارت است كه با آن مي‌توان حدود 3 دقيقه با ايران صحبت كرد.

براي خريد شارژ هم بهتر است از پول‌ رايج عراق يا همان دينار استفاده كنيد كه موقع خريد و تبديل به پول ايراني ضرر نكنيد؛ قيمت شارژ‌هاي عراقي5، 10، 15و 25هزار دينار است كه بنا به بودجه‌تان مي‌توانيد از آن استفاده كنيد. براي شارژ سيم‌كارت آسياسل # رمز شارژ* 133* و براي زين # رمز شارژ*101* را بزنيد و از مكالمه‌تان لذت ببريد.

اينطور كه شركت آسياسل آورده تماس از آسياسل به آسياسل هر ثانيه ۳‌دينار، تماس از آسياسل به ساير اپراتورهاي عراق هر ثانيه ‌۵‌دينار، تماس با ايران هر دقيقه ۲۴۰‌دينار (700 تومان)، پيامك از آسياسل به آسياسل ۵۰‌دينار و پيامك به ايران ۱۵۰‌دينار(حدود ۴۵٠تومان) است. تعرفه‌هاي سيم‌كارت زين براي كسي كه قصد دارد فقط در يك سفر از آن استفاده كند، گران است و معمولا كساني كه زياد به عراق سفر مي‌كنند مثل مديران كاروان‌ها از سيم‌كارت زين استفاده مي كنند.

براي استفاده از بسته‌هاي اينترنت آسياسل مي‌توانيد #299* و براي استفاده از اينترنت زين #321* را بزنيد؛ البته درنظر داشته باشيد كه استفاده از بسته‌ها هم نياز به شارژ دارد و گمان نكنيد با هزينه كم مي‌توانيد از اينترنت زياد استفاده كنيد. هزينه هر مگابايت اينترنت در عراق تقريبا 300تومان است.

  • چطور در دسترس باشيد

ارتباط از طريق سيم‌كارت

بهتر است براي ارتباط تلفني با ايران، از سيم‌كارت‌هاي ايراني استفاده كنيد و براي تماس تلفني در عراق، از سيم‌كارت‌هاي عراقي. پيش از خروج از ايران، قبض تلفن همراه خود را پرداخت كنيد يا به ميزان مورد نظر، خط اعتباري خود را شارژ كنيد. توصيه مي‌شود هر كدام از همسفران، يك سيم‌كارت عراقي داشته باشند كه بتوانند در طول سفر، همديگر را پيدا كنند. سيم‌كارت‌هاي عراقي را مي‌توانيد از بعضي دفاتر خدمات زيارتي در ايران، يا فرودگاه‌ها و فروشگاه‌هاي موبايل در عراق، تهيه كنيد.

ارتباط از طريق اينترنت بي‌سيم

امسال براي رفاه بيشتر زائران و سهولت برقراري ارتباط با خانواده‌ها در ايران و همسفران در عراق، در مسير پياده‌روي نجف تا كربلا، كيوسك‌هايي براي ارائه اينترنت واي‌فاي رايگان قرار داده شده است. هر كدام از اين كيوسك‌ها امكان شارژ همزمان 16 تلفن همراه را نيز دارند. براي اتصال به اينترنت بي‌سيم در مسير، مشتركان اندرويدي همراه اول، بعد از روشن كردن واي‌فاي، روي شبكه «WiFi Avval» كليك كرده و در قسمت EAP Method، گزينه SIM را انتخاب كنند.
مشتركان IOS اي همراه اول نيز بعد از روشن كردن واي‌فاي، بايد به شبكه «WiFi Avval Help» متصل شده و فايل تنظيمات را دانلود و نصب كنند تا به اينترنت بي‌سيم وصل شوند.
مشتركان ايرانسل، رايتل و اپراتورهاي خارجي نيز مي‌توانند با اتصال به شبكه «WiFi Avval Guests» و تكميل يك فرم مختصر، از اينترنت بي‌سيم رايگان در مسير پياده‌روي استفاده كنند.

اپليكيشن‌هاي ارتباطي را فراموش نكنيد!

پيش از خروج از ايران اپليكيشن‌هاي ارتباطي لازم را روي تلفن همراه خود نصب كنيد؛ چون تمام اين نرم‌افزارها در ابتداي نصب، نياز به تأييد شماره تلفن دارند كه از طريق پيامك انجام مي‌شود و به‌احتمال زياد، به‌دليل اختلال در شبكه‌هاي تلفن همراه، در خارج از مرزهاي ايران به سادگي ميسر نخواهد بود.

کد خبر 352866

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha