چهارشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۵
۰ نفر

پس از انتشار گزارش‌های جنجالی از دست داشتن چهره‌های سرشناس ایرانی در سرقت‌های علمی، حواشی این ماجرا همچنان ادامه دارد.

در تازه‌ترين اظهارنظر‌ها عده‌اي از مسئولان مي‌گويند از خبرهاي اين پرونده بوي توطئه مي‌آيد. 2هفته قبل ناشر مجلات علمي نيچر با انتشار گزارشي 58مقاله دانشمندان ايراني را به‌دليل جعل و دستكاري علمي از سوي نويسندگانش تعليق كرد. اين مقالات توسط 282پژوهشگر ايراني نوشته شده بود كه به‌علت سرقت ادبي، دستكاري در نام نويسندگان، دستكاري در فرايند ارزيابي علمي، فريب سيستم ارزيابي علمي و انتشار و اختصاص غيرقانوني نويسندگي مقاله تعليق شدند.

بعد از انتشار اين گزارش اسامي تعدادي از افراد در رده‌هاي بالاي مديريتي، وزير بهداشت و 3معاون وي نيز در زمره اين افراد منتشر شد.سيد‌حسن هاشمي وزير بهداشت گزارش مجله نيچر را تلويحا تأييد كرد و از برخورد با اين افراد گفت. در دانشگاه آزاد هم كميته ويژه بررسي تخلفات علمي تشكيل شد اما هنوز اين پرونده تا بسته شدن راه زيادي دارد، در تازه‌ترين خبرها اما عده‌اي مي‌گويند هدف اين پرونده بازي با آبروي ايران است.

  • بازي با حيثيت علمي ايران

معاون آموزش وزارت بهداشت با بيان اينكه 4نفر كه تخلفات بارزي در اين سرقت‌هاي علمي داشته‌اند با حيثيت علمي كشورمان بازي كرده‌اند، گفت:«از ميان اين 4نفريك نفر 20تخلف و نفر دوم 12تخلف داشته است.» دكتر باقر لاريجاني با اشاره به انتشار اسامي افراد سرشناس و وابسته به دولت در اين جريان توضيح داد: « واقعه ديگر كه همزمان با انتشار گزارش اين مجلات در رابطه با سرقت علمي رخ داد انتشار اسامي بود كه هيچ كدام ربطي با اين ماجرا ندارند. افراد صاحب‌نظري مثل دكتر هاشمي و دكتر ميرزاده و... هيچ ارتباطي با اين ماجرا ندارند. از مجموعه ۳۰ هزار پابليكيشن، ۱۴۰ نفر ايندكس خوبي دارند و برخي از آنها ۱۰ هزار بار ديده شده‌اند و به آنها استناد شده است. نبايد با يك اتفاق مجموعه حيثيت كشور را خراب كنيم، افرادي كه تعداد پابليكيشن‌هاي زيادي دارند در دنيا زياد هستند كه بسياري از آنها ۲۰ تا ۳۰ سال كار كرده‌اند و سابقه دارند.»

دبيرشوراي‌عالي انقلاب فرهنگي نيز ديدگاهي مشابه معاون وزير علوم دارد. مخبر دزفولي با درخواست از منتقدان براي حمايت از پيشرفت‌هاي علمي كشور گفت:«هيچ‌كس منكر برخي تخلفات علمي در كشور نيست، اما غربي‌ها در اين تخلفات كارنامه بدتري دارند پيشرفت‌هاي علمي كشور در سال‌هاي بعد از انقلاب اعجاب‌آور بوده و اين پيشرفت‌ها امروز هدف و آماج دشمني‌هاست. اين دشمني‌ها نشان مي‌دهد كه پيشرفت‌هاي ما بسيار بيشتر از توقع دشمنان بوده است و براي كمرنگ كردن اين پيشرفت‌ها به بي‌اخلاقي‌هاي فراواني دست‌ زده‌اند.البته برخي انتقادات وجود دارد كه لازم است، ولي منتقدان دلسوز هم بايد از پيشرفت‌هاي علمي حمايت و پشتيباني كنند. همانگونه كه در موضوعاتي مانند حقوق بشر و... برخوردهاي دوگانه غربي‌ها را شاهديم در مقابله با تخلفات علمي هم اين موضوع را مشاهده مي‌كنيم. بنده چندي پيش گفتم كه اين كارها سازمان‌يافته است و از آن بوي توطئه به مشام مي‌رسد، ولي متأسفانه برخي از افراد از اين موضعگيري بنده بر آشفته شدند، ولي ما براي اين سخن خود اسناد و مدارك غيرقابل انكاري داريم.»

حالا بايد ديد تعيين تكليف اين پرونده چه سرانجامي خواهد داشت؛تأييد تخلف گسترده چهره‌هاي سرشناس علمي يا تلاشي براي بدنام‌كردن آنها؛ هر چه باشد اصل ماجرا يعني تقلب علمي در كشور گويا غيرقابل انكار است.

  • پيگيري در مجلس

مجلس اگرچه به‌دليل تعلل در تصويب قانون مبارزه با سرقت‌هاي علمي راه را بر اين اتفاق نبسته است اما عده‌اي از نمايندگان پيگير اين ماجرا هستند. عليرضا سليمي، عضو هيأت رئيسه كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس با اشاره به اينكه هم‌اكنون برخورد قاطعي با استادان متخلف كه اقدام به سرقت علمي كرده‌اند انجام نمي‌شود، گفت:«زماني كه مؤسسات و شركت‌هاي مقاله‌نويسي به راحتي در سطح كشور فعاليت مي‌كنند و هيچ برخورد قاطعي از سوي مسئولان صورت نمي‌گيرد بايد شاهد بروز تخلفات و سرقت‌هاي علمي و پژوهشي در سطح اعضاي هيأت علمي دانشگاه‌ها باشيم. مجلس اين موضوع را دنبال مي‌كند.» سيدحمايت ميرزاده، سخنگوي كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس نيز با اشاره به اينكه جعل مدارك علمي از سوي اعضاي هيأت علمي، يك تخلف موجود است، گفت: «هم‌اكنون معيار سنجشي براي ارزيابي استادان دانشگاه وجود ندارد و دستگاه‌هاي مسئول بايد در اين زمينه پاسخگو باشند.»

کد خبر 352852

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha