چهارشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۵ - ۰۵:۵۴
۰ نفر

کارشناس مرکز هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: براساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته انتظار می‌رود بین سال‌های ۲۰۱۰تا ۲۰۳۹حدود ۳۰تا ۴۰درصد منابع آبی کشور کاهش یابد.

به گزارش ايرنا، ماندانا مقصودي ديروز در كارگاه تغيير اقليم، درباره وضعيت بارندگي در كشور اظهار كرد: پيش‌بيني‌هاي صورت گرفته نشان مي‌دهد ميزان بارندگي در كشور در سال‌هاي 2010تا 2039(1418هجري شمسي) در برخي از نقاط به‌ويژه در بخش‌هايي از جنوب غرب شديدا كاهش خواهد يافت و در بخش‌هايي از جنوب‌شرق و مركز هم كاهش بارش خواهيم داشت.

مقصودي ادامه داد: ارزيابي‌هاي تغيير اقليم روي منابع آبي كشور نشان مي‌دهد كه تا سال 1400در بيشتر نقاط كشور منابع آبي كاهش مي‌يابد. كارشناس مركز هوا و تغيير اقليم سازمان حفاظت محيط‌زيست افزود: ميزان بارش‌هاي كمتر از 10ميلي‌متر نيز در كشور در حال افزايش است كه اين مسئله باعث مي‌شود رواناب‌ها كاهش يابد بنابراين در خاك نفوذ نمي‌كنند و در برخي حوضه‌ها تا 20درصد كاهش رواناب‌ها را خواهيم داشت. مقصودي گفت: بررسي‌ها نشان مي‌دهد آب خليج‌فارس در بازه زماني 1993تا 2009حدود 4سانتي‌متر بالا آمده است.

  • تغيير اقليم 60درصد تالاب‌ها را خشكاند

كارشناس پروژه تغييرات آب و هوا در سازمان حفاظت محيط‌زيست ضمن تشريح عوارض و پيامدهاي ناشي از تغيير اقليم در ايران و جهان، از خشك شدن 60درصد از تالاب‌هاي دنيا بر اثر پديده تغيير اقليم خبر داد.

به گزارش ايسنا، مهتاب صادقي حريري در كارگاه آموزشي تغييرات اقليم با اشاره به اينكه اصطلاحات اقليم و آب و هوا با يكديگر متفاوت هستند گفت: weather يا آب و هوا شرايطي است كه در اتمسفر در مدت زمان كوتاه وجود دارد اما Climate يا اقليم، ميانگين پارامترهاي آب و هوايي در مدت زمان طولاني است كه براي تعيين آن استانداردهاي جهاني وجود دارد. براي مثال مي‌گوييم اقليم ايران خشك و نيمه‌خشك است.

صادقي ازجمله اثرات ناشي از تغيير اقليم را به هم ريختن اكوسيستم‌‌ها عنوان كرد و افزود: تغيير اقليم روي تنوع زيستي، زيستگاه‌ها، كشاورزي، آب آشاميدني و مهاجرت تأثير مي‌گذارد. به گفته وي دانش تغيير اقليم نيز براي برنامه‌ريزي‌هاي بلندمدت و كوتاه‌مدت مؤثر خواهد بود. براي مثال در زمينه كشاورزي در كاشت محصولات مي‌توانيم از دانش تغيير اقليم استفاده كنيم.

کد خبر 352848

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha