جمعه ۵ آذر ۱۳۹۵ - ۰۱:۰۰
۰ نفر

معرفی کتاب > مریم احمدی: نوجوانی است و هیجان و ماجراجویی‌اش. ویژگی‌هایی که «اُرزولا ایسبل»، رمان‌نویس آلمانی، در نوشته‌هایش به‌خوبی مورد توجه قرار داده و با نوشتن چندین رمان هیجان‌انگیز برای نوجوان‌ها عنوان «استاد داستان‌های ترسناک» را به‌دست آورده است.

دوچرخه شماره ۸۵۴

در رمان «اسب سفيد در مرداب» نويسنده راگني، قهرمان داستان را به سرزمين اسرارآميزي مي‌کشاند که محل زندگي اشباح سرگردان است.

پدر راگني استاد دانشگاه و پژوهشگر است و براي جمع‌آوري اطلاعاتي در مورد دراکولاها، جهان ماورايي و اشباح هميشه در سفر است.

اين‌بار پدرش تصميم گرفته به منطقه‌اي تاريخي در اسکاتلند برود تا پژوهشي درباره‌ي قلعه‌ي سحرآميز ريکروين کاستل انجام دهد.

قلعه‌اي شگفت‌انگيز در وسط يک باتلاق و در ارتفاعات کوهستان که زماني مکان مقدسي براي ساکنان منطقه بوده و حالا محلي است براي گشت‌وگذار ارواح!

راگني برخلاف ميل باطني‌اش تصميم مي‌گيرد همراه پدرش برود تا مجبور نباشد تعطيلات تابستاني‌اش را در تنهايي سپري کند. بعد از اسکان در شهري در دامنه‌ي کوه ريکروين، او بي‌تفاوت به تحقيقات پدرش به گشت‌وگذار در طبيعت مي‌پردازد.

اما روزي به‌طور کاملاً اتفاقي پايش به قلعه‌ي اسرارآميز باز مي‌شود و در ديدار با پسر جواني از بازماندگان خاندان ساکن قلعه، به اسرار عجيبي در مورد قلعه پي مي‌برد. سرتاسر اين سفر برخلاف انتظار راگني پر از اتفاق‌هاي جديد و هيجان‌انگيز است.

نويسنده‌ي کتاب، شخصيت نوجوان داستان و احساسات دروني‌اش را به‌شکلي ملموس معرفي مي‌کند و در القاي هيجان‌ها و توصيف فضا و مکان تبحر دارد.

پردازش درست شخصيت دختر نوجوان داستان، که مثل خيلي از هم‌سن‌وسال‌هايش گاهي بدقلق و لجوج مي‌شود و ساز مخالف مي‌زند، گاهي حساس و زودرنج است، گاهي خشن و گاهي لطيف، نشان مي‌دهد ايسبل از حال‌وهواي دوره‌ي نوجواني و فراز و فرودهاي آن شناخت خوبي دارد.

ارزولا ايسبل نويسنده‌‌ي اين رمان و رمان‌هايي مانند «خنده در تاريکي» و «قصري در مه» در بهار سال 1942 در مونيخ به دنيا آمد. او بعد از تمام کردن تحصيلاتش در رشته‌ي طراحي مد، نوشتن داستان را براي کودکان و نوجوانان آغاز کرد.

ارزولا در ابتدا داستان‌هايش را براي برنامه‌هاي راديويي مي‌نوشت، اما در سال 1969، در 27 سالگي، داستان‌هايش را در کتابي به چاپ رساند. از همان زمان تا به امروز، او به نوشتن و ترجمه‌ي داستان و رمان‌هاي کودک و نوجوان از زبان آلماني و سوئدي به انگليسي مشغول است.

«گيتا رسولي» اين كتاب را با نثري روان ترجمه کرده است. رسولي از مترجمان پروپاقرص آثار ارزولا ايسبل است و چند رمان را ديگر از اين نويسنده هم به فارسي برگردانده است.

اين کتاب براي نوجوان‌هاي علاقه‌مند به داستان‌هاي مهيج و مرتبط با دنياي ماورايي بسيار مناسب است. ناگفته نماند اين کتاب 158 صفحه‌اي در فهرست آثار برتر لاک‌پشت پرنده هم انتخاب شده است.

 

  • اسب سفيد در مرداب

نويسنده: ارزولا ايسبل

مترجم: گيتا رسولي

ناشر: محراب قلم (۶۶۴۹۰۸۷۹)

قيمت: 9500 تومان

کد خبر 352782

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha