همشهری آنلاین: رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تخلفات احتمالی اتفاق افتاده در کشور بزرگنمایی می‌شود، گفت: تخلفات علمی در کشور قابل توجه نیست.

به گزارش ایرنا، محمدمهدی زاهدی با اشاره به موضوع سرقت‌های علمی افزود: در این مورد هم در شورای عالی انقلاب فرهنگی و هم در مجلس شورای اسلامی برنامه‌هایی در دست بررسی است.

وی ادامه داد: البته برای مقابله با این تخلفات و سرقت‌های علمی، اخیرا دولت هم لایحه‌ای را به مجلس شورای اسلامی تقدیم کرده است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: بر اساس توافق حاصل شده با هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی، مقرر شده کمیسیون مشترکی متشکل از اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات، بهداشت و درمان و آموزش پزشکی و حقوقی و قضائی برای بررسی دقیق این موضوع تشکیل شود.

زاهدی گفت: امیدواریم تا با بررسی جامع همه جوانب موضوع، مقررات به نحوی تدوین شود که دیگر شاهد تخلفات علمی در کشور نباشیم.

وی در پاسخ به سوالی پیرامون هدف و انگیزه از بزرگنمایی برخی تخلفات علمی، افزود: البته کسی منکر تخلف نیست اما باید توجه شود که تعداد 58 مقاله‌ای که مورد تشکیک قرار گرفته در مقایسه با آنچه که در کشورهای غربی اعم از آمریکا و اروپا در این زمینه اتفاق می‌افتد، بسیار ناچیز است اما در آمار و گزارش‌ها فقط تخلفات احتمالی اتفاق افتاده در کشور بزرگنمایی می‌شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: در این فضا به‌طور قطع شیطنت مجله «نیچر» (nature) با هدف سیاسی صورت گرفته است.

وی در پاسخ به سوالی پیرامون بودجه پژوهش کشور هم گفت: باید طبق قانون حداقل یک درصد تولید ناخالص داخلی (جی دی پی) به پژوهش و تحقیقات اختصاص یابد، اما متاسفانه شاهد این موضوع نیستیم و از دولت انتظار می‌رود در این خصوص تدبیر لازم را داشته باشد.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در بودجه سال 1395 حدود هفت هزار میلیارد تومان به پژوهش تخصیص داه شده، اما هنوز یک ریال هم پرداخت نشده است.

کد خبر 352667

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha