دوشنبه ۷ آبان ۱۳۸۶ - ۱۶:۲۳
۰ نفر

گروه اجتماعی: در تبدیل نتایج تحقیقات و پژوهش‌ها به ثروت ملی کند عمل می شود و برنامه مدونی در این باره وجود ندارد.

رئیس سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران در جمع خبرنگاران گفت: در حال حاضر هدف از انجام تحقیقات، تبدیل آن‌ها به مقاله و چاپ در مجلات علمی معتبر است و تا زمانی که این دیدگاه حاکم باشد، قطعا به تجاری کردن فناوری دست نخواهیم یافت.

غلامحسین رحیمی افزود: تنها بخش اندکی از ایده‌ها در  ایران به محصول تبدیل می شوند  به طوری که از هر 30 هزار ایده محققان ایرانی تنها یک ایده تبدیل به محصول و خدمات قابل عرضه در بازار می شود.

وی با اشاره به این که تبدیل ایده به یک محصول فرآیند سخت و پیچیده ای است گفت: در حال حاضر در سطح کشور بیش از 40 هزار دانشجوی کارشناسی ارشد و بیش از 4 هزار دانشجوی دوره دکتری بر روی طرح های تحقیقاتی کار می کنند و در صورتی که نتایج تحقیقات کاربردی شود می‌تواند شتاب زیادی در مسیر توسعه ایجاد کند.

مشاور وزیر علوم اظهار داشت: رشد و توسعه علوم مختلف در کشور متناسب با نیازها نیست.

در برخی از رشته‌ها مانند سلول های بنیادی و هوافضا پیشرفت مطلوبی داشتیم ولی در خیلی از حوزه های دیگر به شدت عقب مانده‌ایم.

وی در مورد اولویت های تجاری‌سازی فناوری گفت: در حال حاضر پتانسیل علمی کشور نسبت به پتانسیل فناوری به مراتب بیشتر است چون علم ما در خدمت تولید و توسعه فناوری به صورت یک پارچه در نیامده است و باید پتانسیل‌ها بررسی و شناسایی شوند تا رساله‌هایی که قابلیت تولید کالا را دارند در اولویت قرار گیرند.

رحیمی افزود: با گسترش دوره‌های تحصیلات تکمیلی در دانشگاه‌ها، حجم وسیعی از تحقیقات در دانشگاه ها انجام می شود که باید در قالب برنامه ای منسجم در جهت خدمت به تولید فناوری هدایت شوند.

وی در ادامه از تدوین آیین‌نامه تجاری‌سازی نتایج تحقیقات خبر داد و گفت: به دنبال ابلاغ این آیین‌نامه دانشگاه‌ها باید نتایج تحقیقات را وارد جامعه کنند و پژوهش‌ها باید به محصول و خدمات مورد نیاز مردم تبدیل شود.

رئیس سازمان پژوهش های علمی و صنعتی در پایان اظهار داشت: این برنامه همان آیین نامه تجاری‌سازی فناوری به عنوان اولین قالب برنامه اجرایی در این زمینه است.

کد خبر 35258

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز