دوشنبه ۷ آبان ۱۳۸۶ - ۱۷:۲۴
۰ نفر

ترجمه-زهرا صدری: پنتاگون هفته گذشته و در بعد از ظهر یک روز کاری،فهرست کلیه قراردادهای تسلیحاتی ارائه شده در آن روز را منتشر کرد.

پنجشنبه 3 آبان قراردادهای سه جانبه با 3 شرکت با مبلغی بیش از یک میلیارد دلار جهت خرید 2400 زره پوش ضد مین(MRAP) برای سربازان آمریکایی مستقر در عراق، منعقد شد.

تردیدی نیست که چنین نفربرهای مقاومی برای نبردی که آمریکا در عراق با آن روبه‌روست، مورد نیاز است. این وسیله به‌خاطر تلفات سنگین سربازان آمریکایی در عراق پیش‌بینی شده است. بدنه V شکل آن به‌گونه‌ای طراحی شده که به هنگام اصابت بمب‌های کنار جاده‌ای، ضربه وارده را به سمت بیرون منحرف کرده و به سربازان داخل آن، آسیبی نمی‌رساند.

بنابراین اولویت اول، رساندن این نفربرها به خاک عراق در سریع‌ترین زمان ممکن است. طبق مفاد قرارداد پنتاگون، تعداد 2400 زره پوش خریداری شده در پنجشنبه گذشته، تا ماه آوریل آینده و در سریع‌ترین زمان ممکن تحویل داده خواهد شد.

قیمت تمام شده هر نفربر 800 هزار دلار است و هم اکنون ارتش آمریکا به ازای هر کدام از آنها حدود 130 هزار دلار هزینه حمل پرداخت کرده است. این نفربرها از طریق هواپیماهای ترابری نظامی و تجاری منتقل می‌شوند. در حال حاضر نزدیک به 500 دستگاه از این نفربرها در عراق وجود دارد و پنتاگون قصد دارد این تعداد را به 1500 دستگاه برساند.

به‌طور معمول 10 روز طول خواهد کشید تا اولین محموله از این نفربرها به عراق برسند. جیمز کونوی، فرمانده زرهی آمریکا، دوشنبه گذشته گفت: ما برای تسریع در ارسال تلاش خواهیم کرد ضمن اینکه ما در آینده می‌توانیم هرکدام از زره پوش‌های فعلی را بهینه‌سازی‌ کرده و قابلیت‌های آن را به سطح نفربرهای جدید برسانیم.

وی همچنین اضافه کرد؛ تا به امروز - یعنی درست زمانی که آنها طرح نفرها را به پیش می‌بردند - هیچ سرباز یا زره‌پوش را بر اثر انفجارهای زمینی در استان الانبار، ازدست نداده‌ایم.

اعمال فشار جهت تحت پوشش قرار دادن بسیاری از سربازان آمریکایی توسط این نفربرها، باعث مطرح شدن سؤالات خشمگینانه‌ای شده است. این سؤالات به این دلیل است که پنتاگون باوجود طرح‌های مختلف و تأمین‌کنندگان مالی متعددی که در اختیار دارد، 16 مدل مختلف از این نفربرها را خریداری کرده که هرکدام از آنها به نگهداری و تعمیرات، آموزش و لوازم یدکی خاص خود نیاز دارند. این نفربرها بیش از 5 برابر سنگین‌تر از نفربرهای نسل قدیم خود هستند. همچنین مصرف سوخت آنها بسیار بالاست و سوخت موجود در مخزن آن باید این نفربرها را در جاده‌های طولانی و خطرناک عراق به حرکت درآورد.

علاوه بر این، ظاهر خاص سربازان که تحت پوششی فلزی (زره پوشهای جدید) هستند، برخلاف نظریه پنتاگون است که عقیده دارد جهت عملیات ضد شورش، نیاز به سربازان و زره‌پوش‌هایی است که بتوانند در کنار افراد بومی قرار گیرند و اطمینانشان را جلب نمایند.

دستیابی به پیروزی در عراق نیازمند برقراری رابطه نزدیک با افراد محلی به منظور فراهم ساختن تدابیر امنیتی برای آنان و همچنین توسعه شناخت سربازان از محیط محلی است. هر دوی این موارد در کنار هم، بستر اطلاعات نظامی مورد نیاز جهت شکست دادن دشمن را فراهم می‌سازد.

یک منبع آگاه در ارتش آمریکا در این باره می‌گوید، زره پوش ذکر شده در این گزارش، در 17 اکتبر واگذار شده است. مرکز مطالعات راهبردی و ارزیابی بودجه می‌گوید: واگذاری این نفربرها حداقل در شرایط فعلی - ممکن است پیام نادرستی را به سربازان القاء کند.

اما این مسئله تنها به عقب نشینی افسران ارشد نیروی زمینی، اندرو رپینویچ (نویسنده مطالعات CBS) و دوک تاووتز (شخصی که اظهار نگرانی می‌کرد)، بر نمی‌گردد. همچنین هفته گذشته فرمانده نیروهای زرهی آمریکا از اینکه هیچ سؤالی در مورد ضرورت این نفربرها در عراق مطرح نبود، تعجب می‌کند و می‌گوید: خرید آنها باعث تغییر در سرعت و نوع زره پوش‌های نسل قدیم می‌شود.

افسر ارشد نیروهای زرهی در مقابل این سؤال که چگونه این 8800 نفربر بعد از جنگ عراق مفید خواهند بود، شانه بالا انداخت و گفت: آیا باید پاسخ قانع کننده‌ای برای اینکه چه کاری با این نفربرها طی 5 یا 10 سال آینده انجام خواهیم داد، بدهم؟ احتمالا خیر (!). بهترین توصیفی که اکنون می‌توانیم ارائه دهیم این است که؛ آنها را با یک روکش کوچک می‌پوشانیم و در آسفالت (که برایش بهترین محل است) قرار می‌دهیم. وی همچنین گفت: به آن اندازه که نفربرها گران قیمت هستند، قطعا برای مالیات دهندگان مفید نخواهند بود.

حتی در عراق این سؤال مطرح است که چگونه نفربرهای جدید در مقابل افزایش تهدید گلوله‌های انفجاری و همچنین بمب‌های کنار جاده‌ای شورشیان عراق، عمل خواهند کرد.
 تسلیحات جدید از گلوله‌های انفجاری جهت شلیک گلوله‌های ذوب شده مسی که حتی از زخیم‌ترین قسمت بدنه نفربرهای زرهی عبور می‌کند، استفاده می‌نماید.

در گزارش‌های مطالعاتی و تحقیقاتی ارتش آمریکا هشدار داده شده که درصورت گسترش این تسلیحات، هرکدام از خصوصیات بارز نفربرها در مقابل شکل‌های اخیر تسلیحات فاقد کارایی لازم خواهد بود.

time.com
25 اکتبر

کد خبر 35257

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز