همشهری آنلاین: رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری با بیان اینکه اصولگرایان کمبود کاندیدا ندارند، گفت: البته الان تکثر کاندیداها خوب نیست ولی بحث آقای قالیباف با دیگران متفاوت است.

باهنر

به گزارش ایسنا، محمدرضا باهنر يكشنبه 23 آبان، در نشست خبری ماهانه خود در واکنش به این تحلیل که با وجود تلاش اصولگرایان برای رسیدن به یک کاندیدای واحد به نظر می‌رسد چندین نفر از اصولگرایان خود را برای انتخابات آینده آماده می‌کنند، اظهار کرد: ما کمبود کاندیدا نداریم اما از تعدادی از دوستانی که کنار زمین خودشان را گرم می‌کنند می‌خواهیم که حضور نداشته باشند. بعضی‌ها می‌ترسند که ما بدون کاندیدا بشویم اما الان تکثر کاندیداها خوب نیست.

وی ادامه داد: اصلاح‌طلبان از آقای روحانی عبور نمی‌کنند و ما هم به دنبال کاندیدای مطلوب هستیم. ما از برخی چهره‌های سوخته و شکست‌خورده که خودشان را پیش از این آزموده‌اند و آرای قابل توجهی نداشته‌اند می‌خواهیم که در انتخابات کاندیدا نشوند. کاندیدایی که ما می‌خواهیم باید کارآمدی و محبوبیت بالایی داشته باشد که می‌توانیم چنین کاندیدایی را در میان اصولگرایان پیدا کنیم به شرطی که تفرقه وجود نداشته باشد.

باهنر درباره احتمال کاندیداتوری قالیباف و اینکه او گفته اگر اصولگرایان روی او اجماع کند در انتخابات شرکت می‌کند، بیان کرد: آقای قالیباف با بقیه کاندیداها متفاوت است چراکه همیشه رای دوم را آورده و قاعدتاً می‌تواند برای ما قابل بررسی باشد. ایشان در جرگه بقیه کاندیداهایی که بیش از چهار یا هفت درصد رای آورده‌اند قرار نمی‌گیرد و من نمی‌گویم قطعاً نمی‌تواند در انتخابات حضور داشته باشد.

وی با بیان اینکه با قالیباف و لاریجانی درباره انتخابات جلسه‌ای نداشته است، افزود: البته شرط آقای قالیباف عاقلانه و مدبرانه است. این بار هر کسی که قصد کاندیداتوری دارد باید این شرط را اعلام کند که اجماع اصولگرایان صورت بگیرد چون کاندیداها هر چقدر هم قدرتمند باشند اگر چند نفر باشند آرای هم را می‌تراشند.

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین اضافه کرد: نمی‌دانم آقای لاریجانی از چه کسی حمایت می‌کند اما قطعا خودش جزو نامزدها نیست. من تصورم این است که اگر اصولگرایان روی کاندیدایی اجماع کنند آقای لاریجانی هم از او حمایت خواهد کرد اما هنوز اطلاع دقیقی ندارم.

وی با بیان اینکه متاسفانه در غیبت احزاب و چند حزب فراگیر قدرتمند بخشی از انرژی‌مان برای وحدت درونی صرف می‌شود، گفت: ما باید از سرمایه انتخابات گذشته استفاده کنیم تا هر دوره هزینه انرژی اضافی برای وحدت تکرار نشود. البته اصلاح‌طلبان هم همین مشکل را دارند و همانطور که ما برای وحدت تلاش می‌کنیم رقبا هم برای شکستن این وحدت تلاش می‌کنند و هر کس سعی می‌کند نقاط ضعف رقیب خود را زیاد کند.

باهنر در ادامه عنوان کرد: اگر زمانی در یک جناح به این جمع‌بندی برسیم که مجموعه کارآمدی و محبوبیت آقای روحانی از همه بیشتر است معنا ندارد که کاندیدایی روبه‌رو بگذاریم اما این اگر اتفاق نمی‌افتد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است طبق پیش‌بینی حدادعادل اصولگرایان تا پایان ماه صفر کاندیدای خود را بشناسند، اظهار کرد: این جزء ایده‌آل‌های ماست اما تصور می‌کنم این اتفاق نمی‌افتد. امیدواریم تا آن زمان سازمان رای اصولگرایان روشن شود اما به دلیل تجربه گذشته فکر نمی‌کنم تا پایان ماه صفر به کاندیدای نهایی برسیم. در غیبت احزاب فراگیر، انتخابات در یکی دو ماه آخر گرم می‌شود و من هم بعید می‌دانم تا سه ماه قبل از انتخابات کاندیدای اصولگرایان قطعی شود.

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین همچنین درباره لیست شورای شهر اصولگرایان گفت: تلاش‌ها برای این لیست شروع شده و اشخاص در معرض کاندیداتوری احصا شده‌اند. تعداد زیادی کاندیدا وجود دارد که با توجه به اینکه نمایندگان شورای شهر کم شده‌اند باید به تعداد محدودی برسیم. حتی برخی از کاندیداهای ناموفق مجلس ممکن است بخواهند دوربرگردان بزنند و به سمت شورا بروند.

رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری در واکنش به این سوال که آیا ممکن است وحدت اصولگرایان موجب ریزش آرای آنها شود، تاکید کرد: در یک حالت وحدت باعث ریزش آراء می‌شود و آن این است که خدای نکرده اصولگرایان به کاندیدایی برسند که توجه مردم را به خود جلب نکند در این صورت مردم یا برای عدم شرکت در انتخابات یا رای دادن به کاندیدای غیر از اصولگرایان ترغیب می‌شوند به همین دلیل کاندیدای اصولگرایان باید جذاب باشد.

وی ادامه داد: تلاش‌های زیادی برای ائتلاف اصولگرایان در حال انجام شدن است تا ببینیم وحدت اصولگرایان باید چه شکل و شمایلی داشته باشد. مختصر اختلاف‌نظری هم هست ولی به سرعت در حال جمع‌بندی آن هستیم. ما باید از وحدتی که در انتخابات مجلس دهم داشتیم استفاده بکنیم و آن را کنار نگذاریم چون یک هزینه غیرضروری است. اگر به دنبال تخریب بنای گذشته و ساخت بنای جدیدی باشیم.

باهنر در واکنش به مساله اختلاف رئیس‌جمهور و شورای نگهبان در تفسیر اختیارات رئیس‌جمهور در قانون اساسی بیان کرد: رئیس‌جمهور مسئول اجرای قانون اساسی است و شورای نگهبان هم تفسیر خودش را دارد. تا جایی که من می‌دانم فحوای تفسیر این بود که رئیس‌جمهور در محدوده قوه مجریه مسئول اجرای قانون اساسی است و مقامی نیست که به مصوبات مجلس یا عملکرد قوه قضاییه ایراد بگیرد. البته اختیارات رئیس‌جمهور موثر و محدوده آن بزرگ است اما نه در این حد که با تمسک از این قانون بتواند جلوی رقبای دیگر را بگیرند.

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین در پاسخ به این سوال که آیا برجام روحانی با انتخاب ترامپ ممکن است به مشکل برخورد کند، تصریح کرد: من واژه برجام اقای روحانی را قبول ندارم چرا که این سند را نظام جمهوری اسلامی امضا کرده البته برای زیر برجام زدن هم شاخص‌هایی وجود دارد و همواره برگشت به قبل از برجام از گزینه‌های روی میز ماست. زمانی که رقیب به تعهداتش عمل نکرد، باید با دیپلماسی این مساله را حل کرد اما اینکه الان موقع بازگشت از برجام است یا نه، هنوز مشخص نیست.

وی اضافه کرد: همانطور که اتحادیه اروپا و حقوقدانان گفته‌اند رئیس‌جمهور آمریکا نمی‌تواند یکجانبه برجام را برگرداند و از نظر حقوقی این امکان وجود ندارد چرا که برجام یک معاهده بین‌المللی است. البته واضح بود که ادبیات رئیس‌جمهور منتخب آمریکا بعد از انتخاب با قبل از آن کاملاً تفاوت داشت چراکه تاریخ مصرف بعضی از حرف‌ها فقط برای قبل از انتخابات است.

باهنر افزود: احتمالا مشاوران آقای ترامپ به او فهمانده‌اند که همه حرف‌های قبل از انتخابات را بعد از انتخابات نمی‌تواند بزند و چون برجام هم یک سند بین‌المللی است نمی‌تواند زیر آن بزند البته ما آمادگی آن را داریم که در صورت نقض برجام و اینکه اروپا و آمریکا بخواهند این توافق را به برد- باخت تبدیل کنند به پیش از برجام بازگردیم.

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین در پاسخ به این سوال که آیا اصولگرایان انتخاب ترامپ را مثبت می‌بینند، خاطرنشان کرد: ما انتخاب ترامپ را مثبت نمی‌بینیم اما انتخابات اخیر آمریکا مثبت بود وگرنه انتخاب خیلی فرقی نمی‌کرد و هر دوی این گزینه‌ها نقاط منفی زیادی دارند و نقاط مثبتی ندارند. اما در انتخابات آمریکا خیلی از حرف‌هایی که ما محترمانه و دیپلماتیک می‌زدیم از سوی کاندیداها به صورت صریح بیان شد.

رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری در پایان تصریح کرد: ما طرفداران این اعتراضات خیابانی که در آمریکا انجام می‌شود نیستیم اما معتقدیم بخشی از این اعتراضات را حاکمیت برای خالی شدن عقده فرو خفته مردم سازماندهی می‌کند ولی در هر حال ستون‌های نظام لیبرال دموکرات به لرزه درآمده و قابل ترمیم نیست و به نظر می‌رسد به سمت اخوی بزرگتر خود یعنی کمونیسم می‌رود. آنها رفتند و اینها هم ان‌شاءالله خواهند رفت.

باهنر با اشاره به تغییرات کابینه تصریح کرد: متاسفانه تغییرات کابینه در راستای مطالبات مردم نبود و بیشتر برای عوض کردن زمین بازی بود. اگر دولت آقای روحانی تا پایان سال یک قدم ملموس برای جامعه بیکاران کشور و همچنین فعالان اقتصادی برندارد جلب آرای مردم در انتخابات ٩٦ برای وی سخت خواهد بود.

کد خبر 352568

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha