همشهری آنلاین: دانشمندان می‌گویند برای پیشگیری از تغییر اوضاع اقلیمی جهان بسیار دیر شده است.

پیشگیری از تغییر اوضاع اقلیمی جهان دیگر دیر شده است

به گزارش ایرنا، شکی نیست که سیاره زمین گرم‌تر و گرم‌تر می‌شود اما چشم‌انداز طولانی‌مدت این گرم شدن می‌تواند بدتر از شرایطی باشد که تصور می‌کردیم.

اکنون دانشمندان می‌گویند که برای پیشگیری از افزایش دمای هوا به بیش از 7.36 درجه سلسیوس (13.25 درجه فارنهایت) بالای سطح پیش از صنعتی شدن تا سال 2100، بسیار دیر شده است.

نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که ما در حال دست کم گرفتن حساسیت زمین نسبت گازهای گلخانه‌ای هستیم.

دانشمندان آمریکایی و آلمانی در تلاشی برای پیش‌بینی چگونگی گرم شدن اوضاع اقلیمی جهان تا سال 2100، متوسط درجه حرارت دمای زمین را در 784 هزار سال گذشته، تجزیه و تحلیل کردند.

بر اساس نتایج این تحقیق، مشخص می‌شود که سطوح بالاتر دی اکسید کربن باعث می‌شود که جو سریع‌تر از چیزی که قبلا برآورد می‌شد، گرم شود.

توبیاس فردریش از دانشگاه هاوایی در مانوا می‌گوید، نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد که حساسیت زمین نسبت به تغییرات دی اکسید کربن اتمسفری، با گرم شدن آب و هوا افزایش می‌یابد.

محققان با یادآوری این که در حال حاضر، سیاره زمین در یک مرحله گرم - یک دوره میان یخچالی- قرار دارد، معتقدند: لازم است در پیش‌بینی‌های آتی گرم شدن هوا بر اثر فعالیت‌های انسانی، افزایش حساسیت زمین نسبت به تغییرات دی اکسید کربن اتمسفری مد نظر قرار گیرد.

پژوهشگران در مطالعه خود سطوح گازهای گلخانه‌ای را از طریق حباب‌های هوای استخراج شده از یخ‌ها، در طول هشت چرخه گذشته یخبندان (تقریبا 800 هزار سال) ارزیابی کردند.

آنها از این داده نتیجه گرفتند که زمین در دوره‌های گرم شدن میان یخچالی (دوره‌های میان یخ‌بندان) ماننده دوره‌ای که ما اکنون در ان قرار داریم، نسبت به گرم شدن حساس‌تر می‌شود.

محققان همچنین محاسبه کردند که در صورت ادامه روند انتشار گازهای گلخانه‌ای در نرخ فعلی خود، افزایش دمای هوا در 85 سال احتمالا میان 4.78 و 7.36 درجه سلسیوس (8.6 و 13.25 درجه فارنهایت) بالاتر از سطوح پیش از صنعتی شدن خواهد بود.

این بدان معنی است که کاهش هر چه سریع‌تر گازهای گلخانه‌ای کاملا حیاتی است.

این مطالعه در مجله Science Advances منتشر شده است.

کد خبر 352397

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha