سه‌شنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۳
۰ نفر

۱۲ سال پس از کلید خوردن و ۶سال پس از نمایش پرحاشیه نسخه‌ای ناقص در بیست و نهمین جشنواره فیلم فجر، جنجالی‌ترین فیلم کارنامه بهروز افخمی با حضور مدیرعامل تازه انجمن سینمای انقلاب و دفاع‌مقدس به ساحل نجات می‌رسد و با تدوین دوباره راهی پرده سینماها می‌شود.

سینما

به گزارش همشهري، محمدحسين نيرومند كه تابستان سال گذشته پس از حدود يك‌دهه جايگزين محمدرضا شرف‌الدين در انجمن سينماي انقلاب و دفاع‌مقدس شد، روز گذشته به نمايشگاه مطبوعات و خبرگزاري‌ها رفت و در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از تعيين تكليف فيلم سينمايي «فرزند صبح» خبر داد. هر چند به‌نظر مي‌رسد تدوين دوباره و انجام برخي مراحل فني به اندازه‌اي طول بكشد كه فيلم براي نمايش احتمالي در بخش جنبي جشنواره امسال آماده نشود.

افخمي كه هر جمعه با برنامه پرحاشيه «هفت» روي آنتن تلويزيون مي‌رود، اوايل دهه 80و پس از «گاوخوني» سراغ پروژه‌اي رفت كه سال‌ها در آرزوي ساختن آن بود. او «فرزند صبح» را براساس فيلمنامه‌اي از خودش درباره دوران كودكي و نوجواني امام خميني(ره) كليد زد و هر چند برخي گزينه‌هايش براي ايفاي نقش‌هاي حساس به مذاق عده‌اي خوش نيامده بود (محمدرضا شريفي‌نيا و هديه تهراني براي نقش دايه امام) اما سرانجام نقش دوران ميانسالي حضرت روح‌الله را عبدالرضا اكبري ايفا كرد؛

نقشي كه پيش‌تر گريم آن روي صورت جمشيد هاشم‌پور نشسته بود. سال‌ها گذشت و انتظارها براي ديدن نسخه نهايي فرزند صبح برآورده نشد. يكي از بهانه‌هاي افخمي براي طولاني شدن روند توليد، انتظار براي بزرگ شدن بازيگر نقش كودكي امام بود. 4سال پس از نخستين روز فيلمبرداري، نام فرزند صبح براي حضور در جشنواره فجر اعلام شد اما از گوشه و كنار شنيده مي‌شد كه اختلاف‌ها ميان انجمن سينماي انقلاب و دفاع‌مقدس به‌عنوان تهيه‌كننده با كارگردان پروژه، اساسي‌تر از آن است كه به اين زودي‌ها و آساني‌ها حل و فصل شود.

سفر طولاني‌مدت افخمي به خارج و درگذشت مرحوم سيف‌الله داد كه تدوينگر فرزند صبح بود، بيش از پيش بر حاشيه‌ها دامن زد و سرانجام در بهمن‌ماه 89، نسخه‌اي 140دقيقه‌اي از اين فيلم در جشنواره بيست و نهم در برج ميلاد براي اهالي رسانه و منتقدان به نمايش درآمد؛ فيلمي كه افخمي با نوشتن نامه‌اي مفصل خطاب به دبير جشنواره از كارگرداني آن اعلام برائت كرده بود: «من اجازه نمي‌دهم از نامم به‌عنوان كارگردان سوءاستفاده شود... شنيده‌ام نتايج كار آقايان شرف‌الدين و ارگاني در‌شأن امام نيست و ممكن است خدايي‌ناكرده وهن شخصيت آن عزيز باشد...»

فرزند صبح كه ابتدا قرار بود 90دقيقه باشد و با 50دقيقه تصوير اضافي در جشنواره شركت كرده بود، هر چند در بخش‌هاي موسيقي و چهره‌پردازي نامزد دريافت جايزه هم شد اما افخمي را در چنان تنگنايي انداخت كه خروج از آن غيرممكن مي‌نمود. سخنوري‌هاي اين فيلمساز خوش‌سخن در برج ميلاد هم بر ابهام‌ها افزود و فيلمي كه به نيت ارائه تصويري روشن از نقش شخصيت امام خميني(ره) در تاريخ معاصر ساخته شده بود، در انبوه حاشيه‌ها غرق شد.

  • روايت زندگي امام محبوب

حالا 6سال از آن زمستان تلخ در مركز همايش‌هاي بين‌المللي برج ميلاد تهران گذشته و اظهارنظرهاي گاه و بي‌گاه بهروز افخمي هم گره‌اي از كار فروبسته و برزمين‌مانده «فرزند صبح» نگشوده است. مجري و سردبير «هفت» كه قرار است امسال يك فيلم جنگي هم در جنوب بسازد، بايد تدوين، صداگذاري، دوبله و موسيقي متن فرزند صبح را دوباره زيرنظر خودش به سرانجام برساند و به‌عبارتي، طولاني‌ترين پروژه تاريخ سينماي ايران را آماده نمايش كند؛ فيلمي كه هديه تهراني، آتيلا پسياني، سحر دولتشاهي، اليكا عبدالرزاقي، آرمان ايرانپور (كودكي امام)، عبدالرضا اكبري و محمدرضا شريفي‌نيا نقش‌هاي اصلي آن را ايفا كرده‌اند.

کد خبر 352123

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha