یکشنبه ۶ آبان ۱۳۸۶ - ۱۶:۵۹
۰ نفر

اگرچه آمریکا خود را هدف اصلی اقدامات تروریستی در سطح جهان معرفی می‌کند اما از زمانی که جورج بوش در سال 2001 دکترین نظامی این کشور موسوم به جنگ علیه تروریسم را اعلام کرد، وقایع اروپا نشان داد این قاره بیش از شریک آن‌سوی آتلانتیک خود در معرض خطر است.

گزارش 2007 پلیس اروپا از دستگیری 706 تن در داخل اتحادیه اروپا در سال 2006 خبر داد که به‌نوعی با اقدامات تروریستی مرتبط بودند. به این ارقام باید نزدیک به 1600 پرونده مفتوح تروریستی در انگلیس را اضافه کرد.

این آمار و ارقام نگران‌کننده، اروپای بزرگ را به اتخاذ رویکردی جامع‌تر و هماهنگ‌تر سوق می‌دهد. اگرچه پس از 11 سپتامبر نه حمله‌ای مشابه در آمریکا صورت گرفت و نه اروپا نظیر این حادثه تلخ را تجربه کرد، اما بیشتر شهرهای اتحادیه اروپا دست‌کم با یک مورد خرابکاری تروریستی روبه‌رو شده‌اند.

هفته‌نامه تایم با اشاره به این مطلب می‌افزاید: نقش محوری سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در افغانستان، انگیزه گروه‌های تروریستی برای طرح‌ریزی حملاتی در آلمان، فرانسه و بریتانیا را افزایش داده است.

شبکه تلویزیونی دویچه‌وله آلمان نیز خبر داد مشارکت نظامی آلمان در عراق و افغانستان، تروریسم رابه طرح‌ریزی «جهادی جدید» علیه اروپا تهییج کرده است.

در این گزارش آمده است: علت اصلی عملیات‌های تروریستی در انگلیس، اسپانیا و حتی ایتالیا در سال‌های گذشته بی‌تردید حضور نظامی این کشورها درعراق در ائتلاف با آمریکا بوده است.

روزنامه کریستین ساینس مانیتور نیز با درج مقاله‌ای با اشاره به بی‌میلی کشورهای اروپایی در تبعیت از الگوی ضدتروریسم بوش می‌افزاید: پایتخت‌های اروپایی به‌جای انجام عملیات نظامی بیشتر ترجیح می‌دهند به کارهای اطلاعاتی و پلیسی مبادرت ورزند.

سردبیر روزنامه انگلیسی دیلی‌تلگراف در شماره 25 اکتبر با بیان این‌که این تفاوت دیدگاه مشکلاتی را در مسیر همکاری‌های دوسوی اقیانوس اطلس ایجاد کرده است، تصریح کرد: اتحادیه اروپا به برخی از اقدامات ضدتروریستی واشنگتن همچون نگاه داشتن مظنونین به اقدامات تروریستی در پایگاه نظامی گوانتانامو در کوبا و همچنین دایر کردن زندان‌های مخفی سیا در اروپا برای بازجویی از برخی متهمان به‌شدت انتقاد دارد.

اما آنچه بیش از هر چیز دیگر در اروپا خودنمایی می‌کند، وجود نداشتن رویکردی واضح و هماهنگ برای مقابله با تروریسم است.

گوردون براون– نخست‌وزیر بریتانیا– تلاش بسیاری را انجام داد تا حملات تروریستی در لندن و گلاسکو را اقدام محرمانه و نه اقدام جنگ‌طلبانه معرفی کند اما مرکز مطالعات راهبردی اسپانیا در گزارش اخیر خود بر این نکته تأکید دارد که رویکردهای ناهماهنگ اروپا در این عرصه در عصبانیت بیش از پیش مسلمانان و تحریک افراطی‌گری در اروپا نقش تعیین‌کننده داشته است.

در این گزارش به آلمان و تقسیم‌بندی‌های موجود در این کشور درخصوص نحوه مبارزه با تروریسم نیز اشاره شده است.

مایکل یاکوبسن از مؤسسه واشنگتن ضمن خاطرنشان کردن فقدان هماهنگی در بین کشورهای اتحادیه اروپا و تأکید بر لزوم تبادل اطلاعات ضروری در بین کشورهای عضو در مقاله‌ای که در شماره اخیر نشریه فارن‌پالسی به چاپ رسید، ابراز عقیده کرد: درحالی‌که تروریست‌ها به‌سادگی از مرزهای اروپا عبور می‌کنند، کشورهای اروپایی از انسجام و تمایل کافی برای تبادل اطلاعات برخوردار نیستند.

وی افزود: برای مثال از 39 عضو اتحادیه اروپا تنها 7 کشور کنوانسیون ضدتروریسم اروپا را امضا و در مجلس تصویب کرده‌اند که خود مؤید سیاست‌های ناهماهنگ در این عرصه است.

کد خبر 35164

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز