مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۳
۰ نفر

نیسان و پراید بیشترین خودروهایی هستند که در مراحل انجام معاینه فنی مردود می‌شوند.

خودرو

اين خودروها كه در فاصله كمي از سال ساخت‌شان دچار مشكلات متعدد آلايندگي و ايمني مي‌شوند، مورد اشاره جانشين فرمانده نيروي انتظامي نيز قرار گرفت. سردار اسكندر مؤمني در اين‌باره گفت: پرايد و نيسان دو خودرويي هستند كه بيشتر از ديگر خودروها در مراكز معاينه فني تأييد نمي‌شوند و فاكتورهاي ايمني لازم را ندارند.

وي با اشاره به فعاليت سامانه يكپارچه معاينه فني(سيمفا) در كشور گفت: در پي راه‌اندازي اين سامانه بيشترين خودروهايي كه در بخش معاينه فني رد مي‌شوند، خودروي نيسان و پرايد است و از آنجايي كه حفظ جان و ايمني مردم براي ما بسيار مهم است، نام اين خودروها اعلام مي‌شود. الان هم دير شده اما بايد بخش صنعت در حوزه ايمني و آلايندگي خودروها جديت و دقت بيشتري لحاظ كنند. نتايج معاينه فني خودروهاي تهران نشان داده پرايد 30درصد و وانت نيسان 60 درصد به علل آلودگي هوا، نقص مكانيكي فرمان و ترمز مردود مي‌شوند.

  • افزايش مراكز معاينه

بعد از گذشت بيش از 70روز از اجرايي شدن طرح كاهش خبر مي‌رسد كه تعداد خطوط معاينه فني در مراكز موجود شهر تهران افزايش مي‌يابد. به گفته سيدنواب حسيني‌منش، مديرعامل ستاد مركزي معاينه فني خودروهاي تهران با اشاره به اصلاح قانون معافيت معاينه فني و تغيير آن از 5سال به 2سال كه به‌زودي محقق خواهدشد، گفت: پس از اصلاح قانون معاينه فني بيش از يك ميليون دستگاه خودرو به مشمولان معاينه فني اضافه مي‌شود.

وي گفت: به همين منظور افزايش تعداد خطوط معاينه فني در مراكز موجود و راه‌اندازي 5واحد سيار معاينه فني با استفاده از مشاركت بخش خصوصي در دستور كار قرار گرفته است. وي اظهار داشت: هم‌اكنون، روزانه حدود 7هزار دستگاه خودرو به مراكز مراجعه مي‌كنند كه با توجه به 2شيفت كاري مراكز از ساعت 7:30لغايت 24:00و ظرفيت ايجاد شده موجود، اين مراكز كاملا پاسخگوي مراجعات شهروندان هستند. به گفته وي در بعضي از ساعات شب مراجعين مي‌توانند دركمتر از 15دقيقه نسبت به اخذ معاينه فني خود اقدام كنند.

حسيني‌منش با اشاره به تصويب جزئيات لايحه هواي پاك در مجلس شوراي اسلامي و اصلاح قانون معافيت معاينه فني و تغيير آن از 5سال به 2سال در يك تا 2ماه آينده تأكيد كرد: افزايش ظرفيت مراكز به‌منظور رفاه حال شهروندان و خدمات‌رساني بهتر صورت مي‌گيرد. وي با اشاره به اينكه هم‌اكنون خودروهاي داراي سيستم چهار‌چرخ متحرك (AWD) تنها در مركز چمران امكان انجام تست را دارند، تصريح كرد:

خطوط معاينه فني كه مجهز به تجهيزات تست ترمز اين دسته از خودروهاست، جهت خريد، سفارش‌گذاري شده و در آينده نزديك كليه مراكز براي تست اين خودروها تجهيز خواهند شد. وي در ادامه اظهار داشت: با توجه به اينكه براساس طرح كاهش از ابتداي آبان‌ماه خودروهاي فاقد معاينه فني در محدوده زوج و فرد به‌صورت مكانيزه و با استفاده از دوربين اعمال قانون مي‌شوند، تمام شهروندان براي بررسي صحت گواهي معاينه فني خودروي خود مي‌توانند به سامانه استعلام سيمفا   ymfa.moi.ir
مراجعه كرده و از وضعيت معاينه فني خود مطلع شوند.

ضمنا خودروهايي كه داراي معاينه فني معتبر از شهر تهران هستند و در ماه‌هاي گذشته قبل از اتصال مراكز تهران به اين سامانه گواهي دريافت كرده‌اند اطلاعات‌شان در سامانه سيمفا موجود و جاي هيچ نگراني براي شهروندان درخصوص اعمال جريمه با دوربين وجود ندارد.
مديرعامل ستاد معاينه فني درخصوص خودروهاي تعويض پلاك كرده كه به مراكز معاينه فني مراجعه مي‌كنند نيز گفت: باتوجه به اينكه تغييرات مربوط به پلاك و انطباق آن با شناسه خودرو در سامانه راهور در حدود 24ساعت به طول مي‌انجامد، از شهرونداني كه تعويض پلاك انجام داده‌اند درخواست مي‌شود بعد از گذشت 48ساعت به مراكز مراجعه كنند. حسيني‌منش در پايان به‌منظور به حداقل رسيدن مدت زمان انتظار در مراكز اظهار داشت:

هم‌اكنون 13مركز معاينه فني داراي 39خط در تهران فعال است كه اين مراكز از ساعت 7:30 تا 24 به استثناي مركز سراج (7:30تا 19) ابوذر(7:30تا 19) ايرتويا(مختص خودروهاي گروه تويوتا7:30تا 16:30) در حال ارائه خدمات به مراجعان هستند. از شهروندان درخواست مي‌شود قبل از مراجعه به اين مراكز از سامانه پيامكي 200112 با ارسال شماره يك و يا سايت ستاد معاينه فني از آخرين وضعيت مدت انتظار در مراكز مطلع شوند.

  • سهم 60درصدي يك خودروساز

براساس آمار ستاد مركزي معاينه فني خودروهاي تهران، 60درصد خودروهاي سايپا در آزمون‌هاي 18گانه معاينه فني مردود مي‌شوند. اين در شرايطي است كه آلايندگي، اصلي‌ترين عامل مردودي خودروها در آزمون معاينه فني است. براساس آمار، آلايندگي خودرو ٤١درصد و عيوب ظاهري و مكانيكي ٥٩درصد علت مردودي خودروها در آزمون معاينه فني است.

در برابر اين شرايط، سالانه بيش از ١٧‌هزار كشته و ٢٠٠‌هزار مجروح در تصادفات جاده‌اي داريم. همچنين طي ١٠سال گذشته ٢٣٦‌هزار كشته بر اثرتصادفات جاده‌اي داشته‌ايم كه به اذعان پليس بيش از نيمي از تصادفات رانندگي جاده‌اي به‌دليل نقص ايمني، تست ترمز و انحراف خودرو بوده است. اين در حالي است كه با انجام تست‌هاي معاينه فني، صحت سلامت ترمز، انحرافات خودرو و تركيدگي لاستيك و... مورد ارزيابي قرار مي‌گيرد. البته يادآوري اين نكته ضروري است كه 30درصد خودروهاي شماره‌گذاري شده تهران پرايد هستند و 20درصد آنها نيز پژو شامل 206، 405 و سمند است.

کد خبر 351481

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha