سه‌شنبه ۱۴ شهریور ۱۳۸۵ - ۰۸:۴۴
۰ نفر

ایران و روسیه برای مبارزه با تولیدات مواد مخدر در منطقه با هم پیمان بستند. تولید تریاک در افغانستان، امسال با رسیدن به رکورد ۶۱۰۰ تن(تقریبا بیش از یک سوم مصرف معتادان جهان) ۵۹ درصد افزایش یافته است.

محمود هاشمی شاهرودی در دیدار با ویچسلاو لبدوف- رئیس دیوان عالی فدراسیون روسیه- و هیات همراه با بسیارخوب توصیف کردن همکاری های فی مابین دو کشور تصریح کرد: توسعه همکاری های قضائی میان دو کشور، ضروری است و دو طرف می توانند در زمینه های مختلف حقوقی، قضائی و امنیتی همکاری های استراتژیک داشته باشند.

رئیس قوه قضائیه اظهار داشت: ایران آماده همکاری با روسیه در زمینه های مبارزه با قاچاق مواد مخدر، قاچاق انسان، پول شویی، حقوق اتباع دو کشور، جرائم سازمان یافته و مسائل مربوط به حقوق بشر است.

وی سطح روابط سیاسی- اقتصادی دو کشور را بالا و کلیدی خواند و ابراز امیدواری کرد همکاری های قضائی نیز همانند روابط سیاسی راهبردی باشد.

هاشمی شاهرودی خاطرنشان کرد: یک توافقنامه استرداد مجرمان که مراحل پایانی را طی می کند، در آینده نزدیک- پس از امضای مقام های دو کشور- اجرایی خواهد شد. رئیس قوه قضائیه گفت: دستگاه قضائی ایران مستقل از قوای مقننه و مجریه می باشد که همه محاکم نظامی، حقوقی و کیفری منحصراً در قوه قضائیه مستقر و فعال است.

در این دیدار، ویچسلاو لبدوف- رئیس دیوان عالی کشور فدراسیون روسیه- با وسیع برشمردن اختیارات دستگاه قضائی در جمهوری اسلامی ایران و اختیارات دادگاه ها، تبادل تجربیات دو سیستم قضائی ایران و روسیه را مفید و موثر دانست و خاطرنشان کرد: این حرکت می  تواند موجب تعمیق روابط فی مابین دو کشور شود.

لبدوف افزود: سیستم قضائی روسیه از ۱۵سال قبل تاکنون به صورت گسترده تغییر کرده و دستگاهی مستقل و غیروابسته به قوای دیگر است که در زمینه دفاع از حقوق مردم، پیشرفت های خوبی داشته است.

رئیس دیوان عالی کشور روسیه با اشاره به اینکه دیوان عالی فدراسیون روسیه حق قانون گذاری دارد، یادآور شد: حجم بالای پرونده های قضائی مورد رسیدگی قرار می گیرد که در روسیه حدود ۷ میلیون پرونده حقوقی و یک میلیون پرونده کیفری در دست رسیدگی قرار دارد.

در دیدار رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی و رئیس دیوان عالی فدراسیون روسیه درباره پیشبرد توافق های قضائی دوجانبه، همکاری دوجانبه در عرصه بین المللی، آشنایی بیشتر مقامات روسی با سیستم قضائی جمهوری اسلامی ایران و تحکیم مناسبات، مذاکره به عمل آمد.

کد خبر 3513

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز