یکشنبه ۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۶
۰ نفر

مقام‌های ترکیه امسال در حالی سالگرد تاسیس جمهوری ترکیه را پررنگ‌تر و مفصل‌تر از گذشته برگزار کرده‌اند که جهان طی ۳ ماه‌و‌نیم گذشته از کودتای نافرجام این کشور با چهره‌ای جدید از ترکیه در شرایط امنیتی و میان بازداشت‌ها و برکناری‌ها روبه‌رو شده است.

ترکیه

جمهوري تركيه در شرايطي به 93سالگي خود رسيد كه همچنان شرايط امنيتي آن مساعد نيست و با ادامه وضعيت فوق‌العاده اين كشور عملا همچنان بحران را تجربه مي‌كند. بازداشت‌ها، بركناري‌ها و بستن رسانه‌ها پس از كودتاي نافرجام اين كشور حتي در روز جشن جمهوريت ادامه داشته و به‌خاطر تهديدهاي امنيتي دولت آمريكا در سالگرد جمهوري تركيه دستور خروج خانواده‌هاي ديپلمات‌هاي اين كشور در استانبول را به‌خاطر تهديدهاي امنيتي صادر كرده است.

در 29 اكتبر سال1923 مجلس تركيه به رهبري مصطفي كمال آتاترك، نظام سياسي تركيه را رسما اعلام كرد و او رياست‌جمهوري كشور را برعهده گرفت اما در روزي كه مردم تركيه جمهوريت را جشن مي‌گيرند مقام‌هاي دولت اين كشور در موجي جديد 10هزار نفر از كارمندان و كاركنان دولتي ازجمله معلمان، استادان دانشگاه، پزشكان و پرستاران را به ظن ارتباط با جنبش فتح‌الله گولن اخراج كردند. اخراج اين افراد با استفاده از قوانين وضعيت فوق‌العاده در تركيه صورت گرفته است.

در اين موج جديد ١٢۶٧ استاد دانشگاه در تركيه اخراج شده‌اند و شمار استادان اخراجي از زمان كودتاي نافرجام به بيش از ۶٣٠٠ نفر رسيده است. از زمان كودتا حداقل 120هزار نفر از كاركنان دولت در حوزه‌هاي مختلف از مشاغل‌شان اخراج شده‌اند و اين روند همچنان ادامه دارد. همچنين رسانه‌هاي تركيه اعلام كرده‌اند كه در روز جشن جمهوريت بيش از 116نفر ديگر در اين كشور بازداشت شده‌اند.

نيروهاي پليس براي بازداشت اين افراد در روز جمهوري تركيه حداقل در 18منطقه دست به عمليات زدند. بيشتر بازداشت‌شدگان نيروهاي پليس و ارتش بوده‌اند اما در ميان آنها معلم‌ها، بازرگان‌ها و استادان دانشگاه هم ديده مي‌شوند. گزارش‌ها نشان مي‌دهد كه تعداد بازداشت و دستگيرشدگان به ظن اتهام با جنبش گولن و دست‌داشتن در كودتاي اين كشور طي 3ماه‌و‌نيم گذشته به بيش از 116هزار نفر رسيده كه باعث نگراني جهاني شده است.

علاوه بر اين مقام‌‌هاي تركيه در ميان جشن جمهوريت اين كشور 15رسانه اين كشور را به‌طور كامل تعطيل كردند. بخشي از اين رسانه‌ها حامي كردهاي تركيه بوده و محوريت گزارش‌هايشان مناطق كردنشين بوده است. براساس فرمان جديد همچنين از اين به بعد ديگر روساي دانشگاه‌هاي تركيه انتخاب نمي‌شوند و اين رئيس‌جمهور تركيه است كه براساس تصميم خود اين رؤسا را منصوب مي‌كند.

وضعيت فوق‌العاده در تركيه تا‌ ماه ژانويه تمديد شده و مقام‌هاي دولت تركيه مي‌گويند نياز به زمان بيشتري براي تصفيه سازمان‌ها از كساني كه گفته مي‌شود طرفدار گولن هستند، دارند. تمديد وضعيت فوق‌العاده و ادامه بازداشت‌ها و بركناري‌‌ها طي 3ماه‌و‌نيم گذشته و پس از كودتاي 15جولاي بارها مورد انتقاد گروه‌هاي حقوق بشر قرار گرفته است. رجب طيب اردوغان تأكيد كرده كه دولت اين كشور به‌زودي طرحي براي ازسرگيري مجازات اعدام به پارلمان ارائه خواهد داد.

  • مهم نيست غرب چه مي‌گويد

اردوغان در مراسم جشن جمهوري اين كشور هم بار ديگر در واكنش‌ به انتقادها از اين كشور اعلام كرد كه مهم نيست غرب درباره تركيه چه مي‌گويد بلكه حاكميت تركيه در اختيار ملت اين كشور است. رئيس‌جمهور تركيه گفت: در شب 15ژوئيه نيز اين مردم بار ديگر قهرماني خود را اثبات و براي اين سرزمين جان خود را فدا كردند.

وي همچنين در مراسم افتتاح ايستگاه جديد قطار سريع‌السير آنكارا، گفت: ما حكومت ديگري به جز حكومت جمهوري تركيه نمي‌شناسيم؛ مثل اين تشكيلات دولت موازي، يعني فرقه تروريستي فتو (فتح‌الله گولن). من اكنون هم اين فرقه را اينگونه تعريف مي‌كنم: پايه آن عبادت، ميانه آن تجارت و قله آن نيز خيانت است.

دولت تركيه خواستار استرداد فتح‌الله گولن مخالف ساكن پنسيلوانيا از سوي آمريكاست و اين مسئله تنش‌ها ميان دو طرف را به‌شدت افزايش داده است. وزارت امور خارجه آمريكا روز گذشته اعلام كرد كه دستور خروج خانواده‌هاي كارمندان و ديپلمات‌هاي خود را به دلايل امنيتي از استانبول داده است. واشنگتن اعلام كرده اطلاعاتي در دست دارد كه گروه‌هاي افراط‌گرا در پي صدمه زدن به شهروندان آمريكايي هستند. وزير امور خارجه تركيه به‌دنبال اين مسئله با جان كري، همتاي آمريكايي خود گفت‌وگو كرد اما ادامه وضعيت فوق‌العاده و شرايط نامناسب امنيتي باعث شده تا اكثر كشورها درباره سفر به تركيه هشدار امنيتي صادر كنند.

کد خبر 351097

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha