همشهری آنلاین: پایگاه خبری بلومبرگ آمریکا اعلام کرد، مخالفت برخی اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در مورد اینکه چطور توافق به دست آمده ماه گذشته برای مهار عرضه نفت اجرا شود، مانع به توافق رسیدن این سازمان با دیگر تولیدکنندگان بزرگ نفت شد.

ایرنا به نقل از بلومبرگ نوشت: بیش از 18 ساعت گفتگو در طول 2 روز گذشته (هفتم و هشتم آبان) در وین نتیجه‌ای جز این قول که تولیدکنندگان بزرگ نفت در جهان به گفتگو ادامه خواهند داد، در پی نداشت.

گفتگوها در 25 نوامبر (پنج آذر) ادامه خواهد داشت، فقط چند روز پیش از آنکه اوپک توافق ماه سپتامبر خود را نهایی کند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز در گزارشی نوشت: کارشناسان ارشد سازمان اوپک روز شنبه 8 آبان‌ماه پس از نشست مشترک با شش کشور دیگر تولیدکننده نفت غیرعضو اوپک، بحث‌های مطرح شده در این نشست را برای تنظیم قیمت جهانی نفت 'پربار و سازنده' نامیدند.

اوپک در بیانیه پایانی این نشست اعلام کرد، توافق کلی ماه گذشته در این سازمان برای کاهش تولید، پیشاپیش بر بازار اثر گذاشته است؛ هرچند قیمت‌ها هنوز پایین است و تقریبا با یک سوم بهای سه سال پیش برابری می‌کند.

شش کشور غیرعضو اوپک که در نشست دو روز گذشته وین حضور داشتند کشورهای جمهوری آذربایجان، برزیل، قزاقستان، مکزیک، عمان و روسیه بودند.

خبرگزاری اسپوتنیک نیز در گزارشی به نقل از ناتیک علی اف وزیر انرژی جمهوری آذربایجان که در نشست وین حضور داشته است، نوشت: نشست آینده اوپک در مورد کاهش تولید در تاریخ 25 و 26 نوامبر برگزار می‌شود.

وی با اعلام این خبر افزود: ما بدون در نظر گرفتن هرگونه نتیجه و تغییرات در بازار به طور منظم نشست‌هایی را برگزار خواهیم کرد.

به گزارش ایرنا، اعضای اوپک در نشست 26 سپتامبر (پنج مهر) خود در الجزایر با کاهش تولید نفت این سازمان به 32.50 تا 33 میلیون بشکه در روز موافقت کردند. اوپک در ماه سپتامبر 33.60 میلیون بشکه نفت در روز تولید کرد.

عراق هفته گذشته اعلام کرد قصد کاهش تولید نفت ندارد. ایران نیز پیش از عراق خواستار مستثنی شدن از این توافق تا زمان رسیدن سطح تولید نفتش به سطح پیش از تحریم‌ها شده بود.

کشورهای غیراوپک دیروز (شنبه 8 آبان‌ماه) در حالی گفتگوهای خود با اعضای اوپک را به پایان رساندند که هیچ تعهدی در مورد میزان عرضه نفت ایجاد نشد.

کد خبر 351044

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha