همشهری‌آنلاین: دفتر بازرس کل ویژه بازسازی افغانستان (SIGAR) امروز یکشنبه ۹ آبان با انتشار گزارشی اعلام کرد شمار تلفات نیروهای امنیتی افغان در سال ۲۰۱۶ در مقایسه با سال گذشته افزایش یافته است.

 در پی تغییر نقش ناتو به نقش مشورتی و آموزشی، نیروهای امنیتی افغان به پایان دومین سال ماموریت تامین امنیت در سراسر این کشور جنگ‌زده نزدیک می‌شوند و این در شرایطی است که آمار تلفات نیروهای محلی فاجعه‌بار بوده است.

در سال 2015 حدود پنج هزار نیروی امنیتی کشته و حدود 15 هزار تن دیگر به دست طالبان زخمی شدند.

ولی در گزارش سه ماهه دفتر بازرس ویژه بازسازی افغانستان که امروز انتشار یافت آمده است آمار تلفات نیروهای نظامی افغان در سال 2016 از این هم بدتر بوده است.

این گزارش می افزاید از اول ژانویه(دي 94) امسال تا 19 اوت(29 مرداد)، در مجموع 5 هزار و 523 نیروی نظامی افغان در خشونت‌های این کشور کشته و 9 هزار و 665 تن دیگر در مدت مشابه زخمی شده‌اند.

خشونت‌ها از سوی طالبان و دیگر گروه‌های شورشی در طول فصل تابستان افزایش یافته است ولی با توجه به تداوم حمله‌هاي شبه‌نظامیان در سراسر سال، آمار تلفات نیروهای امنیتی احتمالا باز هم افزایش خواهد یافت.

جان سوپکو، بازرس کل در این گزارش اعلام کرد:« اصلی ترین چالش در برابر تلاش های بازسازی همچنان خشونت‌های مسلحانه از سوی طالبان و دیگر جناح ها محسوب می شود. »‌

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از فرانس‌پرس، جان نیکولسون، ژنرال ارتش آمریکا و فرمانده ارشد ناتو و آمریکا در افغانستان یک هفته پیش هشدار داده بود نقایص اساسی در هدایت بسیاری از یگان‌های پلیس و ارتش افغانستان از علل افزایش تلفات این نیروها به شمار می رود.

این گزارش همچنین با اشاره به بالا بودن روحیه در میان صفوف نظامی دولتی افغان تاکید می کند دستاوردها در بخش‌های کلیدی اجتماعی مانند فقر، بیکاری، حقوق زنان و شکاف جنسیتی آموزشی، همگی در سال 2016 در مقایسه با قبل کاهش یافته است.

این گزارش می افزاید:‌« سنت های فرهنگی ریشه دار و تداوم شورش‌ها و خشونت‌ها همچنان امنیت فیزیکی و سلامت زنان افغان را تهدید می کند و مانع از ورود آنان به عرصه فعالیت های عمومی می شود.»‌

دولت افغانستان هنوز هم تنها بر دو سوم جمعیت 30 میلیونی این کشور کنترل کامل دارد.

کد خبر 351036

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha