همشهری آنلاین: داشتن همسری شادکام ممکن است با وضعیت بهتر سلامت دست‌کم در میان‌سالان و سالمندان مرتبط باشد.

spouse

به نوشته مدیکال اکسپرس پژوهشگران انجمن روانشناسی آمریکا در بررسی ۱۹۸۱ زوج میان‌سال ، دریافتند که افرادی که همسران شادکام دارند، با احتمال بسیار بیشتری در طول زمان وضعیت بهتر از لحاظ سلامت را بیان می‌کنند. بر اساس این پژوهش که نتایجش در ژورنال  Health Psychologyمنتشر شد، این تأثیر مستقل از شادمانی خود فرد ایجاد می‌شد.

ویلیام چوپیک، استادیار روانشناسی دانشگاه ایالتی میشیگان و نویسنده اصلی مقاله این پژوهش گفت: «یافته‌های این پژوهش موید  نظرات پیشین درباره رابطه میان شادکامی و سلامت است.. بر اساس این نتایج صرف دارا بودن همسر شادکام ممکن است به همان اندازه تلاش خود فرد، شادکامی او را تقویت کند.»

پژوهش‌های پیشین نشان داده‌اند که افراد شادمان به‌طورکلی افراد سالمی هستند، اما چوپیک در این تحقیق می‌خواست یک قدم بیشتر بردارد و تأثیرات روابط بین فردی بر سلامت را کند. او گفت دست‌کم به سه دلیل بالقوه داشتن همسری شادمان، بدون توجه به اینکه شادمانی خود فرد چقدر باشد، سلامت او تشدید می‌کند.

به گفته این پژوهشگران همسران شادکام نسبت به همسر ناشادمان که ممکن است معطوف به استرس‌های خودش باشد،

احتمالاً حمایت اجتماعی قوی‌تری در وضعیت‌هایی مانند بیماری فرد برای او فراهم می‌کنند. همچنین آنان ممکن است فرد را به انجام فعالیت‌هایی وادارند که به بهبود سلامتشان بینجامد، برای نمونه خواب منظم، تغذیه سالم و ورزش و زندگی را برایشان آسانتر کند.
کد خبر 350987

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha