همشهری آنلاین: تغییرات آب‌وهوایی باعث انتشار برخی از بیماری‌های پوستی و بیماری‌های دیگر به مناطقی می‌شود که قبلاً این بیماری‌ها ندرتاً در آن‌ها دیده می‌شود.

به گزارش رویترز این پژوهشگران که تغییرات بیماری‌های معینی را در آمریکای شمالی تجزیه و تحلیل کرده‌اند، می‌گویند متخصصان پوست در هنگام تشخیص باید این الگوهای در حال تغییر بیماری‌های پوستی را در ذهن داشته باشند.

برای مثال میزان بروز بیماری لایم (یک اختلالات التهابی دارای علائم پوستی ناشی از یک باکتری مارپیچی) که به‌وسیله کنه منتقل می‌شود از ۱۰۰۰۰ مورد در سال ۱۹۹۵ به ۳۰۰۰۰ مورد در سال ۲۰۱۳ رسیده است و منطقه‌ شیوع این بیماری با گسترش زیستگاه مطلوب‌ کنه‌های ناقل عامل بیماری از نیوانگلند به سوی شمال تا درون کانادا گسترش یافته است.

دکتر میشا روزنباک از دانشگاه پنسیلوانیا در فیلادلفیا دراین‌باره گفت: «اکنون در مکان‌هایی مانند کانادا، کنه‌هایی وجود دارند که بیماری لایم را بیشتر به سوی شمال به مناطقی گسترش می‌دهند که پزشکان در آن‌ها انتظار دیدن این بیماری را ندارند.»

به گفته او، گستره بیماری «تب دره» (یک بیماری قارچی که باعث تب و سرفه می‌شود) در جنوب غرب آمریکا به شیوه مشابهی افزایش یافته است.

ویروس‌هایی مانند دنگی، چیکونگونیا و زیکا که به‌وسیله پشه‌ها منتقل می‌شوند و محل شیوع اصلی‌شان آفریقا و آسیا بود، اکنون با توجه به امکان بقای پشه‌های ناقلشان و انتشارشان به سوی شمال، اکنون به طور گسترده‌ای در آمریکای شمالی شیوع پیدا کرده‌اند.

روزنباک گفت: «ما شاهد انتشار گسترده‌تر برخی از این بیماری‌های سابقاً مختص مناطق گرمسیری هستیم که اکنون در ایالت‌های تگزاس و فلوریدا در جنوب آمریکا هم دیده می‌شوند.»

این پژوهشگران در ژورنال انجمن متخصصان پوست آمریکا می‌نویسند که در ۱۸ سال گذشته ۱۷ سال جزو گرم‌ترین سال‌های ثبت‌شده بوده‌اند و علت این افزایش دما عمدتاً به استفاده از سوخت‌های فسیلی و نابودی جنگل‌‌های گرمسیری مربوط می‌شود.

به گفته این پژوهشگران، گرم شدن هوا و سیلاب‌ها می‌تواند باعث شیوع بیماری‌های پوستی در مناطقی شود که به‌طورمعمول در آن‌ها به چشم نمی‌خوردند. برای مثال گرم شدن اقیانوس‌ها باعث افزایش جمعیت‌های عروس‌های دریایی می‌شود و عروس‌های دریایی گل‌تکمه (مرد جنگنده پرتغالی) که در دریاهای گرم زندگی می‌کند، اکنون در سواحل جنوب شرق آمریکا هم پیدا می‌شوند. گزش‌های این جانداران دریایی باعث بثورات پوستی، خارش و تورم می‌شود.

افزایش درجه حرارت در خلیج مکزیک باعث افزایش موارد بیماری ناشی از خوردن صدف‌های خام شده است.

یک پیامد پوستی دیگر تغییرات آب‌وهوایی سرطان پستان است: باریک شدن لایه اوزون باعث افزایش خطر دچار شدن به سرطان پوست می‌شود. این پژوهشگران می‌نویسند که دو درجه سلسیوس افزایش دما می‌تواند هر سال میزان بروز سرطان پوست را ۱۰ درصد افزایش دهد.

پیامدهای پوستی تغییرات اقلیمی ممکن است همیشه منفی نباشد- به گفته روزنباک ممکن است این بحث را مطرح کرد که تداوم بالا رفتن دما باعث خواهد شود که زیستگاه‌های برخی از پشه‌ها به علت بروز خشک‌سالی از بین خواهد رفت و گستره شیوع بیماری‌های منتقل‌شونده به‌وسیله آن‌ها کاهش خواهد یافت.

به گفته او هنگامی‌که پزشکان بیماران دچار تب و دانه‌های پوستی را می‌بینند، «ظن تشخیصی‌شان به محل زندگی شما هم بستگی دارد.»

کد خبر 350986

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha