پس از گذشت ۱۲ روز از آغاز عملیات حساس و مهم آزادسازی موصل، حالا همه در انتظار فرمان نهایی برای آغاز مرحله آخر و طاقت‌فرسای این عملیات یعنی ورود به داخل شهر موصل هستند تا ۱.۵ میلیون غیرنظامی باقیمانده در این شهر نجات پیدا کنند.

آزادی موصل

درحالي‌كه سازمان ملل در گزارشي اعلام كرده كه ده‌ها هزار مرد، زن و كودك توسط نيروهاي گروه تروريستي داعش گروگان گرفته شده‌اند، نيروهاي عراقي در حال كامل‌كردن حلقه محاصره موصل هستند تا مرحله نهايي در بزرگ‌ترين عمليات زميني نيروهاي عراقي از سال 2003 آغاز شود.

در 2 مرحله اول عمليات آزادسازي موصل نيروهاي عراقي و پيشمرگه‌هاي كرد عمليات خود از جبهه‌هاي شمال، جنوب و شرقي شهر را به پايان رسانده‌اند. منابع عراقي گزارش داده‌اند كه نيروهاي بسيج مردمي(الحشد الشعبي) در حال آماده‌سازي عمليات در غرب حلب هستند تا همه‌‌چيز براي ورود به موصل مهيا شود. به گزارش رويترز، نيروهاي الحشد الشعبي قصد دارند كه شهر تلعفر را در غرب موصل آزاد كنند. تا پيش از اين محور غربي موصل باز بود و نيروهاي داعش امكان فرار از اين منطقه را داشتند اما اكنون محاصره اين شهر كامل مي‌شود.

با نزديك‌شدن به مرحله نهايي عمليات آزادي موصل براساس گزارش سازمان ملل نيروهاي گروه تروريستي داعش اقدام به اعدام‌هاي دسته‌جمعي و گروگانگيري غيرنظاميان به‌عنوان سپردفاع انساني كرده‌اند. سازمان ملل اعلام كرده كه نيروهاي داعش حداقل 232غيرنظامي را در حومه موصل ازجمله شهر حمام العليل اعدام كرده است. سخنگوي دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد اعلام كرده كه ۱۹۰ نفر از كشته‌شدگان نظاميان سابق ارتش و ۴۲ نفر غيرنظامياني بودند كه از فرمان‌ داعش سرپيچي كرده و حاضر نشده‌اند با اين گروه تروريستي همكاري كنند.

اين اقدام براي ترساندن مردم براي سرپيچي‌نكردن از دستورات اين گروه و جلوگيري از همكاري آنها با نيروهاي عراقي صورت گرفته است. نيروهاي عراقي در تلاش هستند تا وارد شهر حمام العليل شوند تا غيرنظاميان اين شهر را نجات دهند. گزارش‌‌ها نشان مي‌دهد كه داعش همچنين در حال منتقل‌كردن ده‌ها هزار گروگان‌ غيرنظامي از مناطق حومه‌اي به داخل موصل و مناطق راهبردي اين شهر است تا به‌عنوان سپردفاع انساني از آنها استفاده كند.

در چنين شرايطي برخي منابع احتمال داده‌اند كه دستور حمله به داخل موصل به‌زودي صادر مي‌شود تا از كشتار غيرنظاميان توسط داعش جلوگيري شود. در روستاها و شهرهاي اطراف موصل ورود نيروهاي عراقي موجي از جشن و شادي را به‌دنبال داشته و تشكيل كميته‌هاي مردمي در داخل موصل نيروهاي داعش را به وحشت انداخته است.

کد خبر 350834

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha