اولین نمایشگاه هنر اچ‌آی‌وی (ایدز) در گالری پردیس ملت برگزار شده است. جمعی از هنرمندان برای کمک به کودکان مبتلا به اچ‌آی‌وی نمایشگاهی برپا کرده و آثار خود را برای فروش به نمایش گذاشته‌اند.

هنرمنداني مثل سيروس آقاخاني، محمدعلي بني‌اسدي، ‌نيلوفر قادري‌نژاد، ‌ترانه صادقيان، مهشيد رحيم‌تبريزي، ‌يعقوب امداديان،‌ فرح اصولي، گيزلا سينايي، سيف‌الله صمديان، جاسم غضبان‌پور و... در اين نمايشگاه آثار خود را ارائه كرده‌اند.

عموم مردم درباره‌ي اچ‌آي وي (ايدز) خيلي اطلاع دقيقي ندارند. خيلي از مبتلايان، بيماري خود را پنهان مي‌كنند و كودكان مبتلا به اين بيماري مشكلات زيادي دارند. علاوه بر اين نمايشگاه، دومين همايش كودكان سينما اچ‌آي‌وي (ايدز)نيز  جمعه 7 آبان 95 برگزار مي‌شود. 

قرار است با برپايي غرفه‌هايی مثل باشگاه‌های مثبت، انجمن اهسا، باشگاه جوانان، اتوبوس ایدز (برای مشاوره و تست سریع اچ‌آي‌وي) درباره‌ي اين بيماري اطلاع‌رساني شود.

بازی و نقاشی گروهی برای بچه‌ها و رسیدن کارناوال ایدز که از کرمان با دوچرخه به تهران می‌رسند، از دیگر برنامه‌های این روز است.

حکایت رستم و سهراب به‌نوعی با ایدز بر روی پرده پیوند خورده و در چند نوبت توسط پرده‌خوان اجرا می‌شود. از ساعت 17تا19 نيز برنامه‌ي اصلی همایش با حضور مردم، دست‌اندرکاران حوزه‌ي ایدز در وزارت بهداشت، هنرمندان سینما، نقاشان، مجسمه‌سازان و... با نمایش فیلم، از جمله فیلمی که زنده‌یاد عباس کیارستمی درباره‌ي ایدز ساخته بود، موسیقی و... آغاز مي‌شود.

ازساعت 19تا21 نيز فیلم مصری «سلما» به‌نمايش در مي‌آيد. اين فيلم بر اساس زندگی واقعی زنی با اچ‌آی‌وی مثبت ساخته شده است.

 

دوچرخه شماره ۸۵۱

 

كتايون مقدم، نقاش و مجسمه‌ساز و دبير هنري نمايشگاه نقاشي هنر اچ‌آي‌وي، به خبرنگار هفته‌نامه‌ي دوچرخه مي‌گويد: «همسرم  فرزاد توحيدي، سه سال است كه درباره‌ي موضوع اچ‌آي‌وي كار مي كند، مستند مي‌سازد و پژوهش مي‌كند. سال گذشته، همايشي برگزار شد با همكاري انجمن سينماي مستندسازان در حمايت از بچه‌هايي كه مبتلا به اچ‌آي‌وي هستند. 

هدف اين بود كه اگر فيلم‌سازان فيلمي در اين‌باره مي‌سازند، بدون انگ‌زدن به بيماران فيلم‌ باشد. پارسال شعار همايش اين بود كه «مرا بغل كن من نمي‌توانم شما را مبتلا كنم».

باورهاي غلطي درباره‌ي اين بيماري هست و كودكان مبتلا به اين بيماري بسيار صدمه مي‌خورند. اين همايش به دنبال شكستن تابوي اين بيماري است. خيلي‌ها اين بيماري را مخفي نگه مي‌دارند و اين، وضع را پیچیده‌تر می‌كند.

بسیار ی از افرادی که ویروس اچ‌آی‌وی در خون آن‌ها هست خود از این ماجرا بی‌‌خبرند. تعداد افراد شناسايي‌شده اچ‌آی‌وی‌مثبت 31‌هزار نفر است، اما در خوش‌بینانه‌ترین حالت، 70‌هزار نفر دیگر مبتلا هستند و خودشان اطلاع ندارند.

این‌گونه است که تعداد زیادی از ازدواج‌ها منجر به انتقال ویروس به زوج و پس از آن به کودک حاصل از این ازدواج می‌شود.» اين هنرمند نقاش مي‌گويد: «تصميم گرفتيم نمايشگاهي برگزار كنيم براي حمايت مالي از گروه‌هايي كه براي كودكان مبتلا به ايدز كار مي‌كنند. هنر، مهم‌ترين رسانه است. هنرمنداني كه شركت كرده‌اند 50‌درصد از فروش تابلوهاي خود را صرف كودكان مبتلا به ايدز مي‌كنند.»

 

دوچرخه شماره ۸۵۱

اثر طاهر شيخ‌الحكمائي

 

در نمايشگاه مي‌چرخيم. كار زيبايي از آنه‌محمد تاتاري را مي‌بينيم. تابلوي زيبايي از فرح اصولي، دو تابلوي زيبا از نيلوفر قادري‌نژاد و...

نيلوفر قادري‌نژاد از هنرمندان حاضر در نمايشگاه مي‌گويد: «خيلي دوست دارم در حركت‌هايي كه به نفع كودكان است شركت كنم، چون مي‌دانم هنر مي‌تواند تأثيرگذار باشد. اين نمايشگاه و همايش به‌نوعي اطلاع رساني خوبي داشته است و فكر كنم بتواند توجه مردم را جلب كند.»

اين هنرمند نقاش مي‌گويد: «نسل جوان چندان با هنر آشنا نيستند. بعضي مدارس زنگ نقاشي را حذف كرده‌اند. ما اگر مي‌خواهيم  نسل هنرمندي داشته باشيم ، خوب است كه به كودكان و نوجوانان درباره‌ي فضاهاي هنري اطلاع‌‌رساني كنيم و مثل بسياري از كشورها كه به نقاشي اهميت مي‌دهند و سعي مي‌كنند كودكانشان آثار خوب هنري را ببينند، فرصت تماشاي آثار هنري را براي كودكان فراهم كنيم.»

اين نمايشگاه تا جمعه 14 آبان 95 داير است و تا آن‌روز فرصت هست كه به تماشاي اين آثار هنري در گالري پرديس ملت برويد. گالري پرديس ملت، در خيابان ولي‌عصر (عج)، تقاطع بزرگ‌راه نيايش قرار دارد.

 

دوچرخه شماره ۸۵۱

اثر گيزلا سينايي

کد خبر 350749

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha