همشهری آنلاین: وزیر امور مهاجرین افغانستان اعلام کرد که امسال ۶۰۰ هزار مهاجر از کشورهای خارجی بوِیژه پاکستان و جمهوری اسلامی ایران به صورت داوطلبانه بازگشته‌اند.

تقدیر وزیر مهاجرین افغانستان از ایران | ۶۰۰ هزار مهاجر بازگشته اند

به گزارش ایرنا، «سید حسین عالمی بلخی» روز سه شنبه در سیمنار به عنوان «مهاجرت، چالش ها و فرصت ها» در کابل از جمهوری اسلامی ایران و پاکستان برای میزبانی میلیون ها مهاجر افغان در 3 دهه گذشته قدردانی ویژه به عمل آورد.

وی گفت که با وجود بازگشت 600 هزار مهاجر، هنوز هم بیش از 2 میلیون مهاجر افغان در جمهوری اسلامی ایران و بیش از 2 میلیون تن دیگر در پاکستان بسر می برند.

وزیر مهاجرین افغانستان گفت که تلاش می شود تا خدمات ضروری اولیه برای مهاجرانی که تازه به کشور بازگشته اند، فراهم شود تا در ابتدای اقامت در کشور شاهد مشکلات نباشند.

عالمی بلخی از بی خانمان شدن بیش از یک میلیون افغان در داخل کشور نیز خبر داد و افزود که این خانواده ها پس از جنگ های اخیر در استان های «قندوز»، «هلمند»، «ارزگان» و «فراه» منازل خود را ترک کرده اند.

وی، تلاش مضاعف تمامی نهادها را برای جلوگیری از بروز یک فاجعه انسانی همزمان با فرارسیدن فصل زمستان ضروری دانست.

«عبدالله عبدالله» رئیس اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان با ارسال پیامی از شرکت کنندگان در این همایش خواست تا با راهبردهای علمی و حقیقی راهکار آبرومندانه بازگشت مهاجران افغان را ارائه دهند تا سرمایه های علمی و فرهنگی ساکن خارج از کشور، به سرزمین خود بازگردند.

«محمد محقق» معاون دوم رئیس اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان نیز پدیده مهاجرت را محصول 4 دهه جنگ و تجاوز ابر قدرت ها به افغانستان دانست و افزود که هیچ یک از اتباع افغانستان، با اشتیاق مهاجرت نکرده و وظیفه ما این است که زمینه بازگشت آبرومندانه آنان را فراهم کنیم.

وی خواستار واقع نگری در حل مساله مهاجران افغان شد و گفت که باید بررسی شود آیا زمینه بازگشت مهاجران فراهم شده است و افرادی که بازمی گردند، می توانند در کشور به زندگی عادی خود ادامه دهند.

معاون رئیس اجرایی، از کشورهای جهان خواست تا بازگشت اجباری مهاجران افغان را تشدید نکنند و تاکید کرد که فرصت کاری وجود ندارد و تهدیدات امنیتی در شمار زیادی از استان ها بالا است و اگر این افراد مجبور به بازگشت شوند، سرنوشت خوبی در انتظار آنان نخواهد بود.

وی در عین حال گفت که دولت از بازگشت داوطلبانه مهاجران استقبال می کند، اما نباید وضعیت به گونه ای پیش برود که عده ای مجبور به بازگشت شوند و دوباره اقدام به مهاجرت کنند.

کد خبر 350609

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha