رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست دیروز در مراسم روز جهانی تغییر آب و هوا با اعلام اینکه سازمان محیط زیست در خصوص کاهش َآلودگی هوا بسیار جدی است، تاکید کرد:‌ هر خودرویی که نتواند استاندارد یورو۴ را کسب کند، تاییدیه نخواهد گرفت و شماره‌گذاری آن ممنوع است؛ مماشاتی هم در کار نخواهد بود.

معصومه ابتكار با بيان اينكه از ابتداي مهر امسال توليد موتورسيكلت كاربراتوري متوقف شده است، گفت: اميدواريم به‌زودي موتورسيكلت‌هاي برقي وارد سيستم حمل‌ونقل كشورمان شود.

معصومه ابتكار در بخشي از گفته‌هاي خود افزود: هفته گذشته تكليف شد كه تمام سازمان‌هاي دولتي و شهرداري‌ها بايد ظرف 2سال 20درصد از برق خود را از انرژي‌هاي تجديدپذير تأمين كنند.

ابتكار در حالي از الزام سازمان‌هاي دولتي وشهرداري‌ها براي تأمين 20درصد برق مورد نياز خود خبر مي‌دهد كه بنا به اعلام كارشناسان، ايران از قابليت‌هاي بسيار بالايي براي توليد انرژي‌هاي تجديدپذير برخوردار است با وجود اين، هنوز زيرساخت‌هاي لازم براي توليد انرژي‌هاي تجديدپذير كه تحولي در حفاظت از محيط‌زيست و كاهش آلودگي ايجاد مي‌كند آماده نيست.

رئيس سازمان حفاظت محيط‌زيست در اين مراسم با اشاره به ابلاغ سياست‌هاي كلي اصلاح الگوي مصرف از سوي مقام معظم رهبري، تصريح كرد: ابلاغ اين سياست‌ها و سياست‌هاي كلي محيط‌زيست نشان مي‌دهد كه اراده و برنامه ملي براي اين دو حوزه بايد به‌وجود ‌آيد و تمام بخش‌ها مكلف هستند اين برنامه را دنبال كنند. به گفته وي، سياست‌هاي ابلاغي محيط‌زيست به موضوع تغيير اقليم به وضوح اشاره كرده است كه نشان مي‌دهد يك اراده و جهت‌گيري عالي در اين زمينه شكل گرفته است و بايد اقدامات اساسي را در اين زمينه انجام داد.

ابتكار يادآور شد : سال گذشته برنامه اقتصاد كم‌كربن به تصويب رسيد كه تمام دستگاه‌ها در تدوين آن نقش داشتند، همچنين براي مشاركت ايران در كاهش انتشار گازهاي گلخانه‌اي نيز مشاركت خود را با همكاري تمام دستگاه‌ها آغاز كرديم.

رئيس سازمان محيط‌زيست گفت: براساس تعهدات صورت‌گرفته، هدفگذاري كه ما انجام داديم اين است كه 4درصد كاهش انتشار گازهاي گلخانه‌اي در شرايط غيرمشروط و 11درصد كاهش با درنظر گرفتن رفع همه مواضع را محقق كنيم كه از آن جمله الزام همه دستگاه‌ها، سازمان‌هاي دولتي و شهرداري‌ها براي استفاده از انرژي‌هاي تجديدپذير است.

بخشي از سخنان ابتكار به معضل گردوغبار اختصاص داشت. او گفت كه براي مقابله با گردوغبار مذاكرات دوجانبه‌اي با عراق صورت گرفته و در سطح بين‌المللي نيز 4قطعنامه داشته‌ايم. علاوه براين، تلاش مي‌كنيم در اجلاس مراكش مصوبه جديدي در اين زمينه داشته باشيم. ابتكار تأكيد كرد‌ كه محيط‌زيست با فناوري‌‌ها و اقداماتي كه در دستور كار دارد به‌شدت پيگير اين موضوع است.

  • ضرورت تغيير روش‌ها والگوي توليد و مصرف

به گزارش فارس، در اين مراسم، گري‌لوئيس نماينده مقيم سازمان ملل متحد در تهران هم گفت: در ايران مشكل كم آبي، طوفان‌هاي شن‌وماسه و بيابان‌زدايي را داريم. مشكل طوفان‌هاي شن و ماسه در ايران ناشي از نبود آب، خشكسالي و ضعف مديريت آب و اراضي در داخل و خارج از ايران است و تمام اين عوامل، اقتصاد و سلامت مردم را تحت‌تأثير قرار مي‌دهد. وي قدم اول در كنترل اين شرايط را كنترل رشد جمعيت متناسب با منابع دانست و افزود: بايد روش‌ها و الگوهاي توليد و مصرف را تغيير دهيم و به توليد و مصرف سبز روي بياوريم.

لوئيس افزود: براساس توافق پاريس كشورها متعهد شدند با اقدامات موثر از افزايش دماي زمين بيش از 2درجه جلوگيري كنند. در آوريل 2016ظريف وزير خارجه ايران‌هم با امضا‌كردن اين سند، ايران را متعهد كرده است كه به اين هدف برسد.

کد خبر 350504

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha