کارشناس دفتر آبزیان سازمان محیط‌زیست می‌گوید: سازمان حفاظت محیط‌زیست در هیچ نقطه کشور مجوزی برای پرورش تیلاپیا صادر نکرده است و متخلفان به دستگاه قضایی تحویل داده می‌شوند.

ماهی تیلا پیلا

اميد صديقي با اعلام اين خبر به مهرگفت: تأييد نهايي مجوز پرورش تيلاپيا در كشور، با سازمان محيط‌زيست است و اين سازمان مخالفت خود را با پرورش تيلاپيا بارها اعلام كرده است.

با وجود اين مخالفت‌ها، برخي همچنان پيگير پرورش ماهي تيلاپيا در كشورند. هفته گذشته مؤسسه تحقيقات علوم شيلاتي كشور همايشي با عنوان «صنعت تيلاپيا» برگزار كرد اما اين همايش يك غايب بسيار بزرگ داشت؛ سازمان حفاظت محيط‌زيست. در‌واقع اين همايش بدون حضور سازماني كه متولي اصلي حفاظت از محيط‌زيست كشور است و در امر حفاظت از گونه‌هاي جانوري و گياهي حرف نخست را مي‌زند برگزار شد. اميد صديقي كه پيش از اين سال‌ها مديركل دفتر اكوبيولوژي دريايي سازمان حفاظت محيط‌زيست بود و اكنون كارشناس دفتر آبزيان سازمان حفاظت محيط‌زيست است، با استناد به تجارب جهاني و مستندات علمي و فني، ازجمله مخالفان سرسخت ورود ماهي تيلاپيا به زيست‌بوم‌هاي آبي كشور است. او درباره عدم‌حضور سازمان حفاظت محيط‌زيست در همايش صنعت تيلاپيا مي‌گويد: اين همايش به درخواست سازمان شيلات بود كه با اتحاديه انجمن‌هاي علمي منابع طبيعي و محيط‌زيست براي برگزاري همايش هماهنگ كرده بودند و ما هم از طريق همان‌ها مطلع شديم. 2‌ماه پيش با ما مكاتباتي داشتند و عنوان همايش را توسعه صنعت تيلاپيا گذاشته بودند و ما اين را قبول نداشتيم و مخالفت كرده و مكتوب هم اعلام كرديم كه ما همايشي با اين عنوان و محورها را اصلا قبول نداريم و براي همين در جلسات هماهنگي آن شركت نمي‌كنيم.

  • برخورد با متخلفان

اين كارشناس دفتر آبزيان سازمان محيط‌زيست در گفت‌وگو با مهر تأكيد كرد: در هيچ نقطه كشور مجوزي براي پرورش تيلاپيا صادر نشده است و متخلفان به دستگاه قضايي تحويل داده مي‌شوند. صديقي با تأكيد براينكه تأييد نهايي مجوز پرورش تيلاپيا در كشور با سازمان محيط‌زيست است، خاطرنشان كرد: قوانين متعددي اين موضوع را تأييد مي‌كند. قانون حفاظت و بهره‌برداري منابع آبي در اين زمينه صراحت دارد كه شيلات، گونه‌هاي آبزي براي پرورش را انتخاب و معرفي مي‌كند ولي تشخيص و تأييد آن با سازمان محيط‌زيست است. سازمان محيط‌زيست اين را اعلام كرده است اما برخي براي اينكه به اهداف اقتصادي و كوتاه‌مدت خودشان برسند اين موضوع را درنظر نمي‌گيرند و وقتي مخالفت سازمان را مي‌بينند كار را به جاهاي ديگر مي‌برند و مثلا موضوع را نزد نمايندگان مجلس و حتي به رياست‌جمهوري مي‌برند و آنجا بحث‌هاي فني را زياد مطرح نمي‌كنند و براي آنها دَرِ باغِ سبز نشان مي‌دهند كه با اين كار توليد، زياد شده و براي محرومان كار و اشتغال ايجاد مي‌شود؛ درحالي‌كه اين مسئله واقعيت ندارد. كارشناس دفتر آبزيان سازمان حفاظت محيط‌زيست در پاسخ به اينكه آيا سازمان، راهكاري هم به مدافعان تيلاپيا ارائه كرده يا نه، گفت: ما بايد سراغ گونه‌هاي بومي خودمان برويم. گونه‌هاي بومي بسيار مناسبي با مزيت بالا داريم؛ مثل ماهيان خاوياري كه خيلي خوب هم جواب داده است يا مثلا شيربُت و گونه‌هاي ديگر كه از خانواده كپورماهيان، بومي ايران هستند و سرعت رشد خيلي خوبي دارند و متأسفانه هيچ كاري رويشان انجام نشده است.

کد خبر 350258

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha