شنبه ۵ آبان ۱۳۸۶ - ۰۶:۴۱
۰ نفر

ترجمه رزیتا شاهرخ : به جای داشتن یک برنامه ذهنی، خیال‌ها و آرزوهای مبهم، بهتر است روی اهداف مشخص متمرکز شوید.

 مشخص کردن اهداف باعث می‌شود که بتوانید انتخاب‌های بهتری داشته و به اهداف کوتاه و بلندمدت خود برسید و دستاوردهای خود را بسنجید. در اینجا چند راه مشخص کردن اهداف و شیوه رسیدن به آنها را ارائه می‌کنیم.

 مشخص کردن فضاهای پیشرفت: مهمترین شکل پیشرفت و ترقی شخصی، مشخص کردن رابطه بین جنبه‌های مختلف زندگی و جدا کردن جنبه‌هایی است که نیاز به تغییر و بهبودی دارند. برای این کار نقشه‌ای در ذهن‌تان طراحی کنید که توانایی‌ها و ضعف‌ها،ارزش‌ها و آرزوهای شما با توجه به زندگی شخصی، کاری و اجتماعی خود در آن‌فهرست شود.

 آیا ارتباطی بین این جنبه‌ها مشاهده می‌کنید؟ مثلاً آیا دربین ارزش‌های اجتماعی‌تان‌، ملاقات با دوستان را فهرست می‌کنید، در حالی که دستاوردها و پیشرفت‌های‌تان حول و حوش فعالیت‌های کاری می‌چرخد؟ یا در حالی که فعالیت فیزیکی به عنوان یکی از علایق شخصی‌تان است اما ساعت‌های طولانی را که سرکار می‌گذرانید را به عنوان یکی از توانایی‌های تخصصی‌تان لیست می‌کنید؟

 انتخاب اهداف:

وقتی نگاهی به قسمت‌ها و جوانب مختلف زندگی‌تان، چه آنهایی که در آنها توانمندید و چه آن قسمت‌ها که کمبود دارید انداختید، باید به دنبال پلی برای اتصال این قسمت‌ها به هم باشید.

 برای مثل ممکن است سفر به دور دنیا یکی از علایق و آرزوهای شخصی‌تان باشد، اما این آرزو پشت عادت اجتماعی هر شب شما برای بیرون رفتن با دوستان برای صرف شام در رستوران پنهان شده باشد.

 به عبارت دیگر، شما برای مسافرت به پول نیاز دارید، اما با این عادت نمی‌توانید هیچ پولی پس‌انداز کنید چون همه پول خود را به خاطر روابط اجتماعی‌تان از دست می‌دهید، در این مورد پلی که علاقه و آرزوی شما را به نقص و کمبودتان متصل می‌کند «محدودیت مالی» نامیده می‌شود.

 رسیدن به اهداف:

 به نکات زیر که مرتبط با پیشرفت و ترقی شخصی‌ شماست و گام‌هایی را که باید در این راه بردارید توجه کنید.

1 – هدف: داشتن صبر بیشتر

- شخصی: آزار و اذیت‌هایی که باعث می‌شود صبر خود را از دست بدهید لیست کرده و سعی کنید راه‌حل‌هایی برای آن خلق کنید. اگر ترافیک آزارتان می‌دهد، زودتر از منزل خارج شوید، یا مسیر دیگری را انتخاب کنید، از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنید، موزیک گوش دهید و...

- حرفه‌ای: برای‌تان عذاب‌آور است وقتی همکارانتان مدت زیادی وقت در جلسات صرف می‌کنند و یا با حرف زدن کار شما را مختل کرده و تمرکزتان را برهم می‌زنند، از آنها دستور جلسه بخواهید. ببینید آیا حضور شما در کل جلسه لازم است یا خیر. اگر حرف زدن همکاران‌تان تمرکزتان را برهم می‌زند، در اتاق خود را ببندید.

 - اجتماعی و عشقی: ارتباطاتان را با خانواده و دوستان گاهی کم می‌کنید؟ نامرتب بودن نامزدتان یا گیرهای پدر و مادرتان اذیت‌تان می‌کند؟ روی اهداف خود تمرکز کنید و ببینید چه زمان‌هایی باید قاطع باشید و چه وقت مسائل را نادیده بگیرید.

 2 – هدف: به دست آوردن کنترل احساسات

 - شخصی: هر چیزی که مخالف هدف کنترل احساساتتان باشد را به دقت بررسی کنید و ببینید چه چیزهایی باعث خارج شدن شما از حالت عادی می‌شود.

 - حرفه‌ای: اگر چیزی یا حرفی در یک جلسه آزارتان می‌دهد و احساس کردید که کنترل خود را از دست خواهید داد، قبل از اینکه عملی انجام دهید که بعدها پشیمان شوید، عذرخواهی کرده و جلسه را ترک کنید و کمی قدم بزنید.

 - اجتماعی و عشقی: قبل از اینکه احساساتتان فوران کند تا 10 بشمارید. اگر همیشه عادت دارید که سر نامزدتان فریاد بزنید، شاید به درد هم نمی‌خورید.

 3 – هدف: بالا بردن تعادل و ثبات

 -شخصی: کاری کنید تا بتوانید عادت‌های مضر و مخربی مثل سیگار کشیدن و پرخوری را ترک کنید. وقت کافی برای کارهای بزرگ، تغییرات مکانی و ارتباطی و کاری بنابراهدافتان صرف کنید.

 - حرفه‌ای: تعادل و ثبات خود را در مسائل مختلف مثلاً با کم کردن هزینه‌های ناهار و قهوه بالاتر ببرید. توانایی‌های‌تان را بشناسید، مهارت‌های‌تان را با تمرین و ممارست بیشتر بالا ببرید و دستاوردهای خود را به دقت بررسی کنید.

 - اجتماعی و عشقی: اگر به نظرتان زمانش رسیده است که مستقر شده و ازدواج کنید، در انتخاب همسر دقت کنید. اگر وضعیت مالی خوبی ندارید، قرار ملاقات‌هایی بگذارید که نیازی به حساب بانکی نداشته باشند.

 4 – هدف: اضافه کردن لذت و خوشی در برنامه روزانه

 - شخصی: به جای افتادن روی مبل جلوی تلویزیون، برای تعطیلات آخر هفته خود برنامه‌ریزی کنید. برای خرید میوه تازه به فروشگاه محل بروید. با این کار هم غذای سالم‌تری خواهید خورد و هم از بیرون رفتن لذت می‌برید. در اوقات فراغت کارهایی انجام دهید که دوست دارید.

 - حرفه‌ای: گاهی مسیر خانه یا قسمتی از مسیر خانه تا محل کار را پیاده طی کنید و یا اگر مسیرش طولانی است، ماشین را دورتر از شرکت پارک کرده و بقیه مسیر را پیاده بروید. این کار هم ورزش است و هم از هوای تازه لذت خواهید برد.

 - اجتماعی و عشقی: کمی سرگرمی و چیزهای تازه به زندگی اجتماعی‌تان اضافه کنید. شب های تعطیل را به رستوران‌ بروید. آخر هفته‌ها را با خانواده‌تان بگذرانید. بعد از ظهرها با دوستانتان فعالیت‌های جدید را شروع کنید. اما وقتی انتخاب‌های‌تان را انجام می‌دهید، همیشه اهداف خود را مدنظر قرار دهید.

 اهدافتان را همیشه مدنظر قرار دهید:

 «یک هدف بدون برنامه، فقط یک آرزو است».(آنتوان دوسنت اگزوپری) پیشرفت خود را بررسی کنید. هر سه ماه یک‌بار میزان پیشبرد اهدافتان را ملاحظه کنید و ببینید تا چه اندازه جلو رفته‌اید. برای گرفتن هر تصمیمی در زندگی‌تان، همیشه اهدافتان را مدنظر قرار دهید، تا نتایج فوق‌العاده آن را ببینید.

readersdigest.com

کد خبر 34999

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز