همشهری‌آنلاین: کتاب تکامل فرهنگ؛ پیشرفت تمدن تا سقوط رم تالیف لسلی ا. وایت با ترجمه فریبرز مجیدی از سوی انتشارات نسل آفتاب به بازار کتاب عرضه شد.

تکامل فرهنگ

به گزارش همشهری‌آنلاین کتاب یک دوره کامل درس انسان شناسی است که نویسنده در آن سیر پیشرفت را از حدود یک میلیون سال پیش، مرحله به مرحله با بیانی روشن، و با ذکر منابع و مآخذ متعدد معتبر، برای خواننده شرح می‌دهد و روابط فرهنگ با عناصر و عوامل گوناگون را باز می‌گوید. موضوع تحقیق این کتاب روزگاران گذشته‌ای است که هرگز در حیطه مشاهده و تحقیق عینی و تجربی قرار نمی‌گیرد ، و معلوم نیست که استنتاج های پژوهشگران جدیدتر درباره این مسئله کهن تاریخی از استناج‌های نویسنده حاضر منطقی‌تر و علمی‌تر باشند.

در این اثر به عرضه و اثبات نظریه‌ای درباره تکامل فرهنگ از زمان برآمدن آن در عصر انسان‌نماها تا روزگار نسبتا جدید پرداخته شده است.

بخش اعظم انسان شناسی فرهنگی در سه یا چهار دهه آخر سده نوزده از نظریه تکامل فرهنگی الهام گرفته بود و زیر نفوذ آن قرار داشت.تکامل به گفته ادوارد برنت تایلر، اصل بزرگی است که هر دانشوری، هرگاه بخواهد که جهان زیستگاه خویش و تاریخ گذشته را بشناسد، باید آن را بنیاد اندیشه خود قرار دهد.

نظریه تکامل فرهنگی عبارت بود از پاسخ علم به این پرسش که «چگونه باید تمدن‌ها یا فرهنگ‌های جهان را تبیین کرد؟» و علم این پرسش را بدان منظور طرح کرد که جای نظریه آفرینش در دستگاه الهیات یهودی - مسیحی را بگیرد.

نکته‌ای که در این کتاب حائز اهمیت است این است که نظریه‌ای را که در این کتاب عنوان شده است نمی‌توان نوتکامل‌گرایی نامید.
نو تکامل‌گرایی اصطلاحی است گمراه کننده: از این اصطلاح استفاده شده است تا نشان داده شود که نظریه امروزی تکامل با نظریه 80سال پیش تا اندازه‌ای تفاوت دارد. که چنین چیزی مردود خوانده شده.

 تکامل فرهنگ پیشرفت تمدن تا سقوط روم/ مولف: ا.وایت، لسلی، مترجم: فریبرز مجیدی/ ناشر: نسل آفتاب، ۳۲ هزار تومان، 680 صفحه.

کد خبر 349883

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha