دوشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: «تلفن خرچنگی» از آثار هنری «سالوادور دالی» نقاش و هنرمند اسپانیایی چوب حراج می‌خورد.

تجسمی

«تلفن خرچنگی» که از جمله مشهورترین آثار هنری «سالوادور دالی» نقاش و هنرمند سورئال اسپانیایی است، توسط حراجی «کریستی به قیمت ۲۵۰ هزار پوند (۳۰۰ هزار دلار) به فروش گذاشته می‌شود.

در این حراجی که ماه دسامبر برگزار خواهد شد، یک مبل قرمز که آن نیز از کارهای هنری «دالی» است،‌ به قیمت ۴۰۰ هزار پوند عرضه خواهد شد. هر دوی این آثار در دهه ۱۹۳۰ زمانی که «دالی» ورشکسته شده بود و «ادوارد جیمز» دوست میلیونرش پیشنهاد خارق‌العاده‌ای به او داد،‌ خلق شدند. در آن زمان، «جیمز» که شاعر و از جمله حامیان هنرمندان بود، به «دالی» پیشنهاد کرد که در ازای درآمدی ماهانه تا سال بعد، هرچه در آن مدت خلق کرد، از آنِ «جیمز» باشد.

«دالی» که علاقه زیادی به خرچنگ داشت،‌ گفته است: نمی‌فهمم چرا وقتی در رستوران سفارش خرچنگ می‌دهم، یک تلفن پخته برایم سرو نمی‌کنند و از سوی دیگر نمی‌دانم چرا گوشی‌های تلفن را که معمولا گرم هستند و به‌طور ناخوشایندی به دست می‌چسبند، در سطل‌های نقره‌ای نمی‌گذارند و دورشان یخ خردشده نمی‌ریزند.

«دالی» پنج «تلفن خرچنگی» ساخته که دو عدد از آن‌ها نزد بنیاد «ادوارد جیمز» نگهداری می‌شود و یکی از آن‌ها به‌زودی در معرض فروش قرار می‌گیرد. «جیمز» در زمان حیاتش آثار هنری «دالی» را در عمارت خود واقع در «وست ساسکس» نگهداری و از آن‌ها استفاده می‌کرد. فرزند این میلیونر انگلیسی در حراجی آینده «کریستی» ۲۰۰ اثر از مجموعه ارزشمند هنری پدرش را به فروش می‌گذارد.«سالوادور فلیپه ژاسنتو دالی دومینیک» نام کامل نقاش و هنرمند اسپانیایی است که در سال ۱۹۸۹ در سن ۸۵ سالگی درگذشت.

«دالی» یک طراح ماهر بود که بیشتر به‌خاطر خلق تصاویری گیرا و خیالی در آثار سورئال به شهرت رسید. معروف‌ترین اثر این نقاش معروف اسپانیایی «تداوم حافظه» نام دارد که در سال ۱۹۳۱ خلق شد.او همچنین در عرصه عکاسی، مجسمه‌سازی و فیلم‌سازی هم فعالیت داشت. «دالی» با «آلفرد هیچکاک» در ساخت فیلم «طلسم‌شده» (۱۹۴۵) همکاری داشت.چندی پیش نیز خبر رسید، کتاب آشپزی «شام برای ضیافت‌ها» که دستور غذاهای تجملاتی آن توسط «سالوادور دالی» و همسرش «گالا» گردآوری شده،‌ پس از ۴۰ سال تجدید چاپ می‌شود.

دستورهای این کتاب آشپزی مثل فضای نقاشی‌های «دالی» سورئال است. این کتاب اولین‌بار در سال ۱۹۷۳ منتشر شد و دربردارنده ۱۳۶ دستور پخت غذاست. کتاب آشپزی «دالی» ۱۲ فصل دارد که هریک نامی عجیب و غریب مانند «ناراحتی درجه یک لی‌لی‌پوتی» و «نیاکان‌گرایی دی‌اکسی ریبونوکلئیک» دارند.

کد خبر 349675

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha