مدیرعامل بورس انرژی تأیید کرد که چند شرکت بزرگ بین‌المللی برای خرید نفت از طریق بازار سرمایه به این بورس مراجعه کرده و حتی کد معاملاتی هم گرفته‌اند.

او ابراز اميدواري كرد كه عرضه بين‌المللي نفت از طريق بورس تا پايان امسال آغاز شود.به گزارش همشهري، با يك تعويق 15ساله به‌نظر مي‌رسد قفل‌هاي بورس نفت بعد از برجام در حال بازشدن است.از چند هفته پيش خبر‌هاي جديدي در مورد عرضه نفت از طريق بورس انرژي در بازار‌هاي جهاني به گوش مي‌رسد.

در طول چند سال گذشته به‌دليل وجود مشكلات براي نقل و انتقال پول، عرضه بين‌المللي نفت در اين بورس به در بسته خورده بود اما اكنون اميد مي‌رود با گشايش در مبادلات بانكي عرضه نفت از طريق بورس سرعت بگيرد.تحليلگران بر اين باورند كه با توجه به كاهش قيمت نفت و تغييرات سياسي در منطقه، بورس انرژي ابزار مهمي در دست دولت براي افزايش توان سياسي- اقتصادي در منطقه است و در عين حال اين پتانسيل را دارد كه ايران را به مركز بين‌المللي خريدو فروش نفت در منطقه تبديل كند.

هنوز مشخص نيست مسئولان وزارت نفت چه در سر دارند اما آنطور كه محسن قمصري، معاون امور بين‌الملل شركت ملي نفت 2هفته پيش گفته بود قرار است مبادلات بين‌المللي نفت خام از طريق بورس انرژي امسال شروع شود. سيدعلي حسيني، مديرعامل بورس انرژي هم درباره آغاز معاملات نفت خام در بورس انرژي به خبرنگار همشهري گفت: عرضه نفت خام در سال‌جاري بستگي به برنامه‌هاي وزارت نفت دارد اما همكاري‌هاي جدي از ابتداي سال انجام شده و در نيمه دوم سال به غير از نفت خام، در مورد نفت كوره و ميعانات گازي هم شاهد خبرهاي خوبي خواهيم بود.

او درپاسخ به اين پرسش كه عرضه نفت خام در بازار‌هاي بين‌المللي از طريق بورس انرژي تا چه حد جدي است؟ گفت: تاكنون چند شركت بزرگ بين‌المللي براي انجام معاملات نفت از طريق بورس انرژي، كد معاملاتي گرفته‌اند ضمن آنكه همگرايي بسيار خوبي بين وزارت نفت، سازمان بورس و بورس انرژي ايجاد شده است؛ بنابراين اميدواريم در نيمه دوم امسال نفت خام در بورس انرژي عرضه شود.

  • معاملات كاغذي هم انجام مي‌شود

از مديرعامل بورس انرژي پرسيديم آيا معاملات نفت خام به‌صورت فيزيكي انجام خواهد شد يا از اوراق و ابزارهاي مالي جديد نيز براي فروش نفت استفاده خواهد شد؟ او توضيح داد: ما به‌دنبال عرضه نفت هم به‌صورت فيزيكي و هم به‌صورت كاغذي هستيم. بر اين اساس درنظر داريم به غيراز عرضه فيزيكي نفت، معاملات نفت خام از طريق اوراق سلف را هم دنبال كنيم و در اين زمينه مذاكرات خوبي با وزارت نفت انجام شده است.

او همچنين از برنامه‌هايي براي قانونگذاري در زمينه عرضه نفت در بورس انرژي خبر داد و گفت: در اين زمينه برنامه‌هاي بورس انرژي به‌صورت مشترك با وزارت نفت انجام مي‌شود؛ چرا كه تصميم‌گيرنده در اين‌باره وزارت نفت است اما برنامه‌هايي در برنامه ششم توسعه و همچنين برنامه بودجه سال96 براي عرضه نفت در بورس انرژي درنظر گرفته شده است.

  • 2500ميلياردتومان معامله در بورس انرژي

مديرعامل بورس انرژي گفت: به غير از نفت خام، بورس انرژي برنامه‌هاي مختلفي را براي عرضه فرآورده‌هاي نفتي دارد؛ به‌طور مثال ديروز براي نخستين بار 20هزار تن گازوئيل در بورس انرژي عرضه شد و در عين حال برنامه‌هايي براي گسترش عرضه ميعانات گازي و نفت كوره در دست انجام است كه در نيمه دوم سال‌جاري به ثمر خواهد نشست.حسيني ارزش كل معاملات بورس انرژي را از ابتداي سال تاكنون 2500ميليارد تومان اعلام كرد.

کد خبر 349562

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha