همشهری آنلاین: مسئولان شهری کشورهای چین و کره جنوبی در حرکتی بدیع در راستای پاکیزگی و جلوگیری از آلوده شدن محیط زیست، با دریافت زباله خشک از مردم خدمات ویژه به آنان ارایه می‌دهند.

ابتکار شهرداری در پکن و سئول

به گزارش ایرنا، در ابتکاری که به تازگی از سوی شهرداری‌های شهر پکن در چین و سئول در کره جنوبی و همچنین برخی دیگر از شهرهای این دو کشور صورت گرفته، شهروندان می‌توانند با تحویل زباله‌های خشک شده و بطری‌های پلاستیکی، خدماتی نظیر شارژ تلفن همراه و کارت‌های اتوبوس و مترو با تخفیف‌های ویژه دریافت کنند.

در این خدمات که از مدتی قبل آغاز شده است، دست‌اندرکاران شهری دستگاه‌های مزبور را حتی در برخی ایستگاه‌های پرتردد اتوبوس نصب کرده‌اند تا مسافران در همانجا بتوانند خدمات را دریافت کنند.

این در شرایطی است که اصولا در کشورهای غربی مردم در قبال بطری‌های پلاستیکی که به دستگاه می‌اندازند مبلغی پول دریافت می‌کنند.

بطری‌های پلاستیکی که برای این کار مورد استفاده قرار می گیرد البته باید دارای بارکد باشد در غیر این صورت دستگاه هر بطری را قبول نخواهد کرد.

در شهر سئول در کره جنوبی هم در اقدامی کم‌سابقه شهرداری این شهر دستگاه‌هایی را نصب کرده است که مردم با دادن زباله خشک به آن می‌توانند کارت اتوبوس دریافت کنند که خود حرکتی بدیع در راستای ارایه خدمات زیست محیطی به مشتریان است.

اصولا این بخشی از خدماتی است که دولت‌های شرق آسیا از جمله در این دو کشور برای مردم در نظر گرفته‌اند تا آنها هم از کثیف کردن محیط زیست پرهیز کنند و هم برای جمع‌آوری بطری‌ها و شیشه‌های نوشیدنی تشویق شده و آنها را به چرخه باز مصرف برگردانند.

در سطح شهرهای مختلف این کشورها همچنین انواع سطل‌های زباله در نظر گرفته شده است که بخشی از آنها فقط مربوط به تولیداتی است که دوباره قابلیت بازفرآوری دارند.

یکی از شغل‌هایی که بسیاری از مردم چین به آن مشغول هستند، جمع‌آوری همین اقلام از سطح شهر و بازگرداندن آن به چرخه مصرف مجدد است که کمک شایانی به پاکیزگی محیط زیست می‌کند.

کد خبر 349382

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha