شنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۵ - ۰۷:۲۲
۰ نفر

همشهری دو - ندا داوودی: بعضی از زوج‌هایی که در ظاهر باهم زندگی می‌کنند و جدایی در شناسنامه‌شان ثبت نشده، درحقیقت «باهم‌هایی بدون هم» هستند؛ کسانی که زیر یک سقف زندگی می‌کنند اما هر کدام دنیای جداگانه‌ای دارند؛

طلاق عاطفی

عمارت‌هايي كه صاحبان آنها در تنهايي‌شان دچار آسيب‌هاي زيادي مي‌شوند ولي در بيشتر موارد مي‌توان چنين رابطه زناشويي‌اي را ترميم و اصلاح كرد و حتي با به‌دست آوردن مهارت‌هاي همسرداري، به‌گونه‌اي رابطه را مديريت كرد كه عاشقانه‌تر و بهتر از قبل شود. مي‌خواهيم بگوييم كه حتما اين امكان وجود دارد رابطه‌اي را كه ترمز بريده و در سراشيبي سقوط افتاده با كمي صبر و تغيير رفتار، نجات داد. كار ساده‌اي نيست اما برخي چيزها ارزش تلاش كردن را دارد؛ چيزهايي مثل عشق، خانه، خانواده و... .

  • در سرزمين عجايب

يكي از چيزهايي كه باعث جدايي عاطفي بين زن و شوهر مي‌شود عدم‌شناخت صحيح زن و شوهر از يكديگر است. ابتداي آشنايي و ازدواج، شما و همسرتان كلياتي در مورد هم مي‌دانستيد، تحقيق كرده و در مورد علايق و خواسته‌هاي‌تان ساعت‌ها صحبت كرده بوديد. شايد آن روزها فكر مي‌كرديد كه تا همين حد از آينده‌نگري براي خوشبختي‌تان كافي است. اما خيلي زود، زماني كه به خانه مشترك رفتيد و زندگي واقعي‌تان شروع شد، متوجه شديد كه چنين چيزي نيست و بخش زيادي از روحيات و دنياي هم را نمي‌شناسيد. تا اينجا جاي نگراني نبوده و وضع شما مانند بسياري از زوج‌هاي ديگر است اما تفاوت شما و آنهايي كه بعد از گذشت مدتي دنياي ناشناخته هم را شناختند و روزبه‌روز پيوند عاطفي‌شان بيشتر شد در اين است كه آنها تصميم گرفتند مثل روزهايي كه در گير انتخاب هم بودند، براي شناختن دنياي هم تلاش كنند و به آن نزديك شوند. شوهري را تصور كنيد كه وقتي متوجه شد همسرش به هنر علاقه دارد، تشويقش كرد، همراهش رفت، كمي دنياي هنر را شناخت و حتي اگر برايش دلچسب نبود براي نزديك شدن به همسرش از او خواست تا در مورد آن باهم حرف بزنند.

زني را تصور كنيد كه وقتي فهميد همسرش عاشق كوهنوردي است، گاهي همراهش رفت، مابقي اوقات هم مانعش نشد و درك كرد كه شوهرش هر جمعه صبح دلش مي‌خواهد به كوه برود و به‌جاي غرزدن شرايط را براي او مهيا كرد. اين زن و شوهرها فقط در تصور شما نيستند، در دنياي واقعي هم وجود دارند. شما چقدر براي شناخت هم و نزديك‌تر شدن به دنياي هم تلاش كرده‌ايد؟ حالا كه مي‌خواهيد زندگي‌تان را از روزمرگي و بي‌تفاوتي نجات دهيد، بهتر است سعي كنيد دنياي ناشناخته يكديگر را بشناسيد. مانند يك جست‌وجوگر عمل كنيد اما ذره‌بين عيب‌يابتان را كنار گذاشته و به‌جاي آنكه دنبال نقاط ضعف و قدرت هم باشيد، بدون قضاوت كردن، يكديگر را همانطور كه هستيد بشناسيد نه آنطور كه تصور مي‌كنيد بايد باشيد.

  • باتو دنيا جاي بهتري است

به زندگي‌تان با دقت نگاه كنيد. افرادي كه به آنها علاقه‌مند هستيد، چه كساني‌اند؟ كدام‌يك از دوستان‌تان جايگاه ويژه‌اي براي شما دارند. انسان‌ها، كساني را كه باهم لحظات خوشي داشته‌اند به سختي فراموش مي‌كنند؛ آنها كه كنارشان از ته دل مي‌توانند بخندند، خودشان باشند و زندگي را كامل زندگي كنند. شما و همسرتان چه خوشي‌هاي مشتركي داشته‌ايد؟ بعد از روزهاي اول آشنايي و تمام شدن مراسم و ‌ماه عسل، براي لذت مشترك از زندگي چه برنامه‌ريزي‌اي داشته‌ايد؟ آيا باهم تماس مي‌گرفتيد و براي پياده‌روي شب قرار مي‌گذاشتيد؟ چندبار در طول روز به هم زنگ يا پيامك مي‌زنيد؟ وقتي زن و شوهرها لحظات خوش دونفره‌شان تمام شود، از هم دور مي‌شوند و براي لذت بردن، هر كدام جايگزيني پيدا مي‌كنند. خانم‌ها اغلب به جمع‌هاي دوستانه پناه مي‌برند و مردان به‌كار و اين روزها شايد هر دو به دنياي مجازي و آدم‌هايي با كيلومتر‌ها فاصله اما در گوشي همراه. اگر مي‌خواهيد دنده‌عقب، از سردي رابطه به روزهايي برگرديد كه باهم بودن برايتان به هر چيزي ترجيح داشت، بهتر است به تفريح‌هاي دونفره برويد. با دوستان و اقوامي كه هر دو دوست داريد و موافق هستيد، رفت‌وآمد كنيد، باهم به سينما و مسجد و پارك و... برويد. براي هم لطيفه بخوانيد. كمي قالب‌هاي موجود را بشكنيد و سعي كنيد بتوانيد در كنار هم از زندگي‌تان لذت ببريد. البته اين زماني ميسر مي‌شود كه شناختي از هم داشته باشيد تا بدانيد طرف مقابل‌تان هم در چه شرايطي دنيا برايش جاي بهتري است.

  • از محبت، خارها گل كه گلستان مي‌شود

ابراز محبت مي‌تواند مانند تنفس مصنوعي رابطه‌اي را كه نفس‌هاي آخر را مي‌كشد، نجات دهد. تفاوت اساسي زوج‌هايي كه بعد از سال‌ها زندگي مشترك، هنوز گرماي رابطه‌شان حس مي‌شود با شما كه مدتي است راه‌تان را از هم جدا كرده‌ايد، در ابراز علاقه ‌بموقع است. سعي كنيد به ياد بياوريد آخرين بار كه به همسرتان گفتيد او را دوست داريد، چه زماني بود؟ يك هفته قبل، يك‌ماه قبل، يك سال قبل؟ به‌احتمال زياد يادتان نمي‌آيد دقيقا چه زماني بود. از طرف ديگر سعي كنيد به‌خاطر بياوريد چرا ديگر اين كار را انجام نداديد، شايد خجالت كشيديد، شايد هم فكر كرديد چرا هر بار شما؟ در هر صورت حتما دلايل و به بيان بهتر بهانه‌هايي داشته‌ايد و همسرتان هم همينطور. اينكه محبت‌تان را احتكار كرديد و به هم نشان نداديد باعث شد هركدام‌تان فراموش كنيد كه روزي‌روزگاري چه حرف‌هايي از هم شنيده‌ايد. در اين مورد مردها خوددار‌تر هستند و گاهي بهانه‌شان اين است كه به‌صورت عملي محبت‌شان را نشان مي‌دهند درحالي‌كه همه انسان‌ها نياز دارند تا دوست داشتن‌ها را بشنوند. پيامبر(ص) مي‌فرمايند: «قَوْلُ الرَّجُلِ لِلْمَرْأَه إِنِّي أُحِبُّك، لَا يذْهَبُ مِنْ قَلْبِهَا أَبَداً؛ يعني اگر مردي به زنش بگويد من تو را دوست دارم، اين جمله هرگز از دل زن خارج نمي‌شود».

  • ميانبر بزنيد

يادتان باشد رابطه‌اي را كه به نفس‌نفس افتاده مي‌توانيد باگفتن كلمات جادويي دوباره به زندگي برگردانيد و بعد از آن براي قوت گرفتن، تقويتش كنيد و دوران نقاهت‌تان را با يادگرفتن مهارت‌هاي ارتباطي مخصوص همسران بگذرانيد. اما براي شروع، جمله «دوستت دارم» مي‌تواند معجزه كند.

کد خبر 349346

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha