همشهری‌آنلاین: گفت‌و‌گوی همکاری آسیایی در تابستان ۲۰۰۲ در تایلند به عنوان یک گردهمایی آسیایی با هدف ساخت جامعه آسیا بر پایه قدرت، تنوع، منابع غنی و رقابت‌پذیری همه کشورهای آسیایی بنیان نهاده شد.

ایده گفت‌وگوی همکاری آسیایی(Asia Cooperation Dialogue) اولین بار توسط نخست‌وزیر تایلند در سی وچهارمین نشست وزرای امور خارجه کشورهای آ.سه.آن در سال 2001 مطرح شد.

 وزرای امور خارجه کشورهای شرکت‌کننده در اولين اجلاس گفت‌و‌گوي همكاري آسيايي(اي سي دي)، حمایت خود را از تشکیل و تداوم اين مجمع اعلام کردند.

34 كشور آسيايي در حال حاضر عضو اين مجمع هستند.

هر سال سياستمداران كشورهاي عضو گفت‌و‌گوي همكاري آسيايي در بحث و تبادل نظر درخصوص همكاري‌هاي منطقه‌اي شركت مي‌كنند.

اي سي دي بر پايه شش ستون بنا شده كه عبارتند از :1) پيوند و ارتباط،2) علم،بناوري و نوآوري،3) توسعه منابع انساني و آموزش ،4) امنيت غذايي،انرژي و آب،5) فرهنگ و گردشگري و 6) ترويج توسعه پايدار و رشد فراگير.

اين گردهمايي به‌طور كلي دو بخش گفت‌وگو و پروژه دارد. بخش گفت‌وگو بيشتر برگزاری اجلاس سالیانه وزرای امور خارجه کشورهای عضو را دربرمي گيرد و هدف آن ارتقاء تعامل و مشارکت وزرا و مقام‌هاي رسمی کشورهای عضو است. وزراء کشورهای عضو دو نشست سالانه برگزار می‌کنند که یکی در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد و اجلاس دیگر در پایتخت یکی از اعضا که ریاست را به‌عهده دارد، برگزار می شود.

معمولا ریاست مجمع یک ساله است.

در بخش پروژه، کشورهای عضو تشویق می‌شوند تا به صورت داوطلبانه به عنوان پیشگام  یا همکار پيشگام  در پروژه‌های مورد علاقه‌شان حضور داشته‌باشند. 

هدف نهايي اين مجمع ايجاد "جامعه آسيايي" (Asian Community) در سال 2030 است.

کد خبر 349112

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha