مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۵ - ۰۶:۰۰
۰ نفر

زنگ افزایش آلودگی هوای تهران و کلانشهرها با آغاز فصل پاییز به صدا درآمده و پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی نیز از پایداری هوا در برخی کلانشهرها در روزهای آینده خبر می‌دهد.

آلودگی هوا

اين در حالي است كه تردد خودروها در شهرها مهم‌ترين علت آلايندگي هواي شهرها شناخته مي‌شوند. به‌عبارت ديگر، فرهنگ استفاده از خودروهاي تك‌سرنشين موجب شده تا خودمان دليل 80درصد آلودگي هواي شهرها باشيم. در اين ميان بي‌توجهي برخي شهروندان به مسئله مهمي چون معاينه فني خودروها موجب مي‌شود تا برخي خودروها دچار فرسودگي و آلايندگي شده و سهم بيشتري در تنگ‌كردن نفس شهروندان داشته باشند.

از سوي ديگر كمبودهاي مختلفي در عرصه حمل‌ونقل عمومي، كيفيت پايين خودروها و سوخت توليدي در كشور، اصرار بر استفاده از خودروهاي ديزلي آلاينده كه گاهي تا نيم قرن عمر دارند و مواردي از اين دست را مي‌توان به‌عنوان دلايل ديگر آلودگي هواي شهرها به شمار آورد.

اما سؤال اصلي براي شهروندان اين است كه مسئوليت آلودگي هوا با كيست؟

محمدباقر قاليباف، شهردار تهران پيش از اين بارها اعلام آمادگي كرده كه مسئوليت رفع آلودگي هواي تهران به همراه منابع مالي مورد نياز به شهرداري پايتخت واگذار شود تا در برنامه‌اي مشخص، ‌ معضل آلودگي هواي تهران براي هميشه برطرف شود. البته اين پيشنهاد از سوي دولت پاسخي نگرفته است. اين در حالي است كه در مورد مسائلي چون كمك به توسعه حمل‌ونقل عمومي در شهرها و خودروهاي توليدي در كشور و ديگر راهكارها پاي دولت در ميان است.

  • ‌ 50درصد ظرفيت اتوبوسراني

معاون برنامه‌ريزي، توسعه شهري و امور شوراي شهرداري تهران رفع معضل آلودگي هواي تهران را نيازمند عزم ملي دانسته و مي‌گويد: قانون، دولت و سازمان حفاظت محيط‌زيست را متولي ستادي حل مشكل آلودگي هوا مي‌شناسد.ناصر اماني تأكيد مي‌كند كه بحث آلودگي هوا يك مسئله ملي است و تنها مختص به شهر تهران نيست به‌طوري كه در نيمه دوم سال و به‌خصوص ماه‌هاي آبان و دي، كلانشهرهاي ديگر كشور همچون اصفهان، مشهد و اراك همانند شهر تهران و ياحتي بدتر از وضعيت تهران، با مشكل آلودگي هوا مواجه هستند.

معاون شهردار تهران درباره كمبودهاي حمل‌ونقل عمومي تهران و به‌خصوص اتوبوسراني مي‌گويد: هم‌اكنون از 50درصد ظرفيتي كه بايد تا پايان برنامه از آن برخوردار باشيم استفاده مي‌كنيم به‌طوري كه بايد 12هزار اتوبوس در اختيار داشته باشيم، اما اكنون تنها 6هزار اتوبوس در اختيار مديريت شهري تهران و حمل‌ونقل عمومي است. اين در حالي است كه به گفته وي عمر بخشي از اتوبوس‌هاي كنوني به پايان رسيده و فرسوده محسوب مي‌شوند.

همچنين طبق قانون و مصوبات موجود 82.5درصد تأمين اتوبوس‌ها در كلانشهر تهران بر‌عهده دولت است اما دولت نتوانسته در اين رابطه به تعهداتش عمل كند. معاون برنامه‌ريزي، توسعه شهري و امور شوراي شهرداري تهران در ادامه به تردد خودروهاي فرسوده در تهران اشاره كرده و مي‌گويد: هم‌اكنون 300هزار خودروي فرسوده دودزا و چند ميليون موتورسيكلت‌ آلاينده در شهر تهران تردد مي‌كنند درحالي‌كه وظيفه خارج‌كردن اين خودروها از سيستم بر‌عهده ستاد سوخت و دولت است.

به گفته اماني، دولت قدم‌هايي درخصوص كنترل آلودگي هوا برداشته است اما نتايج اين اقدامات گواه آن است كه اين اقدامات كافي نيست و براي كنترل آلودگي نياز به تغيير نگاه مديريتي به اين معضل است.

  • راهكارهاي فراموش‌شده

از سوي ديگر عضو هيأت رئيسه شوراي شهر تهران نيز به راهكارهايي اشاره مي‌كند كه در كاهش آلودگي هوا مؤثر هستند و البته مدت‌هاست كسي به آنها توجهي ندارد. ابوالفضل قناعتي مواردي چون شناور‌شدن ساعات كاري و احياي سرويس اداره‌ها با اتوبوس‌ها و ميني‌بوس‌هاي تازه نفس را 2راهكار قديمي مي‌داند كه هم‌اكنون به آنها توجهي نمي‌شود.

وي در اين‌باره به خبرگزاري مهر گفته است: براي كاهش تأثير افزايش بار ترافيكي و آلودگي هواي پاييزه بايد مديريت زمان انجام داد و مسئولان شهري در قالب يك مديريت يكپارچه به اين موضوع ورود كرده و هر كدام براساس توانايي‌هاي خود در كاهش آلودگي هوا نقش‌آفريني كنند.

به‌طور مثال، نيروي انتظامي، اصناف و وزارتخانه‌ها درصورتي كه برايشان امكان دارد در نيمه دوم سال ساعات كاري خود را تغيير دهند، زيرا مديريت زمان مي‌تواند در كاهش ترافيك و به تبع آن آلودگي هوا نقش بسياري بگذارد. به اعتقاد قناعتي، درصورت جابه‌جايي يا كاهش ساعت كاري برخي نهادها، آلودگي نيمه دوم سال حتي تا ۲۰‌درصد هم كاهش پيدا مي‌كند.

  • مسئولان از اقدامات جزيره‌اي پرهيز كنند

عضو كميسيون اجتماعي مجلس شوراي اسلامي با يادآوري اينكه مشكل آلودگي هواي امروز تهران اين است كه پليس آهنگ خودش را مي‌زند، محيط‌زيست آهنگ خودش و اين روال همچنان ادامه دارد، افزود: اين روال غلطي است كه در جامعه به روالي عادي بدل شده و نياز است كه هر چه زودتر اصلاح شود. عبدالرضا عزيزي با بيان اين مطلب به شهرنوشت گفت: گرفتاري امروز تهران همين اقدامات جزيره‌اي است. زمان آن رسيده كه همه نهادها و سازمان‌هايي كه انجام امورات مختلف تهران را برعهده دارند،

به‌صورت واحد همكاري كنند و از اقدامات سليقه‌اي بپرهيزند. نماينده مردم شيروان در مجلس دهم شوراي اسلامي با تأكيد بر لزوم اجراي طرح كاهش گفت: يكي از مشكلاتي كه در راستاي اجراي طرح كاهش به چشم آمد، انجام اقدامات سليقه‌اي از سمت پليس بود كه سبب كندي و تعلل در اجراي اين طرح شد.

کد خبر 349094

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha