مجموع نظرات: ۰
شنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۵ - ۰۲:۰۰
۰ نفر

عباس ثابتی راد: روزهای آغازین محرم، پیام‌های متعددی از سوی شهروندان دست به‌دست می‌شود. یکی از مهم‌ترین پیام‌هایی که بین شهروندان رد و بدل می‌شود، کاهش استفاده از ظروف یکبار مصرف و تولید پسماند خشک در این روزهاست.

 مدیریت پسماند خشک به فعالان هیئت‌ها  آموزش داده شده است

محرم سال گذشته معاون خدمات شهري وقت خبر از كاهش توليد پسماند خشك نسبت به سال‌هاي قبل‌تر داده و گفته بود كه فرهنگسازي صورت گرفته ميان عزاداران حسيني، منجر به كاهش توليد پسماند خشك شده‌است. در اين روزها كه هيئت‌‌هاي عزاداري با پخش نذورات مختلف در سوگ سيدو سالار شهيدان نشسته‌اند، مديريت شهري نيز در تلاش است تا اقدامات گسترده‌اي به‌منظور كاهش توليد پسماند به اجرا درآورد.

مديرعامل سازمان پسماند شهرداري تهران در اين‌باره معتقد است:«در ايام محرم و در روزهايي كه شهروندان تهراني با پخش نذورات در مراسم عزاداري حسيني شركت مي‌كنند، مديريت شهري نيز براساس وظايفش در كنار مساجد و تكايا و هيئت‌‌ها حضور دارد تا همزمان به نظافت و تميزي شهر بپردازد تا فضا براي عزاداري سوگواران آقا اباعبدالله(ع) فراهم شود.»حسين جعفري با اشاره به خدمات‌رساني ويژه در روزهاي محرم توسط مديريت شهري در تمامي مناطق تهران افزود:

نيروهاي خدمات شهري در كنار مساجد علاوه بر تأمين نايلكس مورد نياز براي جمع‌آوري پسماند خشك،لايروبي انهار و شست‌وشوي مخازن نزديك هيئت‌‌ها را به سرعت انجام خواهند داد. البته اقدامات مديريت شهري تنها محدود به روزهاي عزاداري نيست. امسال طرح مديريت شهري براي مديريت توليد پسماند خشك با ابتكار تازه‌اي همراه است.

مديرعامل سازمان پسماند از آغاز يك طرح آزمايشي در 2منطقه تهران خبر داده است كه براساس آن ليوان‌هاي پليمري توسط نهادهاي مردمي از هيئت‌‌ها‌ جمع‌آوري مي‌شود و دوبرابر آن، ليوان‌هاي زيست تخريب پذير ارائه مي‌شود. به گفته جعفري، مناطق 6و 20كه جزو مناطق شاخص هستند، ميزبان اين طرح خواهند بود و هيئت‌‌هاي عزاداري مي‌توانند ليوان‌هاي پليمري را در اختيار نيروهاي خدماتي يا نيروهاي داوطلب بگذارند و تا دو برابر ليوان زيست‌تخريب‌پذير تهيه كنند.

  • همراهي هيئت‌‌ها و تكايا

از هفته‌هاي گذشته مسئولان تكايا و هيئت‌‌هاي عزاداري با حضور در كلاس‌هاي آموزشي مختلف، به‌منظور مديريت پسماند خشك آموزش‌هاي لازم را گرفته‌اند. جعفري با اشاره به فعاليت و تلاش گسترده مديريت شهري چه در سازمان و چه در مناطق شهرداري، گفت: ما تلاش كرديم تا به فعالان هيئت‌‌ها و تكايا آموزش‌هاي لازم را در زمينه مديريت پسماند خشك ارائه كنيم؛ به‌نحوي كه علاوه بر نشست‌هاي مختلف با ائمه جماعت سراسر شهر، جلسات گسترده‌اي با فعالان مذهبي برگزار كرديم تا در روزهاي محرم، همزمان با عزاداري براي پاكسازي و تميز نگه داشتن شهر همراهي و همكاري بيشتري داشته باشند. به گفته جعفري در محرم امسال نيز شاهد اجراي طرح خادمين هيئت‌‌ خواهيم بود. اين طرح براي اولين بار در سال گذشته برگزار شد و عمدتا با حضور جوانان پرشور داوطلب به اجرا در مي‌آيد.

  • مديريت مصرف ظروف پليمري

آنچه مديريت شهري قرار است در روزهاي محرم به اجرا درآورد، تنها كاهش پسماند خشك نيست‌ بلكه هدف از اقدامات مديريت شهري مديريت پسماند خشك است. موضوعي كه جعفري به آن اشاره مي‌كند اين است كه توليدات پليمري در كشور وجود دارد و قطعا مردم از آن استفاده مي‌كنند. قصد ما اين است كه استفاده از اين توليدات را كمتر كنيم. در واقع مديريت شهري قصد دارد تا با فرهنگسازي بيشتر توليدات پليمري و توليد زباله خشك را مديريت كند. وي مي‌افزايد: از مسئولان هيئت‌‌ها و تكايا و مساجد مي‌خواهيم كه در كنار نمادهاي سوگواري، پارچه‌نوشته‌هايي را نيز در كنار هيئت‌‌ها نصب كنند تا‌ شهروندان ‌ليوان‌ها ‌را در داخل سطل‌هاي زباله بريزند.

  • مانده غذايي و مشكلات فراوان

هر ساله آمار توليد پسماند خشك در دهه اول محرم نسبت به روزهاي عادي افزايش زيادي دارد. مديرعامل سازمان پسماند اما معتقد است كه آنچه بيشتر از هر چيز مشكل آفرين است، علاوه بر رهاسازي ظروف پليمري، رهاسازي ظروف پليمري با غذاهاي نذري استفاده شده‌است كه در فضاي سبز و معابر صورت مي‌گيرد.

به گفته جعفري، اين باور نادرست در ميان برخي‌ شهروندان وجود دارد كه اگر ظرف غذايي به‌صورت نيمه مصرف در كوچه و خيابان رهاسازي مي‌شود، مورد استفاده پرندگان قرار مي‌گيرد. اين در حالي است كه رهاسازي غذاي نذري علاوه براينكه روند پاكسازي شهر را دچار مشكل مي‌كند، اين غذا بيشتر به مصرف جانواران موذي رسيده و مشكلات بعدي را براي شهر به‌وجود مي‌آورد.

  • پيام‌هاي متفاوت براي توليد كمتر زباله

برخي ‌پيام‌هاي امسال مردم سر از گوشي‌هاي هوشمند بيرون آورده‌اند و پا به خيابان گذاشته‌اند. نمونه‌اش ‌نوشته‌هايي است كه پشت شيشه برخي خودروهاي شهر ديده مي‌شود. پيام‌هايي از اين دست كه «به احترام عزاداران، زباله كمتر توليد كنيم»، «نيروهاي خدماتي، ياران شمر نيستند، به آنان كمك كنيم»‌‌ و....امسال علاوه بر شكوه بيشتر در عزاداري، شاهد عزمي جدي براي تميز نگه‌داشتن شهر خواهيم بود؛ موضوعي كه سال گذشته نيز مديريت شهري به آن دست يافت.

کد خبر 348830

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha