شنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۵ - ۰۶:۴۵
۰ نفر

مریم سمائی: محرم که می‌آید کوچه‌های شهر رنگ ماتم می‌گیرد اما همراه این ماتم، شوری در دل مردم می‌افتد که هیچ وقت دیگر وجود ندارد؛ محرم که می‌شود انگار آدم‌ها بیشتر هوای همدیگر را دارند. بیشتر به هم می‌رسند.

عزاداری

بيشتر يادشان هست كه چه‌كسي در محله‌شان بيمار است يا چه‌كسي نياز به كمك دارد يا چه‌كسي فوت كرده و بايد به خانواده‌اش سر زد.محرم است ديگر... بوي مهر حسين(ع) به مشام مي‌رسد؛ همان امامي كه فرمود: احتياج و مراجعه مردم به شما از نعمت‌هاي الهي است؛ پس نسبت به نعمت‌ها روي برنگردانيد كه به نقمت و بلا گرفتار مي‌شويد. بنياد ملي خانواده با همكاري كميته امداد امام‌خميني(ره) طرح «آينه شمعدون» را با هدف تأمين 75هزار جهيزيه نوعروس نيازمند آغاز كرده و در‌ماه محرم امسال هم طرح «هر هيئت يك جهيزيه» را دنبال مي‌كند. عليرضا نائيني، مدير اجرايي طرح، ما را در جريان جزئيات بيشتر ماجرا گذاشته است.

چند ماهي است كه طرح آينه شمعدون در سراسر كشور به اجرا در آمده تا هزينه راهي‌كردن جوانان نيازمند به خانه بخت فراهم شود. با توجه به اينكه يكي از رسوم ويژه بسياري از هيئت‌ها در دهه اول محرم، كمك‌‌هاي انسان‌دوستانه به نيازمندان است تصميم گرفتيم كه امسال در ‌ماه محرم طرح هر هيئت يك جهيزيه را اجرايي كنيم تا اين موضوع دغدغه همه مردم و مسئولان هيئت‌‌ها باشد.

تهيه جهيزيه از سوي هيئت‌هاي عزاداري به دو شيوه صورت مي‌گيرد: اول اينكه مسئولان هيئت كمك‌هاي مردمي را جمع‌آوري كرده و به شماره حساب مشخص شده به نام آينه شمعدون واريز كنند. راه ديگر اينكه هيئت‌ها خودشان به‌صورت مستقيم خانواده‌هاي نيازمند به جهيزيه را معرفي كنند؛ در واقع اگر نيازمندي را مي‌شناسند كه نياز به جهيزيه دارد مي‌توانند بعد از واريز كردن مبلغ جمع‌آوري شده و دريافت فيش، به ما مراجعه كنند تا جهيزيه را در اختيار آن خانواده قرار دهيم البته بايد نياز نوعروس نيازمند، احراز شده باشد.

معمولا هيئت‌هاي عزاداري در محلات افراد را به خوبي مي‌شناسند و مي‌توانند در اين زمينه مستقل عمل كنند. ما هم با توجه به تخفيفاتي كه از توليد‌كنندگان گرفته‌ايم با مبلغي بسيار مناسب جهيزيه را تهيه و در اختيار نوعروس معرفي شده از سوي هيئت مي‌گذاريم.

طي سال‌هاي اخير طرح تهيه جهيزيه آسان در برنامه بسياري از خيريه‌ها گنجانده شده و آنها به همت نيكوكاران با تأمين جهيزيه‌اي در خور يك زندگي مشترك، نگراني و اضطراب را از خانواده‌ها دور مي‌كنند، ما هم در همين راستا با درنظر گرفتن 12تا 15قلم جنس ضروري براي تشكيل زندگي مشترك، جهيزيه‌اي مناسب به ارزش تقريبا 3 ميليون تومان در اختيار نوعروس قرار مي‌دهيم. اگر مبلغي كمتر از 3 ميليون تومان هم از سوي هيئت‌ها جمع‌آوري شود ما مبلغ باقي مانده را تكميل كرده و جهيزيه را تهيه مي‌كنيم و در اختيار نيازمندان معرفي شده از سوي آن هيئت قرار مي‌دهيم.

تا امروز با مشاركت مردم به بيش از 2هزار نوعروس نيازمند جهيزيه تحويل داده شده است. براي‌ ماه محرم نيز تمركز روي دهه اول محرم است تا كار به‌صورت جدي از سوي هيئت‌هاي مذهبي دنبال شود. اميدواريم با مبالغي كه جمع‌آوري مي‌شود بتوانيم هرچه زودتر جهيزيه‌ها را تهيه كنيم و در ايام شادي ‌ماه ربيع‌الاول كار توزيع آن را انجام دهيم.

مسئله ازدواج از مسائل اصلي هر جامعه‌اي است و مي‌تواند آرامش رواني را تأمين كند. اگر اين مسئله جدي گرفته نشود آسيب‌‌هايي به افراد وارد مي‌شود كه شايد قابل‌جبران نباشد. در حال حاضر طبق آمارهاي غيررسمي، براي تشكيل زندگي مشترك از هر 3ازدواج يك ازدواج نياز به مساعدت و ياري دارد. به‌عبارتي سالانه 200هزار نفر در كشور نياز به ياري دارند تا بتوانند زندگي مشترك تشكيل دهند. بنابراين براي تأمين امنيت و آرامش رواني در جامعه بايد به مسئله ازدواج بيشتر توجه شود.

البته ما 2 روش آسان جهت حمايت نقدي مردم هم درنظر گرفته‌ايم؛ روش اول پرداخت نقدي از طريق سامانه USSD است به اين صورت كه نيكوكار مي‌تواند با شماره‌گيري * 767# و انتخاب گزينه سوم (آينه شمعدون) و انتخاب مبلغ مورد نظر خود در اين طرح سهيم شود، روش دوم هم روش پرداخت نقدي از طريق درگاه پرداخت اينترنتي به آدرس www.ayneshamdoon.ir است كه در اين قسمت مبلغ مورد نظر بدون محدوديت در پرداخت، واريز مي‌شود.

کد خبر 348794

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha