چهارشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۶
۰ نفر

اظهارات مقام‌های ترکیه برای مداخله در عملیات آزادسازی شهر موصل تنش‌ها میان آنکارا و بغداد را به اوج خود رسانده و ۲ کشور اقدام به احضار سفرای یکدیگر کرده‌اند.

عراق - ترکیه

پس از رجب طيب اردوغان، رئيس‌جمهور تركيه، نخست‌وزير اين كشور هم در اظهارات مشابهي از نقشه آنكارا براي حضور در عمليات نظامي موصل با وجود مخالفت دولت عراق خبر داده است.

به‌دنبال اين مسئله وزارت امور خارجه عراق سفير تركيه در بغداد را احضار و مراتب اعتراض خود را به اظهارات «تحريك آميز» نخست‌وزير تركيه اعلام كرد. بنعلي ييلدريم، نخست‌وزير تركيه در جمع نمايندگان حزب عدالت و توسعه در پارلمان مدعي شده بود كه عمليات عراقي‌ها براي آزادسازي موصل درصورت كنترل اين شهر توسط نيروهاي شيعه باعث جنگ فرقه‌اي خواهد شد.

رئيس‌جمهور تركيه هم با ادعاي اينكه بعد از آزادسازي موصل اين شهر بايد سني باقي بماند و نبايد به‌دست شيعيان بيفتد گفته است كه نيروهاي نظامي تركيه به هر شكل وارد عمليات موصل خواهند شد. نعمان كورتلموش، معاون نخست‌وزير تركيه هم با انتقاد از اختلاف‌هاي سياسي در عراق، مدعي شده كه هيچ‌كسي نمي‌تواند حضور نيروهاي اين كشور در شمال عراق و پايگاه «بعشيقه» را زير سؤال برده و با آن مخالفت كند.

پارلمان عراق در واكنش به اظهارات مقام‌هاي ارشد تركيه روز سه‌شنبه در جلسه خود قانوني را تصويب كرد كه حضور نيروهاي تركيه در اين كشور را محكوم مي‌كند و آن را مخالف منافع ملي عراق مي‌داند. پيش از اين دولت عراق هم اظهارات مقام‌هاي تركيه را مداخله در امور داخلي اين كشور خوانده و آن را محكوم كرده بود. وزارت امور خارجه تركيه هم در آنچه اعتراض به اين مصوبه و موضع‌گيري پارلمان عراق خوانده شده سفير بغداد در تركيه را احضار كرده است. حضور بدون مجوز نيروهاي نظامي تركيه در خاك عراق باعث تنش در روابط
دو طرف از يك‌سال گذشته شده است اما اكنون مواضع مقام‌هاي تركيه اين مسئله را به اوج خود رسانده است.

  • هشدار العبادي درباره ماجراجويي تركيه

حيدر العبادي، نخست‌وزير عراق روز گذشته در نشستي خبري با اشاره به اقدام‌هاي آنكارا، نسبت به تبديل «ماجراجويي‌هاي تركيه» در عراق به درگيري‌هاي منطقه‌اي هشدار داد. نخست‌وزير عراق گفت: ورود نيروهاي خارجي به عراق براي مشخص كردن اوضاع اقدامي غيرقابل‌قبول است و ما با حضور نيروهاي خارجي در كشورمان مخالفيم. ما بارها از تركيه خواسته‌ايم در امور عراق دخالت نكند. من نگرانم كه ماجراجويي تركيه به يك جنگ منطقه‌اي تبديل شود.

وي تأكيد كرد: حضور نيروهاي تركيه در خاك عراق تجاوز به حاكميت كشور ماست و پافشاري تركيه بر حضور اين نيروها در خاك عراق را نمي‌توان به هيچ عنوان توجيه كرد. العبادي همچنين روز گذشته در پيامي راديويي براي مردم موصل اعلام كرد كه پيروزي بزرگ نزديك است. گفته مي‌شود اين مسئله به‌شدت فرماندهان داعش در اين شهر را نگران و اين گروه تروريستي مجازات اعدام را براي كساني كه به راديو گوش مي‌دهند، تعيين كرده است.

  • تلفات در حملات اشتباه ائتلاف و تركيه

حمله هوايي جنگنده‌هاي تركيه روز گذشته به شهر الباب در شمال سوريه كشته شدن حداقل 28غيرنظامي و زخمي شدن 100نفر ديگر را به‌دنبال داشت. همزمان با اين مسئله در بمباران اشتباهي ائتلاف ضد‌داعش هم حداقل ۲۱ نفر از نيروهاي داوطلب عشاير در نزديكي موصل كشته شدند. اين در حالي است كه به‌دنبال تعليق مذاكرات آمريكا با روسيه و در ميان گمانه‌زني‌ها درباره حملات نظامي محدود عليه نظام سوريه، وزارت خارجه آمريكا اعلام كرد، كشورش راهكارهاي ديپلماتيك، نظامي، اطلاعاتي و اقتصادي را براي تعامل با بحران سوريه بررسي مي‌كند. همچنين منابعي در مسكو و برلين از طرح ناتو براي حمله به ارتش سوريه و هم‌پيمانانش با بيش از ۸۰۰ جنگنده و مشاركت ۱۴ كشور و حمايت مالي عربستان خبر دادند.

کد خبر 348704

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha