شادی خوشکار: مسابقه‌ی دو روزه‌ی عروسک‌ها تمام شد. نوجوانان کانونی، ششم تا هشتم مهرماه۹۵ از شهرهای مختلف ایران دور هم جمع شدند و به عروسک‌هایشان جان دادند و قصه‌ی آن‌ها را گفتند.

دوچرخه شماره ۸۴۹

 شهر ساری در اولین روزهای پاییز، از سه‌شنبه تا پنج‌شنبه، میزبان نوجوان‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بود. آن‌ها در همین جشنواره که دو‌سال یک‌بار برگزار می‌شود، قول گرفتند که جشنواره سالانه شود.

 

دوچرخه شماره ۸۴۹

مراسم اختتاميه‌‌ي هفدهمين جشنواره‌ي سراسري نمايش عروسكي/ عكس‌ها: يونس پناهي

 

جشنواره‌ي نمایش عروسکی کانون پرورش فكري، هفدهمین دوره‌ي خود را پشت سر گذاشت. نمایش‌هایی که به جشنواره راه پیدا کردند، از بین 473 نمایشی انتخاب شدند که در استان‌ها اجرا شده‌ بود.

در اين دوره 11 نمایش به همراه نمایشی از استان میزبان برای داوری نهایی اجرا شدند. «مریم سعادت»، «زهرا صبری» و «حسن دادشکر» از قدیمی‌های تئاتر کانون پرورش فكري، کارهای بچه‌ها را دیدند و داوری کردند.

سه‌شنبه برای اجراکنندگان روز شلوغی بود. از صبح تا غروب، هشت نمایش در اداره‌ي مرکزی کانون پرورش فکری در پارک سنگ ساری اجرا شد.

اول از همه، کرمانی‌ها روی صحنه رفتند و نمایش «تو می‌دونی من کی هستم» را اجرا کردند. بعد از آن‌ها استان میزبان نمایش‌«تولد یک هیولا»واستان آذربایجان‌غربی نمایش «دنیای زیبا»را روی صحنه بردند.

 

دوچرخه شماره ۸۴۹

 

بعدازظهرسه‌شنبه، نوجوانان مرکز فراگیر تهران نمايش «نمکی بلا و دیو ناقلا» و استان چهارمحال و بختیاری نمایش «ماه بود و روباه»را اجرا کردند.

«هیولای کوچک» ازاستان قزوین و «خال پادشاه» از استان تهران، نمایش‌های بعدی بودند و در نهایت همدانی‌ها با نمایش«طبیعت زیباست» به نمایش‌های روز اول پایان دادند.

غروب همین روز، شرکت‌کنندگان بعد از بازگشت به محل اسکان در کارگاهی شرکت کردند که با حضور داوران تشکیل شده بود. آن‌ها در این کارگاه سؤال‌هايشان را از پیش‌کسوت‌های تئاتر عروسکی پرسیدند.

داورها در این مراسم به بچه‌ها گفتند که می‌دانند چه‌قدر اجرای عمومی کار سختی است و وقتی احساس مسئولیت پیش می‌آید، دیگر دست و پای اجراکننده همراهی نمی‌کنند، اما تئاتر زحمت می‌خواهد.

زهرا صبری گفت کار کودک و نمایش عروسکی را برای این دوست دارد که بچه‌ها با هیچ‌کس تعارف ندارند و اگر خوششان نیاید در سالن نمی‌نشینند.

آن‌ها به بچه‌ها گفتند که اگر می‌خواهید این راه را ادامه دهید باید پوست‌کلفت باشید و سعی کنید کار موفق دیگران را تکرار نکنید و از مشابه‌سازی و کپی‌کاری  دوری کنید.

 

دوچرخه شماره ۸۴۹

 

روز دوم، چهار نمایش دیگر با نام‌های «پرواز» از آذربایجان شرقی، «فرار از زندان» از استان فارس، «شلبی، تنها نرو» از تهران و «تارتوری» از استان مازندران اجرا شدند و در فرصتی که داوران برای اعلام نتیجه‌ي جشنواره جلسه گذاشته باشند، نوجوان‌ها فرصتی پیدا کردند که استراحت کنند و در هوای پاییزی مازندران تفریح کنند.

صبح پنج‌شنبه برند‌ه‌ها اعلام شدند. گروه نوجوانان نابینای تهرانی که با نمایش «نمکی بلا و دیو ناقلا» توجه‌ها را به خود جلب کرده‌ بود، برگزیده‌ي اول بخش گویندگی عروسک شد و در بخش عروسک‌گردانی، نوجوانان استان چهارمحال و بختیاری با نمایش «ماه بود و روباه» جایزه‌ي اول را به شهرشان بردند.

گفتني است در این جشنواره از پیش‌کسوت تئاتر، «حسین محب‌اهری» هم تجلیل شد.

 

دوچرخه شماره ۸۴۹

 

حسن دادشکر، درباره‌ي این جشنواره می‌گوید: «خیلی از اعضاي کانون پرورش فكري دوست داشتند در جشنواره‌ي نمایش عروسکی بخش‌ مسابقه باشد؛ چون آن‌ها را ترغیب می‌کند که بهتر و خلاقانه‌تر کار کنند.

اما سوای این قضایا و جایزه، نمایش عروسکی در کانون پرورش فكري، یک وسیله‌ است. هدف این نیست که این بچه‌ها بازیگر و کارگردان شوند، بلکه از تئاتر به عنوان یک وسیله کاربردی استفاده می‌شود که بچه‌ها در پروسه‌ي اجرای این کار، مدیریت و تقسیم کار و متکی‌بودن به خود را در جمع یاد بگیرند.

بخش اصلی این است که از طریق نمایش خودشان و درونشان را بیرون بریزند. از آن‌جا که مربی‌ها و دوستان به کار نمایش علاقه‌مند بودند اجراها هم پخته‌تر شده‌ است.»

 

دوچرخه شماره ۸۴۹

کد خبر 348669

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha