همشهری آنلاین: در ادامه واکنش‌ها به حضور نظامیان ترکیه در شمال عراق، مجلس نمایندگان عراق روز سه شنبه در مصوبه‌ای این اقدام ترکیه را محکوم کرد.

 پارلمان عراق حضور نظامیان ترکیه در شمال موصل را محکوم کرد

به گزارش ایرنا، تلویزیون دولتی عراق اعلام کرد که مجلس نمایندگان عراق در مصوبه ای در جلسه امروز خود، حضور نظامیان ترکیه در شمال عراق را محکوم کرد.

بنا بر اعلام تلویزیون دولتی عراق، در این مصوبه، پارلمان این کشور از حضور نظامیان ترکیه در اراضی شمال عراق به عنوان 'نیروهای اشغالگر' یاد کرده و از دولت عراق خواسته است که تدابیر لازم را برای خارج کردن این نیروها از اراضی عراق اتخاذ کند.

پیش از این دولت عراق، وزارت خارجه و تعدادی از فراکسیون ها و نمایندگان پارلمان عراق نیز به طور جداگانه در اظهار نظرها و بیانیه های جداگانه حضور نیروهای نظامی ترکیه در شمال عراق را محکوم و خواستار خروج این نیروها از اراضی عراق شدند.

ترکیه از اواخر سال 2015 صدها نفر از نیروهای ارتش خود را بدون هماهنگی و اطلاع دولت مرکزی عراق، در پادگان 'بعشیقه' در شمال موصل در عمق 100 کیلومتری اراضی عراق مستقر کرد و این حضور به رغم گذشت بیش از 10 ماه همچنان در این منطقه از شمال عراق ادامه دارد.

رییس جمهور ترکیه در پی مصوبه شنبه گذشته پارلمان این کشور مبنی بر تمدید حضور یکساله نظامیان ترک در شمال عراق، اعلام کرد که در عملیات آزادی سازی موصل شرکت می کند و این در حالیست که دولت عراق در پاسخ به این اظهارات 'رجب طیب اردوغان' گفت که عملیات آزادسازی موصل بدون حضور نیروهای ترکیه خواهد بود.

عراق در طول ماه های گذشته بارها خواستار خروج نظامیان ترکیه از اراضی اش شده اما آنکارا تاکنون به این خواسته بغداد عمل نکرده است.

جالب اینکه به رغم صدور بیانیه هایی از سوی شورای امنیت سازمان ملل و اتحادیه عرب، ترکیه به هیچ یک از این درخواست های نهادهای منطقه ای و بین المللی توجهی نکرده است.

دولت آمریکا به رغم داشتن توافقنامه امنیتی راهبردی با بغداد، اما آنکارا تاکنون در اقدامی برای خروج نیروهای خود از شمال عراق نکرده است.

  • ائتلاف ملی عراق: نظامیان ترکیه باید به سرعت از اراضی عراق خارج شوند

ائتلاف ملی بزرگترین فراکسیون در پارلمان و فراگیرترین گروه سیاسی در عراق نيز روز سه شنبه در بیانیه ای خواستار خروج فوری نظامیان ترکیه از اراضی شمال عراق شد و افزود: این نیروها باید به سرعت خاک عراق را ترک کنند.

به گزارش ایرنا، ائتلاف ملی در این بیانیه با اظهارنظرهای مقامات ترکیه درباره عملیات موصل و ادامه حضور نظامیان آنها در عراق و سوریه اعلام مخالفت کرده و از دولت آنکارا خواسته است که هرچه سریعتر نیروهایش را از عراق بیرون بکشد.

گروه ائتلاف ملی به ریاست سید عمار حکیم، از دولت ترکیه خواسته که به اصول همجواری با عراق پایبند باشد و افزوده است: با نگرانی اظهارات مقامات ترکیه را در خصوص آزادی موصل و تمدید حضور نظامیان آنها در عراق و سوریه دنبال می کنیم.

بیانیه افزوده است: اعضای شورای رهبری ائتلاف ملی در نشست دوشنبه شب خود، موضوع اظهارات مقامات ترکیه درباره عملیات موصل و تمدید حضور نیروهای نظامی ترکیه را بحث و بررسی کردند.

دولت، وزارت خارجه، پارلمان و فراکسیون ها و نمایندگان مختلف پارلمان عراق در اظهار نظرها و بیانیه ها با حضور نظامیان ترکیه در شمال عراق مخالفت کرده اند، با وجود این، آنکارا همچنان صدها سرباز خود را در پادگان 'بعشیقه' در شمال موصل در عمق صدمتری اراضی عراق نگه داشته و از خروج آنها از عراق خودداری می کند.

  • جبهه تحول خواه پارلمان عراق خواستار قطع روابط با آنکارا شد

در ادامه واکنش ها در داخل عراق به تصمیم پارلمان ترکیه به تمدید یکساله نظامیان این کشور در اراضی عراق و سوریه، و در شدیدترین موضع گیری، جبهه تحول خواه در مجلس نمایندگان عراق خواستار قطع روابط با آنکارا شد.

به گزارش ایرنا، اعضای جبهه تحول خواه بعد از جلسه پارلمان روز سه شنبه در یک نشست خبری با صدور بیانیه ای که 'احمد الجبوری' نماینده اهل سنت در مجلس نمایندگان عراق آن را قرائت کرد، خواستار قطع کامل روابط با آنکارا شدند.

در این بیانیه از دولت و پارلمان عراق خواسته شده است که هرچه زودتر سفیر عراق از آنکارا فراخوانده شده و در مقابل سفیر ترکیه از اراضی عراق طرد شود.

نمایندگان جبهه تحول خواه که بیش از 100 نماینده از مجموع 328 نماینده پارلمان عراق را تشکیل می دهند، همچنین بر ضرورت قطع کامل روابط اقتصادی و تحریم کالاهای ترکیه ای در عراق تاکید کردند.

پارلمان ترکیه روز شنبه گذشته در مصوبه ای با تمدید یکساله نظامیان ترکیه در اراضی عراق و سوریه موافقت کرد و متعاقب آن 'رجب طیب اردوغان' رییس جمهور ترکیه گفت که آنکارا در عملیات موصل شرکت می کند.

بسیاری از نمایندگان و کمیسیون های روابط خارجه و امنیت و دفاع پارلمان در روزهای گذشته نسبت به این موضع ترکیه واکنش نشان داده اند.

در این راستا وزارت خارجه طی بیانیه ای این موضع ترکیه را محکوم کرد و سخنگوی دولت عراق نیز در اظهاراتی تاکید کرد که عملیات موصل بدون حضور ترکیه خواهد بود و در عین حال گفت که اظهارات و مواضع رهبران ترکیه در خصوص جنگ موصل بر روند این عملیات اثر منفی می گذارد.

'حیدر العبادی' نخست وزیر عراق نیز دوشنبه شب گذشته در دیدار با معاون مشاور امنیت ملی دولت انگلستان در بغداد گفت که عراق مخالف حضور نظامی ترکیه در اراضی اش است.

صدها تن از نظامیان ترکیه از اواخر 2015 تا به امروز در پادگان بعشیقه در شمال موصل در عمق 100 کیلومتری اراضی عراق مستقر هستند.

به رغم صدور بیانیه هایی از شورای امنیت سازمان ملل و اتحادیه عرب و مطالبات مکرر دولت عراق مبنی بر خروج این نیروها از اراضی عراق، اما ترکیه تاکنون از این امر امتناع کرده و بر خلاف خواست بغداد، اعلام کرده است که در جنگ موصل شرکت می کند.

دولت آمریکا با وجود توافقنامه امنیتی راهبردی با عراق اما تاکنون نسبت به حضور این نیروهای خارجی در شمال عراق واکنش چشمگیری نشان نداده و در اظهارات ضعیفی فقط حضور نظامیان ترکیه را در شمال عراق به مصلحت ندانسته است.

کد خبر 348538

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha