همشهری آنلاین: در پنجمین نمایشگاه یاد یار مهربان که از 13 تا 20 آبان در تهران برگزار می‌شود، 14 هزار جلد کتاب از 422 ناشر در محل مصلی تهران به تماشا و فروش گذاشته خواهد شد.

به گزارش همشهری آنلاین احمد نوریان، معاون اجتماعی و سرپرست سازمان فرهنگی وهنری شهرداری تهران ضمن اعلام این خبردر نشست خبری صبح چهارشنبه(2 آبان) دلیل از افزایش چند صد در صدی  بودجه این نمایشگاه خبر داد و گفت: باموافقت رئیس جمهور مقرر شد که وزارت  ارشاد 20 میلیارد تومان بودجه را در اختیار این طرح قرار دهد تا از این پس تمامی مدارس کشور از مزیت های این طرح بهره مند شوند.

نوریان اضافه کرد با تزریق این بودجه  ما نیزامکانات نرم افزاری را در اختیار چنین طرحی قرار خواهیم داد تا پیش از پایان امسال برگزاری نمایشگاه یاد یار مهربان در شهرهای دیگر کشور را شاهد باشیم .»

نوریان همچنین از اقبال سازمان فرهنگی وهنری از طرح هایی که به گسترش فرهنگ کتاب و کتابخوانی منجر شود سخن گفت واضافه کرد که علاوه بر مدارس تهران به مدارس استان تهران هم دراین طرح کتاب اهداء خواهد شد.

وی با اعلام آمادگی مجموعه شهرداری تهران برای دریافت هرگونه طرحی در جهت غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان، گفت: در همین راستا قرار است تعدادی از کتاب های اهدایی به مدارس رونمایی شود. نظرسنجی هایی را نیز در محل نمایشگاه یاد یار مهربان برگزار می کنیم.

نوریان در پاسخ سوالی درباره نحوه پرداخت عوارض نیم درصدی شهرداری به کتابخانه های عمومی گفت: « سلسله اقدامات شهری در زمینه کتابخانه‌های عمومی و مدارس آن قدر زیاد است که نیم درصد عوارض شهرداری که خیلی‌ها به آن متکی هستند زمینه زیادی ندارد. در تهران 313 کتابخانه داریم که از این تعداد 80 کتابخانه متعلق به شهرداری است.

امسال تنها 15 میلیارد تومان برای توسعه کتابخانه‌های محلات اختصاص داده‌ایم که در مقایسه با نیم درصد عوارض رقم قابل ملاحظه‌ای است. 22 کتابخانه در تهران احیا شده است. همچنین شهرداری تهران طرح ساخت باغ کتاب تهران را با 55 میلیارد اعتبار در دست دارد که فضایی در حدود 100هزار متر را در بحث توسعه کتابخانه‌‌ها به خوداختصاص داده است»

شهرام نیا دبیر پنجمین نمایشگاه یاد یار مهربان نیز در این نشست خبری حضور داشت  که با اشاره به  انتخاب  16 هزار عنوان کتابی که  ناشران در اختیار ستاد قرار داده‌اند، گفت:« این کتاب ها  برای نخستین بار به صورت مشترک توسط شهرداری، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و کارشناسان وزارت آموزش و پرورش ارزیابی و انتخاب شده اند.

وی گفت : ما تلاش کردیم کتاب‌هایی که امسال انتخاب می‌شود از نظر کیفیت به نسبت سال گذشته مطلوب تر باشد و استقبال ناشران بیش از سال گذشته بوده است. ضمن آنکه  تحویل کتاب‌ها در محل یکی دیگر از کارهای ابتکاری امسال است. »

رئیس ستاد برگزاری پنجمین دوره نمایشگاه یاد یار مهربان، تعداد ناشران حاضر در این نمایشگاه را 422 ناشر و کتاب های وصولی را 16 هزار جلد برشمرد و گفت:« از این میان 14 هزار جلد مورد تائید قرار گرفته است که می توان گفت حدود 15 تا 20 درصد کتاب ها آموزشی است. کتاب های حذف شده نیز عمدتاً شامل کتب حل المسائل، کتب بسیار تخصصی، کتاب های لوکس و نفیس و غیرکتابخانه ای و کتاب های تک کاربره (مانند کتاب هایی که بر روی آنها می توان نقاشی کرد و از این لحاظ تنها یک نفر می تواند از آنها استفاده کند) هستند و تعداد کتاب های که به دلایل اعتقادی و مسائلی از این دست حذف شده اند، بسیار نادر است.»

شهرام نیا رئیس ستاد برگزاری نمایشگاه درخصوص اعتبارات گفت:«اعتباری که برای برگزاری این نمایشگاه درنظر گرفته شده، 2 میلیارد و 400 میلیون تومان است که 2 برابر دوره قبل است. نیمی از این اعتبار را سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و نیم دیگر را وزارت ارشاد تامین کرده است.

در نمایشگاه امسال علاوه بر  مدرسه موجود در شهر تهران اعم از دولتی و غیرانتفاعی و در تمامی مقاطع تحصیلی، مدارس شهرهای اقماری تهران و 100 حوزه و مدرسه دینی نیز از کتاب های اهدایی برخوردار می شوند. همچنین به هرکدام از کتابخانه های عمومی شهر تهران (اعم از کتابخانه های وابسته به سازمان فرهنگی هنری و کتابخانه های وابسته به نهاد) به میزان یک میلیون تومان کتاب اهدا می شود.»
 
رئیس موسسه نشر شهر همچنین از اعلام آمادگی انجمن خیرین مدرسه ساز برای شرکت در نمایشگاه و تجهیز کتابخانه های شهر تهران خبر داد و گفت:» این انجمن رقمی در حدود 600 میلیون تومان برای مشارکت پیش بینی کرده است که البته هنوز وصول  نشده است.»
 
شهرام نیا همچنین با اشاره به حضور شرکت ها و موسسات تولید کننده کتاب های الکترونیک در نمایشگاه یاد یار مهربان، اضافه کرد: «خوشبختانه وزارت ارشاد آئین نامه خرید کتاب را تغییر داده است و از این پس امکان خرید این گونه کتاب ها فراهم شده است که در نمایشگاه امسال نیز این اتفاق خواهد افتاد.»
 
قرار بود در این نشست علی اکبر اشعری رئیس کتابخانه ملی و محسن پرویز معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شرکت کنند. اشعری به دلیل بروز مشکلی از حضور معذرت خواهی کرد و پرویز نیز با تاخیری یکساعته  رسید.

پرویز در سخنانی با اشاره به همکاری ارشاد با شهرداری تهران در برگزاری نمایشگاه یاد یار مهربان، گفت:« ما هیچ گونه اختلاف نظر بنیادینی با همکاران فرهنگی مان در شهرداری نداریم و تحلیل هایی که برخی در این زمینه ارائه می دهند، بیشتر خوراکی غیرفرهنگی می سازد. نمود این همکاری نیز برگزاری نمایشگاه کتابی است که تحت عنوان یاد یار مهربان برگزار می شود.»
 
وی با اشاره به این که  هدف ما از همکاری در برپایی چنین نمایشگاهی این نیست که به ناشران رونق اقتصادی بدهیم، افزود:«  اما وقتی چنین اقدامی فرهنگی صورت می گیرد، طبیعتاً از قبل آن بهره هایی هم به ناشران می رسد.»

پرویز با ابراز امیدواری نسبت به گسترش نمایشگاه یاد یار مهربان در سطح کشوری، یادآور شد:« من از هم اکنون نگران این موضوع هستم که در صورت گسترش چنین نمایشگاهی آیا ناشران ما می توانند به اندازه کافی برای آن کتاب تولید کنند؟ به هرحال سیاست های ما برای خرید و اهدای کتاب جدی است و علاقه مندیم که با کلیه کارشناسان در این زمینه همکاری کنیم.»

  در پنجمین نمایشگاه یاد یار مهربان (اهدا کتاب به مدارس تهران) سه نهاد سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اداره کل آموزش و پرورش استان تهران مشارکت دارند.

گزارش همشهری آنلاین حاکی‌است که این طرح نخستین بار در دوره شهرداری محمود احمدی‌نژاد در محل سالن حجاب برگزار شد.[سابقه خبر]

کد خبر 34848

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز