حسین امیر عبداللهیان، معاون سابق وزیر خارجه و مشاور بین‌الملل رئیس مجلس با بیان اینکه آنچه آمریکایی‌ها در ارتباط با سوریه دنبال می‌کنند نتیجه نهایی‌اش تغییر رئیس‌جمهور سوریه است، گفت:

امیر عبداللهیان : سوریه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تأثیرگذار است

 آمريكا 2ايده درباره سوريه دارد كه با ايران نيز اين ايده‌ها را در ميان گذاشته است. وي در عين حال اظهارنظر اخير كري را بي‌ارتباط با تحولات داخلي آمريكا ندانست و يادآور شد: براي آنها مهم است كه در انتخابات رياست‌جمهوري آتي اين كشور با كارت سوريه بازي كنند. اشاره عبداللهيان به فايل صوتي پرحرف و حديثي است كه اخيرا از جان‌كري، وزير خارجه آمريكا درباره سرنوشت اسد در سوريه منتشر شده بود.

انتشار اين فايل صوتي و اظهارات كري مبني بر موافقت اين كشور با نامزدي بشار اسد در انتخابات رياست‌جمهوري سوريه، بازتاب‌هاي فراواني در 2روز گذشته داشته است، اما حالا معاون سابق وزير خارجه ايران مي‌گويد كه اين پيشنهاد قبلا با واسطه از طرف آمريكا با ايران در ميان گذاشته شده است. روزنامه «نيويورك تايمز» آمريكا، فايلي صوتي را از جان كري، وزير خارجه آمريكا در نشست محرمانه چند روز قبل با فعالان سوري و ديپلمات‌ها منتشر كرد. اين فايل صوتي از نشست 40دقيقه‌اي كري با مخالفان در حاشيه مجمع عمومي سازمان ملل درز كرده‌است كه هفته گذشته در نيويورك جريان داشت. كري در اين فايل صوتي به مخالفان سوري پيشنهاد داده كه در انتخاباتي كه شامل بشار اسد، رئيس‌جمهور سوريه باشد، شركت كنند.

در اين رابطه خبرنگار همشهري با حسين اميرعبداللهيان، دستيار و مشاور بين‌الملل رئيس مجلس كه در طول بحران سوريه با سمت معاون عربي وزير خارجه متولي اصلي اين تحولات بوده گفت‌وگو كرد. مشاور رئيس مجلس در رابطه با نحوه در ميان گذاشتن ايده آمريكايي‌ها درباره سوريه نيز اظهار كرد: آمريكا اين ايده را به‌صورت غيرمستقيم با ما و به‌طور مستقيم با روس‌ها مطرح و البته براي تحقق آن خيلي تلاش و پيگيري نيز كرد.

وي با تأكيد بر اينكه نگاه راهبردي آمريكا حذف بشار اسد است، تصريح كرد: آنها 2راهكار دارند؛ يكي اين است كه بشار اسد از اكنون اعلام كند در پايان پروسه سياسي 18ماهه كه يك سالش سپري شده نامزد انتخابات رياست‌جمهوري نمي‌شود اما با اختيارات تام، ماه‌هاي باقيمانده را به‌عنوان رئيس‌جمهور سوريه سپري كند.

معاون سابق وزير خارجه افزود: ايده دوم آنها اين است كه بشار اسد قدرت را به يكي از اطرافيانش واگذار كند اما در پايان پروسه 18ماهه امكان نامزدي داشته باشد.به گفته امير عبداللهيان نتيجه هر دو ايده آمريكايي‌ها حذف بشار اسد خواهد بود چون در حالت اول بشار اسد با دست خودش با عدم‌نامزدي در انتخابات آينده سوريه خود را حذف كرده و در حالت دوم هم از همان لحظه اول قدرت را ازدست داده است. مشاور لاريجاني بيان كرد: به عقيده من اين اظهارات جان كري و نگاه آمريكايي‌ها به بحث انتخابات در سوريه موذيانه است. مشروح اين گفت و گو در روزهاي آينده منتشر خواهد شد.

  • واكنش‌ها به صوت جنجالي

سوم مهرماه علي شمخاني، دبير شوراي‌عالي امنيت ملي از درخواست‌هاي مكرر آمريكا براي مذاكره با ايران درباره منطقه خبر داده و گفته بود: نكته‌اي كه مانع از گفت‌وگو با آمريكا شده است حمايت پنهان و آشكار آنها از دولت‌ها و گروه‌هايي است كه مستقيما موجب تقويت تروريسم مي‌شوند.روز شنبه بهرام قاسمي، سخنگوي وزارت خارجه در واكنش به اظهارات كري به خبرنگار همشهري گفته بود: اظهارات كري مي‌تواند مهم باشد اما همه راه‌حل يا همه داستان نخواهد بود چون آمريكا هم بخشي از راه‌حل سوريه است نه همه راه‌حل.

قاسمي تأكيد كرده بود كه آينده سوريه با اين جملات و كلمات نمي‌تواند تغيير كند و قطعا سرنوشت سوريه راه‌حل سياسي دارد و بدون راه‌حل سياسي كه از مسير انتخابات و صندوق رأي عبور مي‌كند، حل و فصل مسائل سوريه امكانپذير نيست.

کد خبر 348434

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha