یکشنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۸
۰ نفر

حسین رویوران: فایل صوتی گفت‌وگوهای کری با مخالفان سوریه اول از همه نشان می‌دهد که آمریکا با گروه‌های تروریستی حاضر در سوریه ارتباط مستقیم دارد و از آنها به‌عنوان ابزار فشار علیه دولت سوریه استفاده می‌کند.

ریوران

اين مهم‌ترين نكته‌اي است كه اين فايل مشخص مي‌كند. زماني كه اين افراد از آمريكا مي‌خواهند به آنها كمك كند اما كري مي‌گويد كه واشنگتن به دلايل مختلف چنين امكاني را ندارد. اين مسئله نشان‌دهنده محدود بودن انتخاب‌ها و گزينه‌هاي آمريكا در شرايط فعلي در قبال سوريه است. ارتباط آمريكا با گروه‌هاي تروريستي بسياري از مسائل را فاش مي‌كند.

دليل اينكه آمريكا با وجود توافق اخير با روسيه سرانجام حاضر نشد با مسكو براي هدف قرار دادن مواضع جبهه النصره همكاري كند به همين ارتباطات پشت‌پرده بازمي‌گردد. بخشي از كساني كه با كري ديدار كرده بودند از جبهه النصره بوده‌اند و اين نشان‌دهنده ارتباط آمريكا با گروه‌هاي تكفيري و تروريستي در سوريه است.

مسئله اصلي اين است كه كمك‌هاي ايران و روسيه پروژه براندازي نظام سوريه را به‌صورت كامل منتفي و پرونده اين مسئله را مختومه كرده است. به هيچ عنوان امكان براندازي نظام در سوريه ديگر وجود ندارد و واقعيت‌ها در سوريه با حمايت كشورهاي حامي دمشق تغيير پيدا كرده است. آمريكا به همين‌خاطر ناگزير شده است كه با واقعيت‌ها و نظام موجود تعامل كند.

توافق اخير آمريكا و روسيه به نوعي نشان‌دهنده پذيرفتن اين حقيقت درباره پايداري نظام سوريه است. هيچ نظامي نمي‌تواند بدون داشتن پايگاه اجتماعي 6سال با همه بحران‌هاي به‌وجود آمده دوام بياورد. به همين دليل آمريكا بعد از 6سال به نتيجه رسيده كه عكس تصور اينكه دولت بشار اسد را مردم نمي‌خواهند درست است. واشنگتن فهميده اين تصور كه پيش از اين از سوي كشورهاي مخالف دولت سوريه تكرار مي‌شد پايه و اساسي ندارد. به همين‌خاطر ناچار به تغيير مواضع و سياست‌هاي خود شده است.

كري در بخشي از حرف‌هايش به همين‌خاطر درباره برگزاري انتخابات با حضور بشار اسد صحبت مي‌كند اما باز هم مي‌گويد اگر آواره‌ها حق رأي داشته باشند بشار اسد شكست مي‌خورد. انتخابات براي آواره‌هاي سوري مثلا در تركيه و اردن اگر با نظارت اين كشورها كه با دولت سوريه مشكل دارند برگزار شود معلوم است چه نتيجه‌اي به همراه دارد.

در انتخابات 2014دولت سوريه در بيروت صندوق انتخاباتي داشت و صف جلوي سفارت سوريه حدود 5كيلومتر شد. مسئله‌اي كه نشان داد آوارگان جنگي در لبنان با وجود شرايط سخت عمدتا به دولت سوريه رأي مي‌دهند. اگر شرايط انتخابات مانند لبنان و آزادانه باشد حتي اين تصور كري هم درست نيست و بشار اسد رأي مي‌آورد. اما اگر دولت‌هاي مخالف سوريه بخواهند نظارت داشته باشند احتمالا صندوق‌هاي رأي از آراي ضد‌اسد پر مي‌شود. در واقع اين رأي مردم سوريه نخواهد بود و نظر كشورهاي مخالف دمشق به‌حساب مي‌آيد.

در ماه‌هاي پاياني دولت اوباما آمريكا ممكن است تهديد كند يا بلوف بزند اما نمي‌تواند در عمل كار زيادي انجام دهد. آنچه از طرف آمريكا به‌عنوان تهديد نظامي مطرح مي‌شود بيشتر بلوف سياسي است و روسيه براساس همين جمع‌بندي اعلام كرد كه ما زمين را زير پاي هر كسي كه بخواهد عليه سوريه توطئه داشته باشد متزلزل مي‌كنيم.

دولت سوريه اكنون ابتكار عمل را در اختيار دارد و ايران و روسيه هم به اين كشور كمك مي‌كنند تا هر چه بيشتر و بهتر اين ابتكار عمل را در محورهاي مختلف داشته باشد. آزادسازي شرق حلب هم مسئله بسيار مهمي است. دولت سوريه اكنون در حال پيشروي در اين مناطق است. بسياري از افسران اطلاعاتي غربي مخصوصا فرانسوي، افسران قطري، تركيه‌اي و سعودي در شرق حلب در محاصره هستند و شكست مخالفان در شرق حلب، پاكسازي آن و مشخص شدن همكاري بسياري از كشورهاي منطقه و غرب با تروريست‌هاي تكفيري به زيان آمريكا و هم‌پيمان‌هايش خواهد بود.

  • كارشناس مسائل خاورميانه
کد خبر 348280

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha