پنجشنبه ۳ آبان ۱۳۸۶ - ۰۸:۵۸
۰ نفر

همشهری بین الملل: شهرام ناظری در مراسم بزرگداشت خود اعلام کرد که صحبت‌هایی با علیزاده انجام شده تا پس از سال‌ها، این2 هنرمند برجسته موسیقی همکاری مجددشان را آغاز کنند.

در مراسم نکوداشت شهرام ناظری که با حضور  عزت‌ا... انتظامی بازیگر پیشکسوت، دکتر محمد سریر آهنگساز و مدیرعامل خانه موسیقی و تعداد زیادی از اهالی فرهنگ و هنر و اهالی رسانه‌ها برگزار شد، محمود دولت‌آبادی، شهرام ناظری را ستایش کرد و گفت: «احساس می‌کنم باید از بزرگان موسیقی معاصر و پیشینیان آنها قدرشناسی کنیم که قدر و منزلت هنر موسیقایی را به آنجا رسانده‌اند که یکی از مهم‌ترین مراکز فرهنگی دنیا به این نتیجه می‌رسد که از شهرام ناظری به‌عنوان یکی از نمادهای موسیقی ما قدرشناسی کند. 

باید از سرمایه‌های فرهنگی کشورمان همچون آقای انتظامی که از طرف یونسکو تجلیل شدند یا از بزرگان موسیقی‌مان همچون شجریان، لطفی، علیزاده و مشکاتیان و کامکارها که از سوی نهادهای فرهنگی تقدیر می‌شوند و همواره موفق‌اند، حفاظت و حمایت کنیم.

اما نکته اینجاست که در موسیقی ما، بیشتر تلاش‌ها فردی بوده و هنرمندان، کمتر در عرصه موسیقی به هم نزدیک‌اند و کمتر با هم می‌جوشند.»

پس ازآن نوبت به عزت‌ا... انتظامی رسید. او که سال گذشته در پاریس از سوی یونسکو تقدیر شد، ابتدا از آن مراسم گفت: «تقدیر از خود را غیرقابل باور می‌دانستم. اما جدی شد. وحشت کرده بودم از من خواستند که صحبت کنم، نمی‌دانستم چه بگویم.

فکر کردم بهتر است از خودم بگویم؛ گفتم که از لاله‌زار آمدم و بچه سنگلج هستم و... مثل این بود که خواب می‌بینم. جنس هنرمندان ما، جنس دیگری است و همین نکته باعث می‌شد تا تقدیر از سوی یک نهاد خارجی برایم عجیب جلوه کند. از آنها پرسیدم چرا من را انتخاب کردید؟ گفتند تحقیق می‌کنیم. نگاه‌ها و جنس کار را جست‌وجو می‌کنیم.

خیلی خوشحال شدم. الان هم به شهرام عزیز تبریک می‌گویم که این عنوان را برای ایران کسب کردند. پس از آقای بازیگر، نوبت به دکترمحمد سریر آهنگساز نام آشنا و مدیرعامل خانه موسیقی رسید که از طرف خود و خانه موسیقی، این موفقیت را به شهرام ناظری تبریک گفت .

سریر درباره توجه جهانی به موسیقی سنتی ایران صحبت کرد و گفت: «شاید اسانس و رایحه قوی مراسم نکوداشت شهرام ناظری اولین شوالیه موسیقی ایران با حضور چهره‌های برجسته فرهنگ و هنر ایران برگزار شد. اما بخش مهم آن، بدون تردید اجرایی است که خواننده انجام می‌دهد. اجرایی با استفاده از تکنیک، دانش و توانایی فردی و فنی او که تأثیرگذاری‌اش در سطح جهانی، باعث افتخارآفرینی برای ایران می‌شود.

ناظری در ادامه گفت: میان چند قطب فرهنگی کشور نشسته‌ام و به این مسئله افتخار می‌کنم. همان‌طور که آقای دولت‌آبادی گفتند یکی از دریغ‌ها و تاسف‌های من این است که ما با هم هماهنگ نیستیم و یک دست هم صدا ندارد.

میان اهالی هنر، جدایی و تفرقه به وجود آمده که اولین ضربه آن به فرهنگ مملکت وارد می‌آید اما هنوز هستند هنرمندانی که افقی جهانی دارند و سعی می‌کنند عمیق‌تر نگاه کنند و روح هماهنگی خود را حفظ کنند. اولین تبریک‌هایی که پس از این موفقیت دریافت کردم، از 2 قطب فرهنگی کشور بود.

عزت‌الله انتظامی و حسین علیزاده به من تبریک گفتند که همین برای من کافی بود. پس از آن، خانه موسیقی، مرکز موسیقی صدا و سیما نیز از این موضوع استقبال کردند که از آنها هم سپاسگزارم. احساس می‌کنم بعد از این اتفاق باید راه‌های بیشتری باز کنم و از این محدوده‌ای که 30 سال در آن قرار داشته‌ام، چند قدم جلوتر بگذارم و هماهنگی با جریا‌ن‌های هنری و هنرمندان  را آغاز کنم.

باید از مردم ایران و همچنین از قوم و تبار خودم،  که من را تشویق و حمایت کردند، تشکر کنم. پس از سخنان شهرام ناظری، نوبت به سؤالات خبرنگاران رسید. خبرنگار همشهری امارات از ناظری پرسید:« شما از اتحاد میان هنرمندان عرصه موسیقی گفتید. خودتان به‌عنوان اولین گام، در این مسیر چه حرکتی انجام خواهید داد؟و او پاسخ داد: من آمادگی خود را برای همکاری با دوستان هنرمندم اعلام می‌کنم.

صحبت‌هایی با برخی دوستان از جمله آقای حسین علیزاده داشته‌ایم. با برخی دوستان دیگر هم حرف‌هایی زده شده ولی وقتی قرار است این صحبت‌ها به مرحله عمل برسد همه چیز متوقف می‌شود. امیدوارم بدون باند‌بازی‌های قدیم، جریان سالم‌ هنری بتواند موسیقی ایران را پیش ببرد و جلوه‌های واقعی خود را نشان دهد. ناظری همچنین درباره برگزاری کنسرت در ایران گفت:«من هر وقت موسیقی خوابید، وارد عمل شده‌ام، این روزها، کنسرت‌های فراوانی در حال اجراست و من منتظر یک فرصت خوب هستم تا انشاءالله کنسرتی در ایران برگزار کنم.»

دکتر محمد سریر، مدیرعامل خانه موسیقی هم در این باره از آمادگی خانه موسیقی برای برگزاری یک کنسرت بزرگ با اجرای شهرام ناظری گفت.

ناظری همچنان در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار همشهری امارات از مذاکره‌اش با صدا و سیما گفت: از 30 سال گذشته صدا و سیما بدون توجه به مالکیت مادی و معنوی هنرمندان آثار ما را پخش می‌کند بدون اینکه به ما اطلاع بدهد. از آنها خواستیم تا به این مسئله توجه کنند.

کد خبر 34811

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز