اسدالله افلاکی: با توجه به تأخیر در راه‌اندازی پتروشیمی اروند، پیش‌بینی می‌شود مشکلات ناشی از انتشار جیوه در خلیج فارس دست کم تا یک سال دیگرادامه داشته باشد.

ورود پساب‌های آلوده به جیوه صنایع پتروشیمی به خلیج فارس اینک به یکی از معضلات اساسی بندرنشینان ماهشهری تبدیل شده به‌طوری که اغلب این شهروندان به خاطر ترس از عواقب مصرف ماهی و میگوی آلوده، این منبع غذایی را از سبد مصرف خانواده حذف کرده‌اند.

ماجرا از آن جا آغاز شد که مدیر یکی از بیمارستان‌های ماهشهر نسبت به شمار غیرمتعارف نوزادان ناقص الخلقه در این بندر هشدار داد.

در پی آن نبوی، معاون محیط‌زیست دریایی، ورود فاضلاب‌های آلوده به جیوه به خلیج فارس را منشاء بیماری‌های تنفسی، گوارشی و ناباروری در منطقه ذکر کرد.

فاطمه واعظ جوادی، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست نیز مرداد ماه گذشته حین بازدید از مجتمع پتروشیمی بندر امام، میزان جیوه موجود در آب‌های بندر امام را بسیار بالا عنوان کرد و افزود: سامانه تصفیه این صنایع نیازمند اصلاح جدی است و باید به سرعت به انجام برسد.

در عین حال بررسی‌ها  نشان می‌دهد با وجود خطر‌زا بودن پساب‌های آلوده به جیوه و تأکید رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست به اصلاح سامانه فاضلاب صنایع پتروشیمی، روند آلودگی همچنان ادامه دارد.

از جمله درکارخانه پتروشیمی کیمیا که تا چندی پیش برای استحصال سود سوز آور(هیدرو اکسید سدیم) به سامانه خنک‌کننده مجهز بود به ازای استحصال هر تن سود سوز‌آور، 200 گرم جیوه وارد پساب‌های این کارخانه و در نهایت آب‌های خلیج فارس می‌شد.

اخیراً نیز که با هدف کاهش آلودگی، سامانه جدیدی جایگزین سامانه خنک‌کننده شده است همچنان بخشی از جیوه مصرفی وارد فاضلاب پتروشیمی شده که در نهایت از آب‌های خلیج فارس سر درمی‌آورد.

با این تفاوت که در این سامانه به ازای استحصال هر تن سود سوز‌آور 40 گرم جیوه به پساب‌ها راه می‌یابد. این در حالی است که ظرفیت اسمی تولید سود سوز‌آور در این کارخانه 250 هزار تن در سال است.

در خوشبینانه‌ترین حالت، ورود پساب‌های آلوده به جیوه به آب‌های ساحلی خلیج فارس در منطقه ماهشهر تا سال 87 ادامه خواهد داشت، چرا که بنا به اعلام مسئولان، راه اندازی پتروشیمی اروند که قرار است جایگزین کیمیا شود حداقل تا پایان سال 87 به درازا خواهد کشید.

کد خبر 34769

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز