مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: زمین تا همین اواخر تنها سیاره شناخته شده‌ سامانه خورشیدی بود که فعالیت تکتونیکی داشت، ویژگی منحصربه‌فردی که با قابلیت میزبانی حیات در زمین ارتباط داده می‌شد.

عطارد

براساس گزارش اسپيس، اكنون ناسا شواهدي به دست آورده‌است كه نشان مي‌دهد سياره عطارد نيز از فعاليت‌هاي زميني مشابهي در سطح خود برخوردار است، از جمله حركت تكه‌‌هايي از پوسته و ايجاد خط‌هاي گسلي.

اين شواهد از تصاويري به دست آمده‌اند كه توسط فضاپيماي مسنجر ثبت شده‌اند. اين فضاپيما در طول 18 ماه پاياني ماموريت خود از نزديكي سطح عطارد عبور كرده و از آن عكسبرداري كرد. اين تصاوير پله‌هاي گسلي را روي كوچكترين سياره سامانه خورشيدي نمايش مي‌دهند كه تا پيش از اين مشاهده نشده بودند، سازند‌هاي سنگي كه شبيه به پله هستند و اين بقايا به اندازه‌اي كوچكند كه دانشمندان احتمال مي‌دهند از نظر زمين‌شناسي از قدمت زيادي برخوردار نباشند.

اين به آن معني است كه عطارد هنوز درحال انقباض است و زمين ديگر تنها سياره سامانه خورشيدي نيست كه از نظر تكتونيكي فعال است. به گفته تام واترز محقق ارشد موزه ملي هوا فضاي اسميتسونيان كه در اين پروژه حضور داشته‌است، سن كم پله‌هاي گسلي به آن معني است كه عطارد نيز به عنوان سياره‌اي فعال به زمين پيوسته‌است و احتمالا امروز نيز گسل‌هايي جديد روي عطارد درحال شكل‌گيري است.

با اين‌همه و با وجود فعال بودن اين سياره، عطارد به دليل فاصله نزديكش تا خورشيد كاملا غيرقابل سكونت است. اين سياره كه هر 88 روز يكبار به دور خورشيد مي‌گردد، تقريبا هيچ اتمسفري ندارد و نوسان دما در آن از منفي 173 درجه تا 427 درجه سانتيگراد است. اما با درك بهتر فعاليت‌هاي تكتونيكي در عطارد مي‌توان ديدگاه بهتري درباره مكان وقوع اين فعاليت‌ها و چگونگي رصد آنها در ديگر سياره‌ها به دست آورد.

به جز زمين و عطارد كه سياره‌اند، نشانه‌هاي فعاليت‌هاي تكتونيكي روي قمر مملو از آب سياره مشتري، اروپا نيز ديده شده‌است كه البته هنوز به تاييد نرسيده‌است، اما به نظر مي‌آيد نسبت به عطارد ميزبان بهتري براي شكل‌گيري حيات باشد. 

محققان اكنون قصد دارند ميدان مغناطيسي جهاني عطارد و فعاليت‌هاي سطحي آن را مورد بررسي قرار دهند تا به آنچه در درون اين سياره درحال وقوع است پي ببرند.

کد خبر 347667

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha