سه‌شنبه ۶ مهر ۱۳۹۵ - ۰۷:۳۹
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان هیلاری کلینتون کاندیدای دموکرات‌ها برای انتخابات ریاست جمهوری آتی را در اولین مناظره تلویزیونی او با ترامپ، کاندیدای جمهوری‌خواهان پیروز دانست.مشروح این مناظره در ادامه آمده‌است.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، دونالد جی ترامپ، نامزد جمهوری‌خواه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و رقیب دموکراتش هیلاری کلینتون در اولین مناظره زنده تلویزیونی در دانشگاه هافسترا در شهر همپستید در ایالت نیویورک شرکت کردند.

تلویزیون سی ان ان گزارش داد: لیستر دون هولت، مجری بخش خبر شبانگاهی شبکه تلویزیونی ان بی سی نیوز که هدایت این مناظره را برعهده داشت، در آغاز گفت:« انتظار ندارم امشب به همه مسائل مطرح در رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری امسال بپردازیم. به همه یادآور می‌شوم که دو مناظره دیگر انتخابات ریاست جمهوری داریم که قرار است بعدا برگزار شود. در این مناظره بر مسائل زیادی تمرکز می‌کنیم که به نظر رای‌دهندگان آمریکایی مهم‌ترین مسائل به شمار می روند و در سوالات پافشاری می کنیم تا پاسخ‌های خاص‌تری دریافت کنیم. بنده افتخار می کنم که چنین نقشی را ایفا می کنم. اما امشب  به نامزدها و به همان اندازه به مردم آمریکا متعلق است.

نامزدها! مردم منتظر هستند تا شما سیاست‌ها و مواضع و دیدگاه‌ها و ارزش‌هایتان را بیان کنید. اجازه بفرمایید شروع کنیم. بخش اول این مناظره را دستیابی به شکوفایی (اقتصادی) نام‌گذاری کرده‌ایم و نکته اساسی در این زمینه، موضوع اشتغال است. دو واقعیت اقتصادی برای آمریکای امروز وجود دارد. در یک سو، شاهد آن هستیم که برای ششمین سال متوالی، اشتغال‌زایی در کشور افزایش یافته است. نتایج سرشماری های اخیر نیز نشان می دهد که درآمدها نیز پس از سال‌ها رکود، به صورت بی سابقه‌ای افزایش یافته است. اما درعین حال، نابرابری از نظر درآمدها همچنان، چشمگیر است و تقریبا نیمی از آمریکایی ها زندگی خود را با حقوق ماهیانه به سر می برند. ما گفت‌وگو را با شما سركار خانم کلینتون، وزیر سابق خارجه شروع می کنیم. چرا جنابعالی در مقایسه با رقیبتان گزینه بهتری برای ایجاد فرصت‌های شغلی هستید که سبب شود پول بیشتری به جیب کارگران آمریکایی برود؟»

هیلاری کلینتون در پاسخ گفت:«لیستر، از شما تشکر می کنم. از دانشگاه هافسترا نیز تشکر می کنم که میزبان ماست. سوال اصلی در این انتخابات آن است که می‌خواهیم چه نوع کشوری داشته باشیم و می خواهیم با هم چه نوع آینده‌ای را بسازیم. امروز دومین سال‌روز تولد نوه من است. بنابراین می بینید که من به این سوال‌ها زیاد فکر می کنم. برای این منظور، اولا باید اقتصادی بسازیم که برای همه نفع داشته باشد و نه فقط برای کسانی‌که در رده بالا قرار دارند. بنابراين باید فرصت‌های شغلی جدیدی ایجاد شود، باید مشاغل خوبی بوجود بیاید که درآمدهای آن نیز فزاینده باشد. من می خواهم روی شما (مردم) سرمایه گذاری کنیم. من می خواهم روی آینده شما سرمایه گذاری کنیم. این به معنای ایجاد فرصت‌های شغلی در بخش زیرساخت‌ها ، بخش تولیدی پیشرفته، نوآوری و فناوری، انرژی پاک و تجدیدپذیر و کسب و کارهای کوچک است. بیشتر مشاغل جدید از طریق کسب و کارهای جدید ایجاد خواهد شد. درعین حال، باید اقتصاد کشور را منصفانه‌تر کرد. بیاید حداقل دستمزد را در سطح کشور افزایش بدهیم و بالاخره، پرداخت برابر به زنان در مشاغل برابر با مردان را تضمین کنیم. درعین حال، می خواهم شرکت‌های بزرگی به تسهیم سودشان مبادرت کنند. اگر شما (مردم) به ایجاد سود برای این کشورها کمک می کنید، شما باید در سود این شرکت‌ها سهیم باشید و نه این‌که فقط مدیران بالای این شرکت‌ها سود ببرند.»

کلینتون گفت:« در عین حال، می خواهم برای حمایت از مردمی کارهای بیشتری انجام بدهم که تقلا می کنند زندگی خود را بین کار و خانواده متوازن نگاه دارند. از بسیاری از شما مردم شنیده‌ام که با چه انتخاب‌های دشواری مواجه هستید و چه فشارهایی را تحمل می‌کنید. بیاید کاری کنیم که مرخصی های باحقوق برای مسائل خانوادگی رعایت شود، مرخصی برای بیماری داشته باشیم، بیاید کاری کنیم که تامین هزینه های مراقبت‌های (درمانی) کودکان برای مردم ممکن باشد، و بیاید دانشگاه‌هایی داشته باشیم که دانشجویان را بدهکار نکند. چگونه می توانیم این کارها را انجام بدهیم؟ این کارها را از این طریق می توانیم انجام بدهیم که ثروتمندان سهم منصفانه خود را (برای این کارها) پرداخت کنند و گریزگاه‌های قانونی برای شرکت‌های بزرگ را مسدود کنیم. نکته آخر این‌که بنده و دونالد ترامپ امشب در این صحنه حضور داریم. دونالد، از این‌که با شما در اینجا حضور دارم خوشحالم. ما می خواهیم مناظره‌ای داشته باشیم که در آن درباره مسائل مهمی صحبت کنیم که پیش روی کشور ما قرار دارد. شما (مردم) باید درباره ما قضاوت کنید و بگویید چه کسی می‌تواند بار مسئولیت عظیم و بسیار سنگین ریاست‌جمهوری را بر دوش بکشد؟ چه کسی می تواند برنامه‌هایی را عملیاتی کند که سبب بهتر شدن زندگی مردم شود؟ امیدوارم بتوانم هشتم نوامبر، آرای شما را به دست بیاورم.»

دونالد جی، ترامپ، نامزد جمهوری‌خواه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ادامه این مناظره گفت:« لیستر، از شما تشکر می کنم. فرصت‌های شغلی از کشور ما فرار می کنند. این فرصت‌های شغلی به مکزیک و کشورهای متعدد دیگری می‌روند. می‌بینید که چین چه بلایی سر اقتصاد ما می آورد؛ از این نظر که کالاهای آمریکایی را تولید می کند. چین ارزش واحد پولی‌اش را پایین نگاه می‌دارد. با وجود این، هیچ‌کس در دولت ما با آنها (چین) مقابله نمی کند حال آن‌که مبارزه خوبی مطرح است و ما می توانیم در این مبارزه پیروز شویم. آنها (چین) از کشور ما همانند قلکی به شکل خوک برای بازسازی چین استفاده می‌کنند. بسیاری از کشورهای دیگر نیز دقیقا همین کار را انجام می دهند. در نتیجه، فرصت‌های شغلی خوب را در کشورمان از دست می دهیم و تعداد این شغل‌ها بسیار زیاد است. وقتی به رویدادهای جاری در مکزیک نگاه می‌کنیم می بینیم که اوضاع به چه صورت است. یکی از دوستانم که در ساخت کارخانه فعال است می‌گوید هشتمین مورد از عجایب جهان در مکزیک در حال احداث است، به این صورت که مکزیک در حال احداث تعدادی از بزرگ‌ترین کارخانه ها در جهان است و برخی از این کارخانه ها در زمره پیشرفته‌ترین و بهترین کارخانه های جهان هستند. این درحالی است که ایالات متحده کار چندانی در این زمینه انجام نمی دهد. کارخانه‌های فورد در آمریکا تعطیل می شوند. شما می بینید که بخش‌هایی از این شرکت خودروسازی در کشور تعطیل می شوند. هزاران فرصت شغلی در میشیگان و اهایو از بین می روند. ما نمی‌توانیم اجازه بدهیم این اتفاق، دیگر ادامه داشته باشد. درخصوص مراقبت ها(درمانی) از کودکان و بسیاری از مسائل دیگر، هیلاری و بنده اتفاق نظر داریم اما احتمالا ما درباره آمار و ارقام و کارهایی که می‌خواهیم انجام بدهیم اختلاف نظر داریم. احتمالا در ادامه در این خصوص صحبت خواهیم کرد.»

ترامپ گفت:« به هرحال، ما باید دزدیده شدن فرصت‌های شغلی از کشورمان را متوقف کنیم. ما باید خروج فرصت‌های شغلی از ایالات متحده را متوقف کنیم که نتیجه این روند، اخراج افراد شاغل است. برای روشن شدن مسئله می‌توان به وضع شرکت سازنده دستگاه‌های تهیه هوا در ایندیانا پولیس نگاه کرد که هزار و 400 نفر را اخراج کرده است. این فرصت‌های شغلی به مکزیک می‌رود. تعداد بسیار زیادی از شرکت‌ها یعنی صدها شرکت، این کار را انجام می دهند. ما نمی توانیم اجازه بدهیم چنین اتفاقی رخ بدهد. بر اساس برنامه هایم، مالیات‌ها را به صورت چشمگیری کاهش خواهم داد و از 35 درصد به 15 درصد خواهم رساند. این کار درباره شرکت‌ها اعم از کوچک و بزرگ انجام خواهد شد. این کار سبب ایجاد فرصت‌های شغلی به صورتی می شود که از دوران رونالد ریگان شاهد آن نبوده‌ایم. این صحنه، صحنه زیبایی برای تماشا خواهد بود. شرکت‌ها ایجاد و فعال خواهند شد و توسعه خواهند یافت و شرکت‌های جدید شروع به فعالیت خواهند کرد. من مشتاقانه منتظر انجام دادن این کارها هستم. ما باید در قراردادهای تجاری‌مان بار دیگر مذاکره و تجدیدنظر کنیم. ما باید مانع از آن شویم که کشورهای مورد اشاره، شرکت‌ها و فرصت‌های شغلی ما را بدزدند.»

ليستر، هدایت‌کننده مناظره در ادامه پرسید:« خانم کلینتون، آیا شما می‌خواهید به این سخنان پاسخ بدهید؟»

هیلاری کلینتون در پاسخ گفت:« من فکر می‌کنم بی تردید، موضوع تجارت، موضوعی مهم است. پنج درصد از کل جمعیت جهان در آمریکا زندگی می‌کنند و آمریکا باید با 95 درصد دیگر جمعیت جهان تجارت داشته باشد. ما باید قراردادهای تجاری هوشمندانه و منصفانه داشته باشیم. درعین حال، باید نظام مالیاتی داشته باشیم که برای کار مناسب، پاداش قائل شود و نه این‌که فقط برای مبادلات مالی، امتیاز قائل باشد. برنامه‌ای که ترامپ از آن سخن می گوید تکرار همان برنامه مشارکت اقتصادی از بالا به پایین (طرح معروف ریگان) است. در واقع، این برنامه، افراطی‌ترین شکل کاهش مالیات برای طبقه بالای جامعه، آنهم به گونه‌ای بی سابقه است. من این برنامه را طرح حداکثری ترامپ می خوانم زیرا این دقیقا ماهیت این برنامه است. به این صورت، نمی‌توان اقتصاد کشور را رشد داد. ما درباره بهترین راه توسعه اقتصاد کشور، فقط اختلاف دیدگاه نداریم. این‌که چه سرمایه‌گذاری هایی انجام بدهیم که واقعا سبب ایجاد فرصت‌های شغلی و افزایش حقوق شود ازجمله مسائل مطرح است. ما دیدگاه‌هایی متفاوت داریم. من نیز این مسئله را درک می کنم. دونالد در زندگی اش بسیار خوش شانس بوده است و این وضع به نفع او تمام شده است. او زندگی خود را با 14 میلیون دلاری شروع کرد که از پدرش قرض گرفته بود. او معتقد است که هرچه به مردم ثروتمند، بیشتر کمک کنید، به همان نسبت اوضاع بهتر خواهد شد و این روند به حل همه مشکلات کمک خواهد کرد. اما من این سخن را قبول ندارم. من تجربه‌ای متفاوت دارم. پدر من، کاسبی کوچک بود. او به سختی کار می کرد. اما قطعه‌هاي بزرگ پارچه را روی میزهای بزرگ می‌گذاشت و با صفحه نقره ای به جان آنها می افتاد و آنها را رنگ می زد و صیقل می داد و به این کار ادامه می داد. با این اوصاف، آنچه بنده معتقدم این است که هرقدر بتوانیم برای طبقه متوسط کشور، کار بیشتری انجام بدهیم و هرچه برای مردم و تحصیل آنها و مهارت زایی آنها و آینده آنها سرمایه گذاری کنیم، به همان نسبت وضع بهتری خواهیم داشت و رشد اقتصادی بیشتری خواهیم داشت. من می خواهم بار دیگر چنین اوضاع اقتصادی را در کشور شاهد باشیم.»

بدهی آمریکا به 20 تریلیون دلار رسیده است و سیاستمداران با گروه‌های دارای منافع خاص و بنگاه‌های اقتصادی رابطه نزدیک دارند.

در ادامه مناظره زنده تلویزیونی، هدایت‌کننده برنامه پرسید: آقای ترامپ، اجازه بفرمایید در ادامه، از شما سوالی بپرسم. شما درخصوص ایجاد 25 میلیون فرصت شغلی صحبت کرده‌اید و شما قول داده‌اید که میلیون‌ها فرصت شغلی را به آمریکا بازگردانید. شما چگونه می‌خواهید صنایعی را به کشور بازگردانید که برای دستیابی به نیروی کار ارزان به خارج از کشور رفته اند؟ شما به صورت مشخص، به تولیدکنندگان آمریکایی که می‌خواهند به کشور بازگردند چه می گویید؟

ترامپ در پاسخ گفت: در ابتدا و قبل از پاسخ دادن به سوال شما باید بگویم که پدر من در سال 1975، مبلغ بسیار کوچکی را به من وام داد و من با این پول شرکتی ایجاد کردم و ارزش آن به چندین میلیارد دلار رسیده است و برخی از بزرگ‌ترین سرمایه های جهان را داراست. این نکته را از آن جهت گفتم که فکر می کنم کشور ما به چنین تفکری نیاز دارد. کشور ما دچار مشکلات عمیق است. ما نمی‌دانیم که موضوع پایین آوردن ارزش واحد پولی کشورها در جهان بویژه آنچه درباره چین مطرح است، چه پیامدهایی دارد. چین در این زمینه بهتر از همه عمل می کند. بلایی که آنها سر ما می آورند بسیار بسیار تاسف آور است. ما باید به این مسئله رسیدگی کنیم. ما باید درباره قراردادهای تجاری مان بار دیگر مذاکره و درباره آنها تجدیدنظر کنیم. لیستر! آنها فرصت‌های شغلی ما را می برند و مشوق می دهند و چنین کارهایی را انجام می دهند اما باید به صراحت بگویم که ما چنین کارهایی را انجام نمی دهیم. اجازه بفرمایید به نمونه‌ای از مکزیک اشاره کنم. در این کشور، نظام مالیات بر ارزش افزوده وجود دارد. نظام مالیات بر ارزش افزوده در کشور ما بسیار متفاوت است. وقتی ما چیزی را به مکزیک می فروشیم، مالیات اخذ می کنیم. وقتی آنها چیزی را در داخل کشورشان می فروشند، به صورت اتوماتیک مالیاتی به میزان تقریبا 16 درصد می گیرند. اما وقتی چیزی را به ما می‌فروشند، هیچ مالیاتی اخذ نمی شود. این توافق مشکل دارد. این روند مشکل‌دار از مدت‌ها قبل یعنی از سال‌ها قبل وجود داشته است اما سیاستمداران (امریکایی) درباره آن کاری نکرده اند. خوب اگر خانم کلینتون می گوید این روند مشکلی ندارد، اشکالی ندارد! خودش هم می گوید باشد! (تایید معنادار کلینتون با حرکت سر) من دوست دارم شما خیلی خوشحال باشید! برای من این مسئله بسیار مهم است. واقعیت این است که او همین اواخر صحبت کردن درباره این مسائل را شروع کرده است. این درحالی است که او در 30 سال گذشته براساس روند فوق، راه را ادامه داده است. چرا او توافق‌نامه‌ها را بهتر نکرده است؟ توافق‌نامه نفتا، معیوب است. به علت مسئله مالیات و بنا به دلایل متعدد دیگر و براساس این واقعیت که...

هولت گفت.. اجازه بدهید برای یک لحظه صحبت شما را قطع کنم. اما..

ترامپ با قطع کردن سخنان هولت گفت.. خانم کلینتون و دیگران یعنی سیاستمداران بایستی سال‌ها قبل این کار را انجام می دادند و نه این‌که حالا از این کار سخن بگویند. حالا آنها به این علت از این مسئله صحبت می گویند که ما این جنبش را بوجود آورده ایم. آنها بایستی در سال‌های طولانی که فرصت داشتند این کار را انجام می دادند. ببینید چه بلایی سر فرصت‌های شغلی ما و کشور ما و اقتصاد ما آمده است. ما 20 تریلیون دلار بدهکاریم. دیگر نمی‌توانیم این روند را ادامه بدهیم.

هولت در ادامه پرسید.. بازهم به سوالم بازمی‌گردم. چگونه می توان به صورت مشخص فرصت‌های شغلی و تولیدکنندگان آمریکایی را به کشور بازگرداند؟ شما چگونه می توانید آنها را وادار کنید که فرصت‌های شغلی را به کشور بازگردانند؟

ترامپ در پاسخ گفت: اولین کاری که باید انجام شود این است که اجازه داده نشود فرصت‌های شغلی از اینجا بروند. شرکت‌ها در حال خروج از کشور هستند. می توانم نام هزاران شرکت را ذکر کنم. این شرکت‌ها از آمریکا می روند. تعداد شرکت‌هایی که از آمریکا می‌روند بیش از هر زمان دیگری است. تنها چیزی که به این شرکتها گفته می شود این است که اگر می خواهند به مکزیک یا جای دیگری بروند مشکلی نیست و برای آنها موفقیت آرزو می شود! برای آنها ارزوی موفقیت می کنیم اما درعین حال به آنها می گوییم که در جای دیگر، دستگاه‌های تهیه هوا یا خودرو بسازند یا کلوچه یا هرچیز دیگری تولید کنند و بدون مالیات به کشور ما وارد کنند، باید بدانید که اشتباه می کنید. بنابراین یکی از مطالبی که باید گفته شود این است که آنها به هنگام واردکردن کالاهایشان به کشور، باید مالیات بپردازند. اما سیاستمداران ما هرگز چنین کاری را انجام نمی دهند زیرا آنها منافع خاص دارند و منافع گروه‌های دارای منافع خاص می خواهند این شرکت‌ها از کشور خارج شوند زیرا در بسیاری از موارد، این گروه‌ها به شرکت‌های مذکور بدهکارند. بنابر این نکته ای که می خواهم بگویم این است که می توانیم مانع از خروج شرکت‌ها از کشور شویم. ما باید خروج آنها را از کشورمان متوقف کنیم. این نکته، عاملی بسیار بسیار مهم است.

هولت در ادامه گفت.. اجازه بفرمایید خانم کلینتون نیز به این مورد پاسخ بدهد.

کلینتون در مناظره انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تصریح کرد بحران مالی هشت سال پیش، 13 تریلیون دلار به خانواده های آمریکایی ضربه زد.

هیلاری کلینتون گفت.. اجازه بفرمایید برای لحظه‌ای تامل کنیم و به یاد بیاوریم که هشت سال پیش در چه وضعی قرار داشتیم. ما بدترین بحران مالی را تجربه می کردیم که بدترین بحران مالی از زمان رکود بزرگ در دهه 1930 بود. این وضع تاحدود زیادی به علت سیاست‌های مالیاتی بود که براساس آن، مالیات ثروتمندان به شدت کاهش یافته بود، روی طبقه متوسط سرمایه گذاری نشده بود، از کارهای جاری در وال استریت (مرکز پولی و اقتصادی آمریکا) چشم پوشی شد و در نتیجه، طوفانی تمام عیار شکل گرفت. در واقع، ترامپ یکی از کسانی بود که برای بحران مسکن نقشه چیده بودند. او در سال 2006 گفت امیدوارم بازار مسکن سقوط کند زیرا در این صورت می تواند وارد این عرصه شود و پول دربیاورد. درنهایت هم این بازار مسکن واقعاً سقوط کرد.

ترامپ با قطع کردن سخنان کلینتون گفت.. باید بدانید که این یعنی تجارت.

کلینتون در ادامه گفت.. 9 میلیون نفر، بار دیگر تکرار می کنم، 9 میلیون نفر (به علت این بحران) کارشان را از دست دادند. پنج میلیون نفر خانه هایشان را از دست دادند و 13 تریلیون دلار از ثروت خانواده‌ها دود شد و رفت به هوا. حالا ما از آن لبه پرتگاه نجات یافته ایم. این کار، آسان نبوده است. حالا در آستانه وضعی قرار داریم که ممکن است وضع اقتصادی بسیار بهتری داشته باشیم و تنها چیزی که اصلا نمی خواهیم این است که بار دیگر به سیاست‌هایی بازگردیم که سبب شد بحران مذکور بوجود بیاید. کارشناسان مستقل به پیشنهادهای بنده نگاه کرده اند. آنها به پیشنهادهای ترامپ نیز نگاه کرده اند. آنها می‌گویند اگر طرح مالیاتی او اجرا شود که سبب خواهد شد بدهی کشور پنج تریلیون دیگر افزایش یابد و درمواردی به ضرر خانواده های طبقه متوسط و به نفع ثروتمندان است، 3.5 میلیون فرصت شغلی از دست خواهد رفت و ممکن است با رکود دیگری مواجه شویم. آنها به طرح‌های من نیز نگاه کرده اند و گفتند این طرح خوب است و اگر بتوانم این طرح را اجرا کنم 10 میلیون فرصت شغلی بیشتر ایجاد خواهد شد زیرا سرمایه گذاری در جاهایی خواهد بود که می تواند به رشد اقتصادی منجرشود. من قصد دارم این طرح را اجرایی کنم. برای نمونه به حوزه انرژی پاک نگاه کنید. یکی از کشورها می‌خواهد در قرن بیست و یکم، ابرقدرت جهان از نظر انرژی پاک باشد. دونالد فکر می کند که موضوع تغییرات اقلیمی، مسئله‌ای ساختگی است که چینی‌ها ساخته اند! اما این مشکل، جدی است.

ترامپ با قطع کردن سخنان کلینتون گفت.. من این حرف را نزده ام. من این حرف را نزده ام. من این سخن را نگفته‌ام.

کلینتون در ادامه سخنانش گفت.. من فکر می‌کنم مسائل علمی، واقعی هستند.

ترامپ بار دیگر تکرار کرد.. من این سخن را نگفته‌ام.

کلینتون گفت.. من فکر می کنم باید به این مسئله رسیدگی کرد و این کار مهم است. این کار باید هم در داخل کشور و هم در خارج از کشور انجام شود. ما می توانیم دراین زمینه کارهایی انجام بدهیم. ما می توانیم نیم میلیارد صفحه خورشیدی دیگر نصب کنیم. ما می‌توانیم به اندازه ای انرژی پاک داشته باشیم که برق مورد نیاز همه خانه ها را تامین کنیم. ما می توانیم یک شبکه برقی جدید ایجاد کنیم. این اقدامات سبب ایجاد فرصت‌های شغلی زیاد می شود. این کارها سبب پویایی اقتصادی تازه می شود. من تلاش کرده ام درباره مطالبی که می گویم و کارهایی که باید انجام شود به صورت مشخص صحبت کنم. مصمم هستم که باید کاری کنیم که اقتصاد کشور بار دیگر واقعاً پویا شود. ما باید پیشرفت‌هایی را تقویت کنیم که در هشت سال گذشته به دست آورده ایم و هرگز نباید به نقطه اولی بازگردیم که ما را دچار بحران کرد.

ترامپ در پاسخ گفت.. او (هیلاری) درباره صفحه های خورشیدی صحبت می‌کند. ما یعنی کشورمان در یک شرکت سازنده صفحه‌های خورشیدی سرمایه‌گذاری کردیم. این کار، فاجعه بار بود و فقط در این یک مورد، مقادیر انبوهی از پول را از دست دادیم. بنده فردی هستم که به شدت به انواع شکل‌های انرژی اعتقاد دارم. اما واقعیت این است که ما کارهایی انجام می‌دهیم که سبب بیکار شدن عده زیادی شده است. سیاست‌های ما در حوزه انرژی، فاجعه‌بار است و کشور ما از نظر انرژی ، مقادیر بسیار زیادی را از دست داده است. ما از نظر بازپرداخت بدهی‌هایمان بسیار متضرر شده‌ایم. وقتی 20 تریلیون دلار بدهکار باشید، نمی توان چنین کارهایی را انجام داد. دولت اوباما از زمانی که در مسند امور قرار گرفت، بدهی های کشور را به حدی بیش از مجموع بدهی های آمریکا در 230 سال گذشته رساند. او بدهی های کشور را به رقم بی‌سابقه ای رساند. او در مدت تقریبا هشت سال یا به بیان دقیق تر، در مدت هفت و نیم سال، بدهی های کشور را دو برابر کرد. می‌خواهم بگویم که ما باید برای حفظ فرصت‌های شغلی کشورمان باید عملکردی بسیار بهتر داشته باشیم. ما باید در مشوق دادن به شرکت‌هایمان برای ایجاد شرکت‌های جدید یا توسعه فعالیت‌هایشان باید عملکرد بسیار بهتری داشته باشیم. اما آنها این کارها را انجام نداده‌اند. برای روشن شدن مسئله می‌توان به وضع میشیگان یا اوهایو و همه مناطق دیگر کشور نگاه کرد که بسیاری از شرکت‌ها و فرصت‌های شغلی درحال خروج از کشور هستند یا این‌که از کشور خارج شده‌اند. هیلاری! من از شما فقط همین را می پرسم که شمایی که در 30 سال به این کارها ادامه داده اید حالا چرا به این راه حل‌ها فکر می کنید؟ شما برای 30  سال مشغول این کارها بوده اید و حالا به یک‌باره به فکر این راه حل‌ها افتاده‌اید!

کلینتون گفت.. واقعیت این است که...

ترامپ با قطع کردن سخنان هیلاری گفت.. ببخشید اجازه بدهید حرفم تمام شود. من فرصت‌های شغلی را به کشور بازخواهم گرداند. اما او نمی تواند فرصت‌های شغلی را به کشور بازگرداند.

کلینتون گفت.. واقعیت این است که من درباره این مسئله بسیار فکر کرده‌ام.

ترامپ گفت.. بله، 30 سال فکر کرده‌اید!

کلینتون گفت.. البته آن‌قدر طولانی فکر نکرده ام. فکر می‌کنم همسرم (بیل کلینتون) در دهه 1990، کارهای زیادی در این زمینه انجام داد. من درباره این‌که کدام سیاست‌ها نتیجه بخش بود و این‌که چگونه می‌توان اوضاع را بهتر کرد، بسیار فکر می‌کنم.

ترامپ گفت.. بله، او (بیل کلینتون) نفتا را تصویب کرد.

کلینتون با قطع کردن سخنان ترامپ گفت.. میلیون‌ها فرصت شغلی ایجاد شد و بودجه کشور متوازن شد (در زمان بیل).

ترامپ گفت.. او نفتا را تصویب کرد که بدترین قرارداد تجاری است که در این کشور تصویب شده است.

کلینتون گفت.. (در زمان بیل کلینتون) درآمدهای همه افزایش یافت. اگر می خواهیم به واقعیت‌ها نگاه کنیم باید بدانیم که در دهه 1990، تعداد فرصت‌های شغلی تولیدی افزایش یافت. وقتی بنده در سنا بودم، چندین قرارداد تجاری مطرح شد و من درباره همه آنها یک سری بررسی انجام می دادم. من می پرسیدم که آیا این قرادادهای تجاری سبب ایجاد فرصت‌های شغلی در آمریکا خواهد شد؟ آیا این قراردها سبب افزایش درآمدها در آمریکا خواهد شد؟ آیا این قراردادها برای امنیت ملی کشور خوب است؟ من به برخی از این قراردادها رای مثبت دادم. بزرگ‌ترین قرارداد تجاری مطرح بود قرارداد موسوم به کفتا CAFTA بود. من به این قرارداد رای منفی دادم زیرا درباره آن همه استانداردهای مطرح برای همه قراردادهای تجاری را بررسی کردم (که نتیجه منفی بود).

کلینتون گفت ترامپ برای مقابله با دولت اسلامی (داعش)طرح و برنامه ندارد.

هیلاری کلینتون گفت.. نباید فکر کرد تجارت، تنها چالشی است که ما در حوزه اقتصاد کشورمان داریم. تجارت بخشی از ماجراست. همانطور که گفته‌ام می خواهم به این مسئله رسیدگی کنم. من می خواهم دادستان ویژه‌ای منصوب کنم. می خواهم قراردادهای تجاری اجرا شود. ما می خواهیم افراد پاسخگو باشند. وقتی بنده وزیر امورخارجه بودم، صادرات آمریکا در جهان، 30 درصد افزایش یافت. صادرات ما در آن زمان به چین، پنجاه درصد افزایش یافت. می دانم که برای ایجاد فرصت‌های شغلی و اینکه صادارت برای ایجاد فرصت‌های شغلی بیشتر باید چگونه باشد، چه کارهایی انجام شود.

هولت، هدایت کننده مناظره گفت.. بسیار سریع تمام کنید.

ترامپ با قطع کردن سخنان کلینتون گفت.. اما شما در 30 سال یا 26 سال یا هر رقمی که مدنظر خودتان است این کارها را انجام ندادید.

کلینتون گفت.. دونالد! بنده سناتور بودم.

ترامپ گفت.. شما کاری نکردید. شما کاری نکردید.

کلینتون گفت.. بنده وزیر امورخارجه بوده‌ام.

ترامپ گفت.. ببخشید اما..

کلینتون گفت.. من کارهای زیادی انجام دادم.

ترامپ گفت.. همسر شما نفتا را امضاء کرد که یکی از بدترین بلاها را بر سر صنایع تولیدی کشور آورد.

کلینتون گفت.. این نظر شماست. این نظر شماست.

ترامپ گفت.. به نیوانگلد بروید، به اوهایو بروید، به پنسیلوانیا یا هرجای دیگری که می خواهید بروید. خانم کلینتون، وقتی به اینجاها بروید ویرانی ها را خواهید دید و متوجه خواهید شد که میزان تولید 30 درصد، 40 درصد و در مواردی 50 درصد کاهش یافته است. نفتا بدترین قرارداد تجاری است که در سراسر جهان امضاء شده است. بی تردید، نفتا بدترین قرارداد امضاء شده در این کشور بوده است. حالا هم شما می خواهید توافق نامه مشارکت فرااقیانوسی را تصویب کنید. شما کاملا طرفدار این پیمان هستید. شما حرف‌های مرا شنیدید و دیدید که این توافق نامه چقدر بد است و نمی توانید در بحث درباره آن برنده شوید حرفتان را تغییر دادید. اما اگر شما در انتخابات پیروز شوید، این توافق نامه را تصویب خواهید کرد که به اندازه نفتا، توافق نامه‌ای بد خواهد بود. البته هیچ توافق‌نامه تجاری به بدی نفتا نخواهد شد.

کلینتون با قطع کردن سخنان ترامپ گفت.. این سخن شما اصلا درست نیست. وقتی این پیمان (مشارکت فرااقیانوسی) به مذاکره گذاشته و مفاد آن مطرح شد بنده مخالف آن بودم. درباره این مسئله نیز مطلب نوشته ام.

ترامپ با قطع کردن سخنان کلینتون گفت.. شما آن را استاندارد طلایی برای قراردادهای تجاری خواندید و گفتید این بهترین قرارداد تجاری است که دیده اید.

کلینتون گفت.. خیر.

ترامپ گفت.. وقتی شما دیدید که من مخالف این توافق‌نامه هستم، ناگهان نظرتان عوض شد و با آن مخالفت کردید.

کلینتون گفت.. دونالد! می‌دانم که شما در دنیای خودت زندگی می کنی اما اینها که می گویی واقعیت نیست. واقعیت این است که گفتم امیدوار بودم این توافق نامه، قرارداد خوبی باشد اما وقتی مذاکره انجام شد.

ترامپ با قطع کردن سخنان کلینتون گفت.. نه(این را نگفتید)

کلینتون گفت.. من مسئول مذاکرات نبودم و درنهایت به نتیجه رسیدم که این توافق خوب نیست. در کتاب خودم درباره این موضوع نوشته ام.

ترامپ گفت.. پس آیا تقصیر این کار متوجه رئیس‌جمهور اوباما است؟

کلینتون گفت.. حتی قبل از این‌که شما اعلام کنید..

ترامپ گفت.. آیا تقصیر این کار متوجه رئیس‌جمهور اوباما است؟

کلینتون گفت.. ببنیید، اختلاف‌هایی وجود دارد.

ترامپ گفت.. خانم کلینتون، آیا این کار تقصیر رئیس‌جمهور اوباما است؟

کلینتون گفت.. مسائلی وجود دارد که ..

ترامپ گفت.. او (اوباما) این طرح را پیش می‌برد پس این کار تقصیر اوست.

کلینتون گفت.. دیدگاه‌های متفاوتی وجود دارد مبنی بر این‌که چه کارهایی به نفع کشورمان، اقتصادمان و رهبری ما در جهان است. به نظرم، مهم است به این مسئله نگاه کنیم که لازم است چه کارهایی انجام شود تا بار دیگر اقتصاد کشورمان پویا شود. به همین علت است که از طرح ایجاد فرصت‌های شغلی جدید با درامدهای فزاینده و سرمایه گذاری صحبت کردم و نه طرح شما که برای کاهش هرچه بیشتر مالیات‌هاست و سبب افزایش پنج تریلیون دلاری بدهی کشور می‌شود.

ترامپ گفت.. اما شما هیچ برنامه‌ای ندارید.

کلینتون گفت.. اما می دانید که...

ترامپ گفت.. خانم کلینتون، شما برنامه‌ای ندارید.

کلینتون گفت.. من درباره این مسئله کتابی نوشته‌ام. عنوان این کتاب عبارتست از این‌که باهم قویتریم. می‌توانید همین فردا این کتاب را از کتاب‌فروشی ها خریداری کنید.

ترامپ گفت.. این کتاب فقط درباره خودت است.

هدایت کننده جلسه گفت.. ما می خواهیم ..

کلینتون گفت.. یا این‌که این کتاب را از فرودگاه نزدیک خانه‌ات بخری.

هدایت کننده مناظره گفت.. اما باید از موضوع عبور کنیم.

کلینتون گفت.. به نظرمن، ما باید رشد اقتصادی بالا و منصفانه و مستمر داشته باشیم. باید ببینیم چگونه می توانیم به خانواده ها کمک کنیم تا مسئولیت‌ها را در خانه و مسئولیت‌ها را در محل کارشان متوازن کنند. بنده طرحی بسیار جدی برای این كار دارم. افرادی که به برنامه های هر دوی ما نگاه کرده‌اند به این جمع‌بندی رسیده اند که برنامه‌های بنده می‌تواند 10 میلیون فرصت شغلی ایجاد کند و طرح‌های شما می تواند سبب از بین رفتن 3.5 میلیون فرصت شغلی شود و بدهی کشور به صورت انفجاری افزایش یابد و این روند ممکن است به رکود منجر شود.

ترامپ در پاسخ گفت.. شما می خواهید یکی از بزرگ‌ترین طرح‌های کاهش مالیات را در تاریخ آمریکا تصویب کنید. (ترامپ که گاف داده بود با اصلاح سخنانش گفت) شما می خواهید یکی از بزرگت‌رین طرح‌های افزایش مالیات را در تاریخ آمریکا تصویب کنید. شما می‌خواهید کسب و کارهای کشور را خشک کنید. مقررات مدنظر شما، فاجعه بار است. شما می خواهید مقررات را در همه حوزه های اقتصادی افزایش بدهید. طرح بنده برای کاهش مالیات‌ها، بزرگ‌ترین طرح کاهش مالیات‌ها از زمان رونالد ریگان است. من به این طرح افتخار می کنم. این طرح سبب ایجاد شمار عظیمی از فرصت‌های شغلی جدید می شود. اما مقررات مدنظر شما سبب می شود کسب و کارها از موجودیت بیفتد. لستر! من به همه جای کشور رفته ام. وقتی به مناطق مختلف کشور می روید می بینید که انبوهی از مقررات وجود دارد. مقررات انبوه به چشم می خورد. من می خواهم این مقررات را کاهش بدهم. به علت همین مقررات، شرکت‌ها نمی توانند شکل بگیرند و شرکت‌های قدیمی نیز از کسب و کار خارج می شوند. باوجود همه این اوصاف، شما می خواهید مقررات را افزایش بدهید و اوضاع را حتی از این هم بدتر کنید. من می خواهم مقررات را کاهش بدهم. من می خواهم مالیات‌ها را به صورت گسترده کاهش بدهم اما شما می خواهید مالیات‌ها را به صورت گسترده افزایش بدهید ، همین و بس.

هدایت‌کننده مناظره که می دید کنترل برنامه از دستانش خارج می شود گفت.. اجازه بدهید اینجا مکثی داشته باشیم زیرا باید سراغ بخش بعدی برویم. ما می خواهیم درباره مالیات‌ها صحبت کنیم. لطفا 30 ثانیه مکث کنیم و سپس ادامه بدهیم.

اما کلینتون بدون توجه به این سخن هولت گفت.. به نظرمن، می‌خواهند انبوهی از این اتهام‌ها و ادعاها را مطرح کنند.

ترامپ گفت.. این‌ها حقایق است.

کلینتون گفت.. شما مطالبی را از پایگاه اینترنتی من به ادرس HillaryClinton.com برداشته‌اید و آنها را به معیار سنجش واقعیت‌های خود تبدیل کرده اید! اگر می خواهید واقعیت‌های امروزی را بدانید، بروید و به واقعیت‌ها نگاه کنید زیرا من پیشنهاد داده‌ام.

ترامپ گفت.. به مطالب من هم نگاه کنید و خواهید دید که ...

کلینتون گفت.. با نگاهی به طرح‌های من خواهید دید که این طرح‌ها حتی یک پنی هم بدهی های کشور را افزایش نخواهد داد حال آنکه طرح‌های شما سبب افزایش پنج تریلیون دلاری بدهی‌ها خواهد شد. طرحی که پیشنهاد داده‌ام سبب کاهش مقررات خواهد شد و فضا را به نفع کسب و کارهای کوچک تغییر خواهد داد. هزینه طرح‌های من نیز از محل افزایش مالیات برای ثروتمندان تامین خواهد شد زیرا آنها همه منافع را از اقتصاد کشور برده‌اند. فکر می کنم زمان آن فرارسیده است که ثروتمندان و شرکت‌های بزرگ، سهم واقعی خود را از اقتصاد کشور پرداخت کنند.

هدایت‌کننده جلسه گفت.. شما با این سخنان، درواقع بخش بعدی مناظره را شروع کردید.

ترامپ گفت.. اجازه بدهید من هم صحبتم را تمام کنم. من فکر می‌کنم..

هدایت‌کننده مناظره گفت..به شما فرصتی برای این کار می دهیم.

ترامپ گفت.. فکر می‌کنم باید به پایگاه اینترنتی او (هیلاری) بروید و به آن نگاهی بیندازید.

هدایت کننده مناظره گفت.. اینجا بخش جدید 15 دقیقه‌ای مناظره شروع می شود.

ترامپ گفت.. او می خواهد مالیات‌ها را به میزان یک تریلیون و 300 میلیارد دلار افزایش بدهد.

هدایت‌کننده مناظره گفت..آقای ترامپ! می خواهم...

ترامپ گفت.. به پایگاه اینترنتی او نگاه کنید. می دانید در این پایگاه اینترنتی چه خواهید دید؟ برنامه های دیگر او هم همینطور است. او به شما می گوید که چگونه با دولت اسلامی عراق و سوریه (داعش) بجنگید. به پایگاه اینترنتی او نگاه کنید. او در این پایگاه اینترنتی می گوید که چگونه باید با دولت اسلامی عراق و سوریه (داعش) جنگید. فکر نمی کنم ژنرال داگلاس مک آرتور از دیدگاه‌های او در این زمینه خیلی خوشش بیاید.

هولت گفت.. ما می خواهیم بخش بعدی را ادامه بدهیم.

کلینتون گفت.. حداقل، من برای مقابله با دولت اسلامی عراق و سوریه (داعش) برنامه دارم.

هولت گفت.. بخش بعدی درباره دستیابی به شکوفایی (اقتصادی)است.

ترامپ گفت.. نه، نه، شما هرکاری را که می خواهید انجام بدهید به دشمن می گویید.

کلینتون گفت.. خیر. ما این کار را نمی کنیم. خیر. ما این کار را نمی کنیم.

ترامپ گفت.. شما هرکاری را می خواهید انجام بدهید به دشمن می گوید. تعجبی ندارد که شما کل سال‌های زندگی خود در دوران بزرگ‌سالی را با دولت اسلامی عراق و سوریه در جنگ بوده‌اید !

کلینتون گفت.. لطفا کسانی که واقعیت‌ها را بررسی می کنند بروند و مسائل را ببینند.

هولت گفت.. شما مطالب بسیاری را اینجا بازکردید. اما ما هنوز در مسئله دستیابی به رونق اقتصادی مانده ایم. می خواهم درباره مالیات‌ها صحبت کنید. تفاوت اصلی شما دو نفر درباره مالیات ثروتمندان است. خانم کلینتون، شما از افزایش مالیات ثروتمندترین افراد آمریکا سخن می گویید. می خواهم شما از این طرح خود دفاع کنید. آقای ترامپ، شما خواهان کاهش دادن مالیات ثروتمندان هستید. می خواهم شما هم در دفاع از طرح خود صحبت کنید.

در مناظره انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا تصریح شد نظام مالیاتی نابرابر، علت بحران اقتصادی آمریکا بوده و سیاستمداران فقط حرف می زنند و کاری نمی کنند.

دونالد ترامپ گفت.. بنده واقعا به دنبال ایجاد شمار زیادی از فرصت‌های شغلی هستم و ثروتمندان می توانند فرصت‌های شغلی زیادی بوجود بیاورند. آنها می توانند شرکت‌ها را توسعه بدهند. آنها می توانند کارهای فوق العاده‌ای انجام بدهند. من می خواهم از شر قوانینی خلاص شویم که برای منافع گروه خاص است. اگر طرح بنده را ببینید متوجه می شوید که این طرح به نفع ثروتمندان نیست بلکه برای طبقه متوسط است. این طرح، برای توسعه شرکت‌ها فوق العاده است. این افراد (ثروتمندان) می توانند میلیاردها میلیارد دلار را در شرکت‌ها وارد کنند و دو و نیم تریلیون دلار را از خارج از کشور به اینجا بیاورند. علت این‌که آنها نمی توانند این پول‌ها را به کشور بیاورند آن است که سیاستمدارانی مانند خانم کلینتون به آنها اجازه نمی دهند تا پولشان را به اینجا بازگردانند زیرا سیاستمدارانی مثل خانم کلینتون به آنها اجازه نمی دهند تا پولشان را به کشور بازگردانند و به این علت آنها این کار را نمی کنند که مالیات‌ها بسیار شدید است و کاغذبازی دیوان سالاری بسیار بد است. در این شرایط، کاری که آنها انجام می دهند این است که کشور ما را ترک می کنند. می‌خواهید باورکنید یا باور نکنید اما واقعیت این است که علت خروج آنها از کشور این است که مالیات ها بسیار زیاد است و برخی از آنها پول‌های زیادی را در خارج از کشور از دست داده اند. به‌جای این‌که آنها را به داخل کشور بیاوریم و پول آنها را وارد چرخه کشور کنیم، کارهای دیگری می کنیم. آنها نمی توانند در اینجا کاری کنند. همه در این خصوص اتفاق نظر دارند که آنها باید به کشور بازگردانده شوند. به‌جای این وضع، آنها کشور را ترک می کنند تا بتوانند به پولشان دسترسی داشته باشند. آنها به علت نظام دیوان سالاری و کاغذبازی پولشان را به کشور بازنمی گردانند. علت آن‌که آنها پولشان را به کشور بازنمی گردانند این است که ما رئیس‌جمهوری داریم که نمی تواند آنها را سر میزی بیاورد که درباره مسائل با آنها به توافق برسد. اینجا باید به نکته ای هم توجه داشت. جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها در این خصوص اتفاق نظر دارند که باید دراین باره کاری انجام شود و باید 2.5 تریلیون (ثروت این شرکت‌ها) وارد کشور شود. البته به نظرمن، این رقم دو برابر این میزان است و احتمالا پنج تریلیون دلار است و ما نمی توانیم این پول را وارد کشورمان کنیم. لستر! به نظرم، با کمی رهبری می توان کارها را با سرعت بسیار انجام داد. می توان از این پول در شهرها استفاده کرد. می توان از این پول برای کارهای بسیاری بهره جست. این کارها زیبا خواهند بود. اما فعلا هیچ رهبری برای این کار وجود ندارد. این مسئله درباره خانم کلینتون هم مصداق دارد.

هولت در ادامه این مناظره گفت.. خوب. خانم کلینتون، حالا شما فرصت دارید به همین پرسش درباره افزایش مالیات ثروتمندان آمریکا پاسخ بدهید.

کلینتون در پاسخ گفت.. فکر می کنم تا اخر امشب، کار به جایی برسد که تقصیر همه مشکلات به گردن من بیفتد!

ترامپ گفت.. چرا که نه!

کلینتون گفت.. چرا که نه! واقعا چرا که نه! ( با خنده) شما می توانید در مناظره حاضر باشید و مطالب جنون‌آمیزتری هم بگویید! اما حالا اجازه بدهید به صورت جدی به مسئله بپردازیم.

ترامپ گفت.. این سخن که شما اجازه نمی دهید شرکت‌های ما پولشان را به کشور بیاورند، اصلا مطلب جنون‌آمیزی نیست.

هولت در ادامه گفت.. الان نوبت دو دقیقه خانم کلینتون است. لطفا رعایت فرمایید.

ترامپ گفت.. بله.

کلینتون گفت.. لستر! زمان مرا بار دیگر از صفر شروع کنید. ما به پیشنهادهای شما درباره مالیات نگاه کردیم. من در طرح‌های شما هیچ تغییری درباره نرخ مالیات شرکت‌ها یا طرح‌های مشابه آن که اینجا از آن صحبت می کنید نمی بینم که سبب بازگشت پول‌ها به کشور شود. اگر طرحی برای بازگشت پول‌های سرگردان در خارج از کشور داشته باشید من از آن حمایت می کنم.

ترامپ گفت.. شما طرح‌های ما را نخوانده‌اید.

کلینتون گفت.. اگر شما طرحی به این صورت داشته باشید من از این طرح به گونه‌ای حمایت می کنم که به نفع کشورمان باشد. اما وقتی به پیشنهادهای شما نگاه می کنم می بینم که شما از طرح‌هایی صحبت می کنید که از آن با عنوان گریزگاه‌های ترامپی یاد می‌شود زیرا این طرح‌ها به نفع ثروتمندان است. شما طرحی دارید که ..

ترامپ گفت.. چه کسی به این طرح نام داده است؟ چه کسی این نام را بر طرح من گذاشته است؟

هدایت‌کننده جلسه گفت.. آقای ترامپ، الان زمان خانم کلینتون است که صحبت کند.

کلینتون گفت.. چهار میلیارد منافع مالیاتی نصیب خانواده شما شده است. وقتی به طرح های مالیاتی شما نگاه می کنیم..

ترامپ با قطع کردن سخنان کلینتون گفت.. چقدر؟؟ چقدر برای خانواده من؟

کلینتون گفت.. مبلغ آن...

ترامپ بار دیگر پرسید.. لستر، این رقم چقدر است؟

کلینتون گفت.. من گفتم که این طرح ریزش منافع اقتصادی از بالاست. این طرح نتیجه بخش نبوده است. علت فروافتادن ما در وضع آشفته ای که در سال 2008 و 2009 شاهد آن بودیم، کاهش شدید مالیات برای ثروتمندان بود که نتیجه ای نداشت. بسیاری از افراد بسیار زیرک و ثروتمند این مسئله را می‌دانند. آنها می گویند که برای بازسازی طبقه متوسط کشور باید مشارکت بیشتری داشته باشند. من فکر نمی کنم طرح اقتصادی ریزش منافع اقتصادی از بالا به پایین در آمریکا نتیجه ای داشته باشد. به نظرمن، ساخت طبقه متوسط، سرمایه گذاری در طبقه متوسط، و ایجاد فرصت تحصیلات دانشگاهی بدون مقروض کردن شمار بیشتری از جوانان و کمک به مردم برای متوازن کردن مجدد هزینه‌های زندگی شان و اخذ وام دانشگاهی با بهره کمتر می تواند به مردم کمک کند. این‌ها اقداماتی است که می تواند اقتصاد کشور را واقعا تقویت کند. آن‌چه در آمریکا به آن نیاز داریم، رشد فراگیر و گسترده است نه اینکه منافع بیشتری نصیب طبقه بسیار بالای جامعه شود.

ترامپ گفت.. این همان سخنی است که سیاستمداران به صورت معمول می گویند. فقط حرف می زنند. عمل در کار نیست. این سخنان خوب به نظر می رسد اما نتیجه ای ندارد. هیچ اتفاقی هم رخ نمی دهد. اقتصاد ما متحمل مشکلات است زیرا افرادی شبیه خانم کلینتون در زمینه فرصت‌های شغلی و اوضاع جاری کشور، تصمیمات بدی اتخاذ کرده اند.


ترامپ درباره ترکیدن حباب اقتصادی آمریکا هشدار داد.

دونالد ترامپ نامزد جمهوری خواه انتخابات آمریکا در ادامه اولین مناظره زنده تلویزیونی با رقیب دموکراتش گفت.. ما در سال های اخیر بدترین روند خروج از بحران اقتصادی را از زمان بحران اقتصادی (دهه 1930) داشته ایم. باور کنید که در حال حاضر ما در یک حباب هستیم. تنها چیزی که وضع آن خوب به نظر می رسد بازار سهام است اما اگر نرخ بهره کمی افزایش یابد، بازار بورس نیز سقوط خواهد کرد. ما در یک حباب بزرگ و چاق و زشت قرار داریم. ما باید بسیار مراقب باشیم. بانک مرکزی آمریکا نیز، سیاسی کاری می کند. ژانت یالن ، رئیس بانک مرکزی، این کارها را انجام می دهد. بانک مرکزی با نگاه داشتن نرخ بهره در حد فعلی، سیاسی کاری می کند. باورکنید روزی که باراک اوباما از صحنه خارج شود و برود تا بقیه عمر خود را گلف بازی کند، وقتی نرخ بهره‌ها افزایش یابد، شاهد اتفاق‌هاي بسیار بدی خواهیم بود. این‌که حالا این اتفاقات بد را نمی بینیم به این علت است که بانک مرکزی آمریکا به وظیفه‌اش عمل نمی کند. بانک مرکزی آمریکا از خانم کلینتون هم سیاسی‌کارتر است.

هدایت‌کننده مناظره گفت.. آقای ترامپ! شما درباره بار مالی صحبت می کنید که آمریکایی ها باید پرداخت کنند اما خود شما هنوز میزان مبالغ بازگشت داده شده مالیاتی خود را انتشار نداده اید. علت این‌که نامزدهای انتخاباتی در طول دهه های گذشته این آمار را منتشر می کنند آن است که رای‌دهندگان بدانند آیا رئیس‌جمهور احتمالی آنها خودش بدهکار است یا مسائل مالی دارد. آیا آمریکایی‌ها حق ندارند بدانند آیا تضاد منافع مطرح است یا خیر.

ترامپ در پاسخ گفت.. برای من مهم نیست که این آمار را منتشر کنم. حساب‌های من مرتب، حسابرسی می شود. و گزارش مذکور نیز منتشر خواهد شد. به محض این‌که حسابرسی پایان یابد، این گزارش منتشر خواهد شد. اگر به سراغ انتخابات فدرال بروید، به اطلاعات بسیار بیشتری درباره دونالد ترامپ دست می یابد. من اظهارنامه ای در 104 صفحه پر کردم که حاوی انواع فرم ها بود و نشان دهنده میزان درامد من است. همین امروز که نگاه کردم درامدهایم در سال گذشته 694 میلیون دلار بود. بار دیگر تکرار می کنم 694 میلیون دلار. اگر 15 یا 20 سال پیش می گفتید که من چنین پولی خواهم داشت، تعجب می کردم. اما کشور ما به چنین تفکری نیاز دارد. وقتی کشوری داریم که عملکرد آن بسیار بد است و همه کشورهای دیگر جهان سر ما کلاه می گذارند، چنین وضعی خواهیم داشت. اما کشور ما به تفکری نیاز دارد که گفتم. ما با همه کشورهایی که با آنها معامله می کنیم کسری تجاری داریم. کسری تجاری ما سالانه حدود 800 میلیارد دلار است. شما می دانید که این یعنی چه؟ این وضع نشان می دهد چه کسانی برای این قراردادها مذاکره کرده اند. ما افرادی داریم که کلاهبرداران سیاسی هستند و برای قراردادهای تجاری ما مذاکره می کنند.

هدایت کننده جلسه گفت.. سازمان فدرال مالیات در آمریکا می گوید که شما آزاد هستید در زمان حسابرسی ها، آمار مالیات های خود را منتشر کنید. سوال این است که آیا حق عمومی مردم مهم تر از نظر شخصی شما نیست؟

ترامپ در پاسخ گفت.. گفتم که به محض تمام شدن حسابرسی ها، این گزارش را منتشر خواهم کرد. برای مدت 15 سال درباره وضع مالی من، حسابرسی انجام شده است. می دانم بسیاری از افراد ثروتمند هرگز حسابرسی نشده اند. آیا درباره شما حسابرسی شده است؟ درباره من تقریبا هرسال حسابرسی شده است. من باید شکایت کنم. اما من حتی گله هم نمی کنم. برای من این مسئله مهم نیست. حسابرسی از من، تقریبا به رویه ای عادی از زندگی من تبدیل شده است. سازمان فدرال مالیاتی از بنده حسابرسی می کند. اما درباره دیگران اینطور نیست. می خواهم بگویم در کشورمان، وضعیتی داریم که باید به آن رسیدگی شود. من گزارش درباره بازگشت‌های مالیاتی‌ام را برخلاف توصیه وکیلم منتشر خواهم کرد. به محض این‌که او 33  هزار پیام الکترونیکی را منتشر کند که پاک کرده است من نیز گزارش خودم را منتشر خواهم کرد. من گزارش میزان بازگشت مالیاتی ام را منتشر خواهم کرد. این کار مخالف نظر وکلایم است که می گویند این کار را نکنم. همه وکلا می گویند که تا وقتی حسابرسی تمام نشود، این گزارش را منتشر نکنم. من هم وقتی حسابرسی تکمیل شود این کار را انجام خواهم داد. البته اگر او پیام‌های الکترونیکی را منتشر کند، من نیز برخلاف توصیه وکلایم این کار را خواهم کرد.

هدایت کننده مناظره گفت.. آیا این مسئله قابل مذاکره است؟

ترامپ گفت.. این مسئله قابل مذاکره نیست. خیر. او باید پیام‌های الکترونیکی‌اش را منتشر کند. او چرا 33 هزار پیام الکترونیکی را پاک کرد.

هولت گفت.. او بعدا به این سوال پاسخ خواهد داد. باید به حاضران این جلسه یک بار دیگر تذکر بدهم که توافق کرده ایم و آن این‌که ما از شما خواستیم ساکت باشید تا جلسه خوب باشد. حالا نوبت خانم کلینتون است.

کلینتون در پاسخ گفت.. فکر می کنم مصداق دیگری از معامله و بده بستان را اینجا دیدید. در 40 سال گذشته هرفردی که نامزد پست ریاست جمهوري بوده گزارش میزان بازگشت های مالیاتی اش را منتشر کرده است. شما می توانید بروید و ببینید که در 39  یا 40  سال گذشته ما میزان بازگشت های مالیاتی مان را منتشر کرده ایم. همه این کار را انجام داده اند. می دانیم که سازمان فدرال مالیاتی کشور به صراحت اعلام کرده است هیچ ممنوعیتی برای انتشار این گزارش در زمان انجام حسابرسی ها وجود ندارد. پس باید بپرسیم که چرا او نمی خواهد این گزارش بازگشت‌های مالیاتی اش را منتشر کند؟ فکر می کنم این کار او چند دلیل داشته باشد. دلیل اول این‌که شاید او به اندازه ای که می گوید ثروتمند نیست. دلیل دوم هم این‌که شاید او به اندازه ای که ادعا می کند در کارهای خیریه مشارکت ندارد. علت سوم این‌که ما از همه معاملات تجاری او اطلاع نداریم. براساس گزارش‌های تحقیقاتی که انجام شده است می‌دانیم که او 650 میلیون دلار به وال استریت و بانک‌های خارجی بدهکار است. شاید هم او نمی خواهد مردم آمریکا و همه شماهایی که مناظره امشب را نگاه می کنید بدانید که او هیچ مالیات فدرالی نپرداخته است. وقتی او تلاش می‌کرد مجوز احداث یک کازینو (قمارخانه) را دریافت کند، معلوم شد او هیچ مالیات فدرالی پرداخت نکرده است.

ترامپ گفت.. همین مسائل نشان می دهد من زرنگ هستم.

کلینتون گفت.. اگر او هیچ پولی درقالب مالیات فدرال پرداخت نکرده به معنای آن است که او برای تامین بودجه نظامیان هیچ پولی نداده، برای نظامیان سابق هیچ پولی نداده، برای مدارس یا شبکه درمانی هیچ پولی نداده است. فکر نمی کنم او علاقه ای داشته باشد که مردم بدانند دلایل واقعی این کارهای او چیست. شاید مسئله‌ای واقعا مهم باشد. شاید مسئله ای بسیار وحشتناک باشد که او تلاش می کند مخفی کند. در اظهارنامه های مالی هم نرخ مالیات اعلام نمی شود. در این اظهارنامه ها، میزان بازگشت مالیاتی هم اعلام نمی شود. فکر می کنم مردم آمریکا حق دارند این گزارش‌ها را ببینند. فکر نمی کنم او بخواهد گزارش میزان بازگشت مالیاتی‌اش را منتشر کند زیرا چیزی هست که او مخفی می کند. می توانیم حدس بزنیم مسئله چیست. می توانیم حدس بزنیم که او تلاش می کند چه چیزی را مخفی کند. سوال این است که اگر او به کاخ سفید نزدیک شود، تکلیف آن مسائل چه خواهد شد؟ او به چه کسی بدهکار است؟ او باید به این پرسش‌ها پاسخ بدهد. او باید پاسخگو باشد.

هولت گفت.. او (ترامپ) موضوع پیام‌های الکترونیکی شما را نیز مطرح کرد. آیا می خواهید در این زمینه پاسخ بدهید؟

کلینتون در پاسخ گفت.. بله. من با استفاده از پیام الکترونیکی خصوصی اشتباه کردم.

ترامپ گفت.. بی تردید همینطور است.

کلینتون گفت.. اگر قرار باشد بار دیگر این کار را انجام بدهم بی تردید به گونه‌ای متفاوت این کار را خواهم کرد. اما عذر و بهانه نخواهم تراشید. این کارم اشتباه بود و من مسئولیت این اشتباه را می پذیرم.

ترامپ در پاسخ گفت.. این مسئله بیش از یک اشتباه بود. این کار به صورت تعمدی انجام شد.

کد خبر 347651

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha